کد خبر: ۳۴۶۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

ویروس جنجالی زیکا چه علائمی دارد؟/فعلا بدون درمان،قابل پیشگیری

سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بین المللی برای مقابله با ویروس زیکا به خاطر گسترش سریع آن اعلام کرده است. ویروس جنجالی این روزها اما چه علائمی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز : در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا در دست نیست. تنها روش برای پیشگیری از عفونت پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها است. تاکنون ۹ کشور در آمریکای مرکزی و جنوبی موارد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.

فقط ۲۰ درصد از کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامت‌دار می‌شوند و تشخیص نهایی با آزمایش خون می‌تواند صورت بگیرد.

در ابتدای همه گیریِ این بیماری در برزیل، مردم نمی دانستند چه تفاوتهایی بین این بیماری و تب دنگی وجود دارد. اکنون اما این مسئله روشن‌تر شده است. مثلا جوشهایی که روی پوست ظاهر می شود یکی از نشانه‌های مهم است.

درحالی که در مورد تب دنگی، فرد برای دو روز بیمار است و سپس جوشها نمایان می شوند. در تب دنگی به ندرت خارش و چشمان قرمز دیده می شود. علائم اصلی ابتلا به این ویروس شامل این موارد می‌شود:  تب،راش،درد مفاصل،ورم ملتحمه (چشم قرمز)،درد عضلانی،سردرد،درد پشت چشم،استفراغ.

در طول سال ۲۰۱۵، هزاران نوزاد - ۱۰ برابر میزان معمول سالانه- با میکروسفالی به دنیا آمدند، عارضه‌ای که در آن مغز به‌طور غیرطبیعی کوچک است. این نقصان هنگام تولد اغلب پس‌ازآن رخ داده بود که مادران در ابتدای بارداری علائم شبیه ابتلا به ویروس زیکا را نشان داده بودند.
در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا در دست نیست. تنها روش برای پیشگیری از عفونت پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها است. زیکا از طریق یک پشه به نام Aedes که عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می آید، منتقل می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین