کد خبر: ۳۴۵۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

واکنش کاخ سفید به خبر پرواز پهپاد ایرانی بر فراز ناو آمریکایی

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری به سوالات خبرنگاران دربارۀ پرواز پهپاد ایرانی، سوریه، عراق و افغانستان پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا پرواز هواپیمای بدون سرنشین ایران بر فراز ناو آمریکا برای کاخ سفید نگران کننده نیست،گفت: بدیهی است که ما خواهان مشاهده موضع حقیقی وزارت دفاع (آمریکا) در این رابطه هستیم. باید ببینیم که آنها تا چه حد درباره این موضوع نگران هستند. آنهایی که در خط مقدم هستند به بهترین نحو می توانند چه نوع تهدیدی این موضوع می تواند برای زنان و مردان ما در ارتش به همراه داشته باشد و تا چه حد این موضوع می تواند بر روی ماموریت آنها که به طور منظم در حال انجام ماموریت در این منطقه از جهان هستند، اثرگذار باشد.من برای کسب ارزیابی مربوط به این موضوع شما را به وزارت دفاع رجوع می دهم. اگر آنها بگویند که این اقدام فعالیت های آنها را محدود نکرده است آنگاه منصفانه خواهد بود که بگویم که کاخ سفید از این موضوع نگران نشده است و شما باید این موضوع را از طریق وزارت دفاع بررسی کنید.

مذاکرات ژنو در مورد بحران سوریه

به گزارش واحد مرکزی خبر، این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: کمیته عالی مخالفان مذاکره کننده دولت سوریه مذاکرات امروز درباره سوریه را تحریم کرده است. در حقیقت فرد یا طرفی وجود ندارد که با وی مذاکره شود.آیا از نظر شما این مذاکرات پیش از آنکه آغاز شود به شکست انجامیده است،گفت:از نظر ما این فرایندی طولانی مدت است و لازم است که تماس های دیپلماتیک فراوانی صورت گیرد تا ما به این مرحله برسیم. تا آنجایی که می دانم سازمان ملل هم اکنون با نمایندگان دولت سوریه به عنوان بخشی از این فرآیند در تماس است.برای کسب آخرین اطلاعات در رابطه با مشارکت شورای عالی مذاکره کنندگان مخالف دولت سوریه من شما را به وزارت خارجه رجوع می دهم زیرا آنها این موضوع را از نزدیک پیگیری می کنند.

بدیهی است که راه حل بحران سوریه به پاسخگویی ما به هرج و مرج موجود در این کشور مربوط می شود.شکست سیاسی در داخل سوریه سبب تبعات وحشتناکی هم در بعد تلفات انسانی در داخل این کشور و هم در بعد بین المللی و بی ثباتی در خاورمیانه (غرب آسیا ) و سراسر منطقه شده است. این موضوع مهمی است و آمریکا تلاش زیادی را در این رابطه انجام داده است و توجه خاصی برای حل و فصل آن دارد.به نظرم باید درباره هرگونه قضاوت زودهنگام درباره موفقیت و یا شکست این مذاکرات محتاطانه عمل کنیم.به نظرم در بلند مدت ما این توانایی را خواهیم داشت که بگوییم سرانجام این مذاکرات نتیجه در بر خواهد داشت.

وی مدعی شد: گروههای مخالف دولت سوریه اهداف شفافی در راستای مذاکرات و راه طولانی انتقال سیاسی در سوریه دارند. جامعه بین المللی فشار زیادی بر آنها وارد کرده است تا سازنده باشند و به روشی سازنده در فرآیندی که به دنبال انتقال سیاسی در سوریه است ،دنبال کنند.

ادامه همکاری گسترده با اسرائیل
ارنست همچنین گفت: برنامه هایی برای تعمیق همکاری و روابط ما با اسرائیل وجود دارد. برنامه هایی برای برگزاری دیدار بین مقامات امنیت ملی دو کشور وجود دارد که آب و هوای بد اواخر هفته بر روی این موضوع تاثیرگذار بود.مقامات ما اواخر هفته به اسرائیل خواهند رفت تا این مذاکرات را آغاز کنند.این مذاکرات از زمان دیدار سال گذشته نخست وزیر نتانیاهو از آمریکا و دیدار وی با رئیس جمهور اوباما در کاخ سفید همچنان وجود داشته است.

احتمال افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: نیویورک تایمز گزارش داده است که رئیس جمهور اوباما بر اشتون کارتر وزیر دفاع فشار آورده است که نیروهای بیشتری را راهی افغانستان و عراق کند ،آیا این موضوع را تایید می کنید،گفت: همانند گذشته این موضوع را تایید نمی کنم. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که رئیس جمهور از پیشنهاد هایی که تیم امنیت ملی در اختیار وی قرار می دهند،خوشحال می شود.او اهمیت تجربه زنان و مردانمان در وزارت دفاع را برای ارائه پیشنهاد ها و نظراتشان در تشدید اقداماتمان ضد داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) و تقویت راهبردمان در این رابطه به خوبی تشخیص می دهد.مقامات ارشد وزارت دفاع تحت فشار رئیس ستاد مشترک ارتش قرار دارند تا بتوانند راهبرد ما را بر ضد داعش(گروه تکفیری صهیونیستی ) تقویت کنند.

لزوم ادامه همکاری ناتو در افغانستان
ارنست در ادامه درباره افغانستان گفت:ما شاهد تمایل نیروهای امنیتی افغان برای دفاع از کشورشان بوده ایم.ما شاهد تلاش آنها برای مقابله با شکست ها و عقب نشینی های صورت گرفته بوده ایم.ما پیشتر درباره وضعیت قندوز صحبت کردیم.همانطور که می دانید در پاییز گذشته طالبان این شهر را اشغال کرد اما شاهد این موضوع بودیم که نیروهای امنیتی افغانستان این گروه را از این شهر بیرون راند.ما در این رابطه همچنان با هم پیمانان خود درباره افغانستان و چگونگی مشارکت آنها در داخل افغانستان رایزنی خواهیم کرد.در پانزده سال گذشته شاهد مشارکت قابل توجه اعضای ناتو در رابطه به اوضاع موجود در افغانستان بوده ایم و لازم است که این مشارکت همچنان ادامه پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین