کد خبر: ۳۴۵۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

سال 1395 دوا و دکتر چقدر گران می‌شود؟+جدول

سازمان های بیمه‌گر به دلیل کسری بودجه و عقب ماندگی نسبت به تعرفه‌های سال جاری و نیز افزایش محدود بودجه آنها در سال آینده، خواهان رشد صفر درصدی و ثابت ماندن تعرفه‌های پزشکی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
زمستان كه از راه مي رسد، بحث تعيين تعرفه هاي خدمات پزشكي داغِ داغ مي شود. تعيين تعرفه هاي كه هميشه يكي از موضوعات چالش برانگيز و پرمناقشه حوزه سلامت به شمار مي رفته است. امسال هم همانند سال هاي قبل كشمكش بين بيمه ها و بيمارستان ها به قوت خود باقي است. يك سر طناب اين كش و قوس ها، در دست پزشكاني است كه از غيرواقعي بودن تعرفه هاي پزشكي گلايه مندند و خواهان افزايش تعرفه خدمات پزشكي هستند و سر ديگر اين طناب را بيمه ها و مردمي مي كشند كه با افزايش تعرفه ها ميانه اي خوبي ندارند. بیمه گرها نيز به دليل کسری بودجه و عقب ماندگی نسبت به تعرفه های سال جاری و نیز افزایش محدود بودجه آنها در سال آینده، خواهان رشد صفر درصدی و ثابت ماندن تعرفه های پزشکی هستند.

اما وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی خواهان افزایش تعرفه ها و واقعی شدن آن هستند و همزمان بیمه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان خریدار خدمات پزشکی، سخن دیگری دارد. درميان اين اختلاف نظرها پيشنهادي كه فعلا به وزارت بهداشت رسيده و برروي ميز رييس وزارت بهداشت قرار گرفته، ثابت ماندن تعرفه هاي پزشكي تا افزايش 25 درصدي است. تعرفه های خدمات پزشکی در فاز سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ کتاب جدید ارزش های نسبی خدمات سلامت در آبان 93 به طور متوسط حدود 120درصد رشد پیدا کرد و از فروردین 94 نیز با تصویب شورای عالی بیمه و دولت بار دیگر به طور میانگین حدود 9 درصد افزایش یافت.

با اين حال زمزمه هاي تعيين تعرفه هاي خدمات پزشكي در حالي تا شروع سال جديد ادامه خواهد يافت كه رييس سازمان نظام پزشكي، در اوايل دي ماه سال جاري در دوازدهمین کنگره بین المللی صرع از وجود چند پيشنهاد درخصوص چگونگي تعيين تعرفه هاي خدمات پزشكي خبر داد و گفت: پیشنهادات ما شامل 8 الی 9 مورد است که مسئله بسیار مهم آن منطقی کردن تعرفه ویزیت سرپایی به ویژه در گروه‌هایی مثل پزشکان عمومی، متخصصان داخلی،‌ متخصصان اطفال و عفونی بوده است. عليرضا زالي، نگراني در زمينه تعرفه ها را ناشي از پرداخت بيمه گر براي ويزيت سرپايي تعرفه بخش دولتي دانست و عنوان كرد: مبنای پرداخت سازمان‌های بیمه گر برای ویزیت سرپایی، تعرفه بخش دولتی است که با تعرفه بخش خصوصی فاصله زیادی دارد بنابراین پیشنهاد ما این است که سازمان‌های بیمه گر پایه مبنای پرداخت در این حوزه را در بخش خصوصی، تعرفه بخش خصوصی قرار دهند تا پرداخت از جیب مردم کنترل شود.

همچنين قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تعرفه های پزشکی سال 95 عنوان كرد: بیمه ها خواهان افزایش صفر درصدی تعرفه های پزشکی در سال 95 و سازمان نظام پزشکی خواهان افزایش 25 درصدی این تعرفه هاست اما احتمالا رقمی بین این دو عدد تصویب می شود. علی ماهر، می افزاید: پیشنهادهای مختلفی از سوی سازمانها و انجمن های مختلف برای تعیین تعرفه های خدمات پزشکی سال 95 به وزارت بهداشت رسیده اما همه این پیشنهادها در دست بررسی است و تصمیم نهایی گرفته نشده است.

به گفته ماهر، سیاست کلی وزارت بهداشت این است که تعرفه های پزشکی به سمت واقعی شدن برود اما باید در تصمیم نهایی ملاحظات هر دو طرف خریدار و ارائه دهنده خدمات مد نظر قرار گیرد.


هزينه كرد 600 ميليارد توماني طرح تحول سلامت

پیشنهاد ثابت ماندن تعرفه های پزشکی از سوی بیمه و افزایش حدود 25 درصدی این تعرفه ها از سوی سازمان نظام پزشکی در حالی مطرح می شود که به طور طبیعی کشور اکنون با شاخص تورم حدود 14 درصدی مواجه است و به گفته کارشناسان حوزه سلامت، تورم در بخش سلامت بیش از تورم عمومی کشور است. سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت در چهارم بهمن 94 در مراسم اعطای جایزه ملی مدیریت مالی در سالن اجلاس سران نیز اعلام کرد که وزارت بهداشت برای اصلاح تعرفه های پزشکی در دولت یازدهم حدود 600 میلیارد تومان از اعتبارات طرح تحول سلامت را هزینه کرد. حذف و کاهش پرداختی های غیر متعارف یا همان زیرمیزی ها و سودآور و کیفی تر شدن خدمات بخش سلامت از جمله اهداف، اصلاح تعرفه های پزشکی اعلام شده است.

وزیر بهداشت پیش از این نیز اعلام کرده بود که افزایش پرداختی مردم از هزینه های سلامت خط قرمز این وزارتخانه است و یکی از اهداف اصلی اجرای طرح تحول سلامت کاهش پرداخت مردم و حفاطت مالی مردم در برابر هزینه های سلامت است.

به گزارش خبرآنلاین، هاشمی گفته است که با اجرای طرح تحول سلامت و حمایت دولت از هزینه های سلامت میزان پرداخت از جیب مردم برای درمان از حدود 60 درصد در ابتدای دولت یازدهم به حدود 40 درصد کاهش یافته و 20 درصد کمتر شده است.

به گفته وی بیشترین حمایت دولت از هزینه های سلامت برای خدمات بستری در بیمارستانهای دولتی اعمال شد، جایی که به گفته وزیر بهداشت، بیماران شهری شش درصد و بیماران روستایی سه درصد هزینه های بیمارستانی را پرداخت می کنند.

با این وجود، افزایش بیش از 120 درصدی تعرفه های پزشکی در سال 94 در حالی انجام شد که اعتبارات بیمه های درمانی از جمله سازمان بیمه خدمات سلامت، حدود 15درصد رشد داشت و این عدم تناسب باعث کسری و عقب ماندگی بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها شد تا جایی که به گفته ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، سازمانهای بیمه گر حدود هفت ماه در پرداخت مطالبات بیمارستان ها عقب هستند.

يك گام ديگر تا اصلاح تعرفه ها

حرکت به سمت واقعی شدن تعرفه های پزشکی به خصوص با توجه به سیاست حمایت از بخش خصوصی و واگذاری تصدی خدمات درمانی به بخش غیر دولتی و برای سودآور شدن بخش سلامت به عنوان یک سیاست راهبردی وزارت بهداشت مطرح است. حسن هاشمی، وزیر بهداشت دراین باره است: دو سوم راه را برای واقعی شدن تعرفه های پزشکی آمده ایم و علاقه مندیم دولت یک گام دیگر برای اصلاح این تعرفه ها بردارد تا همه بیمارستان های دولتی تراز مالی مثبت داشته باشند. به گفته او، سیاست وزارت بهداشت این است که مدیریت اکثر بیمارستان های دولتی به بخش غیر دولتی واگذار شود و این بیمارستانها با مدیریت غیر دولتی و تعرفه های واقعی بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارائه کنند. تعرفه های پزشکی با پیشنهاد وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه بررسی و تصویب می شود و بعد از آن باید به تصویب دولت برسد، اکنون باید منتظر ماند و دید که روند تغییرات تعرفه های خدمات پزشکی با وجود عقب ماندگی بیمه ها، در سال 95 چگونه رقم می خورد.


سال

بخش دولتي

ويزيت پزشكان عمومي(ريال)

ويزيت پزشكانمتخصص(ريال)

ويزيت پزشكان فوق تخصص(ريال)

1387

23500 

28000 

35000 

1388

29000 

35000

43000

1389

34000

41000

50000

1390

80000

130000

160000

1391

98000

155000

195000

1392

53000

61000

75000

1393

١٦٥٠٠٠

260000

330000

1394

92000

115000

138000

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین