کد خبر: ۳۴۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۰

سوییس مقام سابق هسته‌ای روسیه را به آمریکا تحویل نداد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس حکم دادگاه که در لوزان سوئیس قرار دارد چون آدامف شهروند روسیه است بر همین اساس ابتدا باید در روسیه محاکمه شود.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت دادگستری سوییس حکم داده بود تا آدامف را برای محاکمه به دادگاه‌های آمریکا تحویل داده شود.

آمریکا آدامف را متهم کرده است که از 9 میلیون دلار اعطایی آمریکا به روسیه که در اوایل دهه 90 توسط آمریکا برای بهبود وضعیت امنیتی تاسیسات هسته‌ای روسیه در نظر گرفته شده بود، سوء‌استفاده کرده است.

آدامف ماه می سال جاری به درخواست آمریکا در حالی که برای دیدن دخترش به برن پایتخت سوئیس رفته بود دستگیر شد.

آمریکا در این مدت تلاش بسیاری برای انتقال وی به آمریکا برای محاکمه انجام داد اما با رای اخیر دادگاه سوئیس به نظر می‌رسد مسئله وی بغرنج‌تر شده است.

آدامف پیشتر همچنین خواستار آن شده بود که او را به روسیه تحویل دهند.

روس‌ها از این بیم داشتند که آمریکا با محاکمه وی اطلاعات محرمانه‌ای درباره برنامه‌های هسته‌ای روسیه به دست آورد در حالی‌که برخی می‌گفتند که روسیه نگران اطلاعاتی است که آدامف در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران در اختیار دارد.

در زمان ریاست آدامف بر سازمان انرژی اتمی روسیه، پای گروه‌های مافیائی و اسراییلی در روسیه نیز به وسط کشیده شده است.

گفته شده است که «بوریس بریزوفسکی» سرمایه‌دار و صاحب رسانه سابق روسیه که در حال حاضر فراری و در انگلستان زندگی می‌کند و «رومان آبراموویچ» مالک شرکت سیب نفت و باشگاه چلسی انگلستان، به کمک مسئولین کرملین، آدامف را اصطلاحاً «برای مدتی» بر مسند ریاست نشاندند. پس از آن پست نخست وزیری به آداموف وعده داده شده بود. بسیاری تایید می کنند که خبرنگاری به نام «یوری شیکوچیخین» مزاحم این جریان شد چرا که تمامی اسنادی که آدامف را بدنام می کرد توانست به آمریکا بفرسند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه قطعاً در جریان این بود که اف.بی.آی به طور جدی مشغول بررسی پرونده آدامف است و این گروه می‌گویند که زمانی که پوتین در نوامبر 2001، آدامف را برکنار کرد این مسئله کاملاً عیان بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین