آفتابنیوز : ملانی شولتز وان هایگن، وزیر زیرساخت هلند نخستین مسافر این خودروی
"WEpod" بود که برای حمل شش مسافر بدون راننده بین شهرهای واخنینگن و ایده
در استان خلدرلانت طراحی شده است. در حال حاضر دو دستگاه WEpod در دانشگاه
واخنینگن در حال حرکت هستند و پس از موفق بودن آزمایشات، وارد جادههای
شهری خواهند شد.
این
خودروها با یک مسیر به دقت نقشهبرداری شده برنامهریزی شدهاند که در آن،
همه موانع از جمله درختان و چراغهای راهنمایی و شهری ثبت شدهاند.
این
مینیبوس به دوربین، رادار و حسگرهای لیزری مجهز خواهد بود و رایانههای
آنبرد آن، اطلاعات را به پدال ترمز و فرمان ارسال میکنند. حرکت این خودرو
به دقت از یک اتاق کنترل مرکزی زیر نظر گرفته شده و در صورت بروز مشکل
میتواند کنترل را به یک اپراتور انسانی بسپرد.
خودروهای WEpod که در فرانسه طراحی شدهاند، در ماه سپتامبر به واخنینگن منتقل شده و تحقیقات بر روی آنها بسرعت آغاز شد.
این
مینیبوسهای برقی میتوانند تا سرعت 40 کیلومتر در ساعت برانند اما در
ابتدا نباید سریعتر از 25 کیلومتر در ساعت حرکت کنند. همچنین این خودروها
میتوانند با یک بار شارژ تا 100 کیلومتر حرکت کنند.
به گزارش ایسنا، تحقیقات بیشتری برای مسائل مربوط به ایمنی و بیمه و همچنین رفتار انسانی،کنترل و قانونگذاری ترافیک نیاز است.