آفتابنیوز : علی جنتی در آیین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که 11 بهمن ماه در تالار وحدت، برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خشنودم که بارِ دیگر در این شبِ عزیز و به یادماندنی و تقارنِ خوشیمنِ آغازِ جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی با سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر در میان شما هستم تا شاهدِ مراسمِ گشایشِ یکی از معتبرترین جشنهای هنری ایران اسلامی باشیم.
عضو شورای عالی سینمای کشور، افزود: از فردا یکسال تلاش سینماگرانِ کشورمان رونمایی خواهد شد.
جنتی در ادامه به جایگاه جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: این رویداد فرصتِ کمنظیری است برای ارتباط هنرمندان با یکدیگر و هنرمندان با مردم و مخاطبان است، رویدادی ویژه و بینظیر برای سینمای ایران و صاحبانِ اصلی آن که سینماگران هستند.
عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: جشنواره سیوچهارم را میتوان جشنوارهای دانست که تمامقد در دولت تدبیر و امید متولد و بالیده است و تفاوتِ محسوسی با جشنوارههای گذشته دارد.
وی تاکید کرد: سینما در جهانِ امروز، نمادِ قدرت نرم و هوشمندی و نگاه ما به توسعه سینما نگاهی به آینده است؛ با چنین نگاهی سیاستهای سینمایی این دوران طراحی شده است.
به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مهمترین رویدادهای دو سال گذشته نیز در عرصه سینما اشاره کرد و گفت: برای نخستینبار بیش از 200 فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و تا کنون چنین استقبالی در هیچ دورهای وجود نداشته است.
به گفته وی این نکته بیانگر آن است که سینمای ما از تحولات به وجود آمده در سطح کلان و سیاستهای سینمایی امیدوارتر از همیشه رو به جلو حرکت میکند و این در حالی است که تنها بیش از 30 فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و تهیهکننده بقیه فیلمها بخش خصوصی یا نهادهایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: این یکی از آمالِ دیرینه ما در اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی بود که بخش خصوصی با تمامِ ظرفیت در حوزههای فرهنگیهنری سرمایهگذاری کند و اینک شاهد بارقههای این جریانِ سازنده هستیم.
جنتی تصریح کرد: این عبارت را که گاهی گفته میشود «سینمای ایران صنعتی ورشکسته است» به هیچ عنوان قبول ندارم. در یک صنعت هنریِ ورشکسته این همه علاقهمند و تولیدِ بدیع معنا ندارد.
وی با اشاره به پویایی، نشاط، نو شدن سینما، گفت: خانه سینما فعال است، مشکلات مربوط به سالن های نمایش تا حدود زیادی برطرف شده و گیشهها هم رونق گرفته اند. آشتی مردم با سینما دیگر یک آرزو نیست بلکه یک واقعیت است. 65 میلیارد تومان فروشِ گیشه تا پایان دیماه سال جاری امیدآفرین است.
عضو شورای عالی سینما همچنین بابیان اینکه در دو سال گذشته فعالیتهای سازندهای در حوزه سینما انجام پذیرفت و توفیقهای ارزشمندی نیز حاصل شده است گفت: تشکیل «گروه هنر وتجربه» و «گروه کودک و نوجوان»، تاسیس «مدرسه ملی سینمای ایران» که از سال 95 پذیرش دانشجو خواهد داشت، از جمله این اقدامات مهم است.
جنتی در ادامه توضیح فعالیت های سینمایی گشور گفت: نمایش اختصاصی فیلم برای اساتید جامعهشناسی و نمایش اختصاصی فیلم برای متخصصان دینی و اساتید حوزه در مرکز اسلامی قم، افزودن 100 پرده سینما به فضای سینمایی کشور، بهسازی بخش قابل توجهی از سالنهای سینمایی، ورود قدرتمند بخش خصوصی به عرصه تولید و زیر ساخت و برداشتن گامهای بلند به سوی صنعتی کردن سینما از مهمترین فعالیتهای سازمان سینمایی در دو سال گذشته است.
وی با اشاره به راهیابی بسیاری از فیلمهای ایرانی به جشنوارههای معتبر خارجی، ادامه داد: در سال جاری هفتهای نبود که یک فیلم ایرانی در جشنوارهای صاحب رتبه و جایزهای نشود. این سیر رو به افزایش جوایز به دست آمده از این جشنوارهها اتفاق مثبتی است که سالهای اخیر شاهد آن بودهایم. فیلمهای ایرانی در جشنوارههای بینالمللی به مثابة سفیرانِ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به عنوان یک خبر خوب برای اهالی سینما، گفت: پس از یکسالونیم تلاش به زودی آغاز به کار شبکه وی او دی(VOD)را جشن خواهیم گرفت.
به گفته وی با راهاندازی وی او دی بسیاری از نگرانیهای جوانان خوشذوقِ مستندساز و تولیدکنندگانِ فیلمهای کوتاه و انیمشین برطرف خواهد شد.
جنتی افزود: VOD بستری است که امکان دیده شدن برای همه را فراهم و گردش مالی سینما را چندین برابر خواهد کرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی در ادامه اظهار داشت: در این سالها و با وجود همة پیشرفتهایی که در حوزههای مختلف فرهنگی داشتهایم اما متأسفانه فرهنگعمومی، بهویژه در حوزه جوانان، خانواده و آسیبهای اجتماعی، بسیار آسیبپذیر شده و موجب نگرانی جدی است.
جنتی تاکید کرد: همه باید برای رفع چالشهای پیش روی فرهنگ عمومی تلاش کنیم. افزایش درخواست تولید فیلمهای با موضوعات اجتماعی نیز ناشی از همین نقطة ضعف اساسی است. اگر باور داشته باشیم که هنر و به ویژه هنر سینما، بازخوردِ موضوعاتِ جاری اجتماع است و هنرمند عموماً حساستر و لطیفتر از دیگران میاندیشد لاجرم چنین ناهنجاریهایی بیش از همه، هنرمند را متأثر میکند و به واکنش وامیدارد.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمند از ناهنجاریها بیش از حد میرنجد و از خوبیها بیش از حد به هیجان درمیآید و این روحیه و انرژی را باید قدر دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درخواستهای متعدد برای تولید فیلمهای اجتماعی را نشان از دغدغة فرهنگیاجتماعی کارگردانان و سینماگران متعهد میدانم.
جنتی اضافه کرد: اگر هنرمند در برابر شکافها و ناهنجاریهای آزاردهندة اجتماعی سکوت کند پس چه کسی باید آنها را فریاد کند تا دیگران چارهای بیندیشند؟ آری، دیدن برخی از صحنهها بر پردة سینما ممکن است نازیبا و ناراحتکننده هم باشد و حتی اثراتِ نامطلوبی بر برخی طیفها بگذارد اما دستکم وجدانِ عمومی را نسبت به حقایقِ موجود و وقایعِ زیرپوستی روشن میکند.
عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: فشار روانیِ ناشی از ناهنجاریهای اجتماعی از نگاهِ تیزبین و ذهنِ خلاق هنرمندِ متعهد دور نمیماند و به تصویر درمیآید. من نام آن را «دغدغة روشنگرانة سینماگرِ متعهد» میگذارم.
جنتی در عین حال گفت: البته بنده منکر این موضوع نیستم که باید مراقبت کرد چون ممکن است بیانِ مکررِ یک امر نکوهیده گاه از حد روشنگری بگذرد و زمینة بروز چنین ناهنجاریها را افزونتر کند. اینجا مرزی بسیار ظریف وجود دارد که تشخیص آن تنها از خُبرگانِ سینما برمیآید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بدان اهتمام فراوان دارد.
وی افزود: به همین دلیل سازمان سینمایی و دبیرخانة جشنواره فیلم فجر، ساز و کارهای دقیقی برای تعادل در پذیرش، تولید و اکرانِ فیلمها پیشبینی کردهاند.
عضو شورای عالی سینما اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر، به عنوانِ جشنِ مردمی سینمای ایران از زد و بندهای سیاسی به دور است. در جشنواره این دوره شاهد افزایش چشمگیرِ تولید فیلمهای با موضوع انقلاب اسلامی و ارزشهای آن خواهیم بود. فیلمهایی که به موضوعات مهم در روند شکلگیری انقلاب اسلامی، رویدادهای حین و بعد از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و جانبازان و حتی مسائل منطقهایِ ناشی از انقلاب اسلامی پرداختهاند.
جنتی ادامه داد: چنین رویکردی نشان میدهد که علیرغم برخی انتقادها، نسلهای جدید سینمای ایران همچنان متعهد و پایبند به اصول و ارزشهای انقلابی و راه امام (ره) جلو میروند و سینماگرانِ جوان و فیلم اولیها نیز دغدغههای متنوعی دارند و با آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس بیگانه نیستند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین تاکید کرد: در یک کلام سینمای ایران نمادِ سینمای اسلامی در جهان است، هر چند هنوز جای کار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:جشنواره فیلم فجر بعد از سیوچهار دوره وارد دورانِ پختگی خود شده است و از مقررات و ضوابط محکم و دقیقی در بخشهای فراخوان، هیئتهای انتخاب، هیئتهای داوری، و نحوة برگزاری برخوردار است.
به گفته جنتی نکتة مهمی که زمینة صیانت دقیق از حقوقِ صاحبان و پدیدآورندگانِ فیلمها و رایها را فراهم و ما را در برابر اتفاقهایی که میافتد پاسخگو میکند.
عضو کابینه دولت یازدهم به زمان و دوره پسا تحریم و پسا برجام هم اشاره کرد و گفت: شرایط مستعدِ پسابرجام، موقعیت ممتازی برای سینمای ایران است؛ از این رو برای بهرهبرداری از این موقعیت ویژه، انجام تحولات ساختاری در بخش بینالملل سینمای ایران الزامی است.
جنتی تاکید کرد: باید با تشکیل کمیته پسابرجام در حوزة سینما، اقدامات جزیرهای و پراکنده متوقف و برنامهریزی متمرکز و اقدام موثر و در خورِ سینمای ایران انجام پذیرد.
وی گفت: علاقهمندم از هنرمندانِ فقیدی یاد کنم که امروز در میان ما نیستند اما یاد و آثارشان همواره مهمانِ قلبهای اهالی سینماست. آنها که برای ساخت آثارِ به یادماندنی یا ایفای نقشهای ماندگار خالصانه از ذرهذرة وجود خویش بهره میگرفتند تا بهترینها را به مخاطب تقدیم کند. از درگاه یکتای بیهمتا برای همة هنرمندانِ فقید و درگذشتگانِ عرصة سینما جایگاهی شایسته آرزومندم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از سینماگرانِ و اهالی رسانه به خاطر همراهیِ مجدّانة این رویدادِ هنری قدردانی و از تلاشهای چندماهه و بیوقفة رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، هیئتهای انتخاب و اعضای ستاد برگزاری را نیز قدردانی کرد.
وی همچنین از دکترربیعی، وزیر فرهنگدوستِ تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حمایتهای مادی و معنوی، پشتوانه برگزاری جشنواره چهاردهم شدند سپاسگزاری کرد.
علی جنتی ادامه داد : از آقای ایوبی میخواهم که با توجه به فضایی که بعد از پسا برجام به وجود آمده بخش بین الملل سینمای ایران را ارتقا دهد. لازم است اقدامات جزیرهای در مراکز مختلف متوقف شود و اقداماتی در طراز سینمای ایران برنامه ریزی و انجام شود. از آقای حیدری متشکرم که با نگاهی نو جشنواره فیلم فجر را به جشن سینمای ایران تبدیل کرد. نظم این برنامه و تجلیل از دوبلورها که باید زودتر از این ها برگزار می شد از ویژگیهای تحسین برانگیز این جشنواره است. از سینماگران عزیز که با تولیدات ارزشمند خود این فضای شکوهمند را ایجاد کردند، تشکر میکنم.