کد خبر: ۳۴۵۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

مهم‌ترین شاخ و شانه‌کشیدن‌های گروه‌ فشار

چند روز قبل، باز هم در پی اقدامات برخی افراد و گروه‌ها، یک مراسم تقریبا رسمی دیگر به هم خورد و این بار فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما قربانی این اقدامات بود. پیش‌تر هم یکی از مهم‌ترین اقدامات گروه‌های فشار یا به اصطلاح افراد خودسر در ایام اخیر، در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد رقم خورد؛ اتفاقی که از سوی بسیاری از مسئولان و برخی از ائمه جمعه سراسر کشور محکوم شد.
آفتاب‌‌نیوز :
ایسنا به نقل از دوهفته‌نامه «رو به رو» نوشت: به بهانه همین اتفاقات گزارشی با عنوان «تاریخ میدان‌داری گروه‌های فشار» منتشر کرده که یک مرور تاریخی بر اقدامات خودسرها از دولت اصلاحات تا کنون است:

* حمله به وزیران کشور و ارشاد دولت خاتمی

عبدالله نوری و عطاءالله مهاجرانی، وزیران کشور و ارشاد دولت محمد خاتمی در سال 1377 در حاشیه تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس، بعد از نمازجمعه از سوی نیروهای افراطی منتسب به انصار حزب‌الله، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

* اخلال در آخرین سخنرانی خاتمی در روز دانشجو

سخنرانی‌های سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران همیشه حاشیه‌دار بوده است. 16 آذر سال 1383 نه‌تنها آخرین سخنرانی خاتمی در روز دانشجو بلکه یکی از جنجالی‌ترین آنها بود؛ سخنرانی‌ای که از همان آغاز با شعار و تلاش برای برهم زدن مراسم همراه بود. تعدادی از دانشجویان در مراسم 16 آذر در بدو ورود رئیس‌جمهور به تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران، گرد آمده و با سردادن شعارهای «خاتمی، خاتمی، استعفا، استعفا»، «دانشجو بیدار است، از خاتمی بیزار است»، «مرگ بر استبداد» و ... استقبال خود از رئیس‌جمهوری را به گونه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته ابراز کردند. زمانی که خاتمی گفت من اولا شهادت روشنفکری‌ام را بدهم؛ عده‌ای او را هو کردند. خاتمی هم به این اهانت‌ها واکنش نشان داد و با عصبانیت گفت: «این خلاف مصالح دیگران و روش دموکراتیک است. چند نفری هستند که هو می‌کنند. کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند. آدم باشید. آدم‌هایی که تحمل دیگران را ندارند، خدا نکند به قدرت برسند. در همه‌چیز انحراف ایجاد کردید، حالا آمده‌اید اینجا نمی‌خواهید که ما حرف بزنیم.» رئیس‌جمهور دولت‌های هفتم و هشتم، در نهایت سخنرانی خود را نیمه‌کاره رها کرد و از سالن خارج شد.

* سخنرانی نیمه‌کاره هاشمی رفسنجانی

سخنرانی اکبر هاشمی‌ رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 85 و همزمان با 15 خرداد و سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه قم، با اخلال روبه‌رو شد؛ آن هم در شبستان امام خمینی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س). در میانه‌های سخنرانی هاشمی، یکی از حاضران به قصد اینکه سؤالی می‌خواهد بپرسد، نظم عمومی سالن را به هم زد و در ادامه، اعتراضات پراکنده ادامه یافت که با واکنش جمعی از حاضران روبه‌رو شد. همزمان با اینکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کرد با آرام‌کردن مردم، به سخنان خود ادامه دهد، شخصی که لباس روحانیت به تن داشت، با فریاد، نظم مراسم را به‌ هم زد که این امر با واکنش شدیدی روبه‌رو و منجر به درگیری‌های پراکنده فیزیکی در میان حاضران شد. این سخنرانی، در نهایت نیمه‌کاره ماند.

* اخلال در خطبه‌های نمازجمعه قم

خرداد سال 1388 و چند روز قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، در خطبه‌های نمازجمعه آیت‌الله امینی، آیت‌الله استادی و آیت‌الله جوادی آملی، اخلال ایجاد شد. در این رخدادها که سخنرانی هر کدام از ائمه جمعه به طور جداگانه بر هم زده شد، شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» نقطه مشترک بود. اخلال در خطبه‌های نمازجمعه با تجمع در مقابل بیت حضرت آیت‌الله جوادی آملی و شعار دادن و تعرض به او ادامه یافت؛ تجمعی که بار دیگر مقابل دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی هم تکرار شد.

* بر هم زدن سخنرانی سیدحسن خمینی

14 خرداد سال 89، این بار نوبت سیدحسن خمینی بود؛ کسی که از او به عنوان یادگار امام یاد می‌شود. او و محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم، از سخنرانان مراسم سالگرد درگذشت امام خمینی (ره) بودند. احمدی‌نژاد سخنران قبل از سیدحسن خمینی بود که با طولانی‌شدن سخنان او، مجال سخنرانی از سیدحسن خمینی گرفته شد. به طوری که احمدی‌نژاد پس از پایان سخنانش، به حضار گفت: «اینک توجه شما را به سخنان رهبری جلب می‌کنم.» با حضور نوه امام (ره)، شعارها هم شروع شد؛ شعارهایی خاص که برای اولین‌بار شنیده می‌شد: «نواده روح‌الله، سیدحسن نصرالله». این شعارها تا آنجا ادامه پیدا کرد که سیدحسن خمینی سخنرانی‌اش را نیمه‌کاره رها کرد. در سال 1391 باز هم در مراسم سالگرد امام خمینی (ره)، در سخنرانی یادگار امام اخلال ایجاد شد. این بار شعارهایی مانند «مرگ بر ضد ولایت‌فقیه»، «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم، امام تنها بماند» و «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» سر دادند و سخنرانی نوه امام (ره) چندین‌بار به همین دلیل قطع شد. اما سیدحسن خمینی این‌بار سخنانش را به پایان برد.

* این‌بار محمود احمدی‌نژاد

می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود. از سال 1389 حرم مطهر امام خمینی (ره) و مراسم سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، محل اعتراض به سخنرانی‌های مسئولان شد. سال 1390 بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم به رسم مألوف سخنران مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بود. هنگام سخنرانی او، برخی با سردادن شعار «مرگ بر مشایی»، در سخنرانی او اخلال ایجاد کردند. واکنش احمدی‌نژاد به شعاردهندگان این بود که با لبخند به آنان گفت: «مخلص شما هم هستیم.» وقتی شعارها کمی بیشتر شد، او بی‌آنکه به شخص خاصی اشاره داشته باشد، اظهار کرد «مخلص آقای رئیس هم هستیم! نوبت شما هم می‌شود! من همه شما را دوست دارم و نوکر همه شما هم هستم.»

* حمله به سخنرانی ناطق نوری

حریم حرم امام رضا (ع) هم انگار خط قرمزی برای اخلالگران نبود. ماه رمضان سال 91 حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی رهبر انقلاب میهمان مراسم احیای شب قدر در مشهد بود. هنگام سخنرانی او در شبستان حرم، عده‌ای شروع به همهمه کردند. آنان در ابتدا سعی داشتند با اعتراض‌های چندنفره و فرستادن صلوات در اطراف تریبون، فضا را ملتهب کنند. بعد از چند بار که اقدام به فرستادن صلوات کردند، ناطق نوری خطاب به آنان گفت «صلوات جای خودش را دارد» و سپس صحبت خود را تا پایان ادامه داد. برخی از معترضان هم شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند و کار به پرتاب بطری‌های پلاستیکی آب‌معدنی به سمت ناطق‌نوری کشید. آنان همچنین به واعظ طبسی اعتراض می‌کردند که چرا ناطق نوری را به عنوان سخنران دعوت کرده است.

* ماجرای 22 بهمن قم و حمله به سخنرانی لاریجانی

سریال برهم خوردن سخنرانی‌ها، این بار گریبان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را گرفت. او سال 1391 به رسم هر سال، در مراسم 22 بهمن شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) شرکت و سخنرانی کرد اما بعد از گذشت 4-3 دقیقه از سخنانش، با شعارها و جنجال عده‌ای مواجه شد که حرم را به آشوب کشیدند و سخنان او را قطع کردند. برهم زنندگان مراسم، با پرتاب کفش و مهر، سعی داشتند به لاریجانی آسیب برسانند. شعاردهندگان سپس به سمت او حمله کردند و مسئولان حفاظت رئیس مجلس، مجبور شدند وی را از صحنه خارج کنند. پیش‌تر اما در 22 بهمن سال 1389 همزمان با سخنرانی لاریجانی در مسجد زین‌العابدین، 4 نفر اخلالگر در 4 نقطه مسجد مستقر شده و با شروع سخنرانی لاریجانی، ضمن ایجاد اخلال در مراسم و با فریاد کشیدن، خواستار پاسخگویی او به سوال‌هایشان شدند. لاریجانی سخنرانی خود را با وجود برخی مشکلات، ادامه داد و به پایان رساند.

* حمله به روحانی در فرودگاه مهرآباد

دولت یازدهم از همان آغاز، هدف کارشکنی‌ها و اخلالگری‌ها شد. در مهر سال 1392 همزمان با بازگشت حسن روحانی رئیس‌جمهوری از نیویورک، جمعیتی حدود 40 نفر در فرودگاه مهرآباد علیه او شعار دادند. در زمان حرکت خودروی رئیس‌جمهوری از میان این جمعیت، عده‌ای اقدام به پرتاب اشیایی مانند کفش کردند. این رخدادها بعد از آن انجام شد که حسن روحانی پس از گذشت بیش از 3 دهه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، به صورت تلفنی با باراک اوباما رئیس‌جهور آمریکا صحبت کرد. پس از آن، در خرداد امسال و همزمان با سخنرانی رئیس دولت یازدهم در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، عده‌ای با سردادن شعار، قصد برهم زدن این سخنرانی را داشتند که البته ناکام ماندند.

* حمله به علی یونسی

پس از نخستین هجمه‌ها به رئیس دولت یازدهم، نوبت به نزدیکان و مشاوران او رسید. اردیبهشت سال 1393 قرار بود علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها، در مراسم یادبود مرحوم بهمن‌بیگی در شیراز سخنرانی کند. همزمان با ورود او به فرودگاه شیراز، عده‌ای با سر دادن شعار و در دست داشتن پلاکارد، نسبت به حضور یونسی در شیراز اعتراض کردند و این اعتراض آنان با سکوت نیروهای مسئول برقراری نظم و امنیت فرودگاه روبه‌رو شد. پس از این رخدادها، سخنرانی یونسی که قرار بود در تالار سرپوشیده ورزشگاه شهید دستغیب شیراز باشد، به دلیل آنچه مسائل امنیتی عنوان شد، به تالار احسان انتقال یافت. در حالی که علی یونسی در این تالار مشغول سخنرانی بود، عده‌ای با سر دادن شعارهایی نظیر «مرگ بر فتنه‌گر»، باعث ایجاد اخلال در سخنرانی او شدند. پس از آن نیز باز هم در اردیبهشت امسال، سخنرانی یونسی که قرار بود با محوریت همایش اصلاح‌طلبان، در شهرستان گراش استان فارس برگزار شود، با اخلال و سردادن شعار عده‌ای، مواجه شد.

* حمله به علی مطهری در شیراز

شاید جنجالی‌ترین نوع از برهم سخنرانی‌ها، مربوط به سخنرانی و حضور علی مطهری در شیراز باشد. البته سخنرانی‌ای که اصلا انجام نشد. اسفندماه سال 93 مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که برای انجام سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه شیراز با حمله حدود 50 نفر افراد ناشناس مواجه شد. این افراد با چوب و سنگ به خودروی او حمله کردند و با شکستن شیشه‌های خودروی این نماینده مجلس، اجازه عبور به خودرو را نمی‌دادند. گفته شده مهاجمان ناشناس که برخی از آنها سوار بر موتورسیکلت بودند، همچنین از اسپری گاز فلفل استفاده کردند که همین امر موجب اختلال تنفسی علی مطهری برای دقایقی شد. سخنرانی مطهری در نهایت انجام نشد و او به تهران بازگشت.

* حمله به موسوی‌لاری

28 آبان 1394، شهرستان قرچک ورامین میزبان عبدالواحد موسوی ‌لاری وزیر سابق کشور در دولت سیدمحمد خاتمی بود. او برای سخنرانی در جمع اصلا‌ح‌طلبان این شهرستان حضور یافته بود اما هنگام ورود به سالن سخنرانی، عده‌ای از ورود او ممانعت کردند و چند نفری هم با سردادن شعار، به سمت او حمله کردند. در سمت دیگر اما عده‌ای جلوی مسجد جامع قرچک جمع شده و مشغول سینه‌زنی شدند. سپس در حالی‌که شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر می‌دادند، مسیر منتهی به تالار بختیاری را به اشغال خود درآوردند و جلوی در سالن تجمع کردند. در جریان حمله این افراد به موسوی‌ لاری عمامه او از سرش می‌افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین