کد خبر: ۳۴۷۰۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

رای سازمان ملل به نفع آسانژ

یک هیات سازمان ملل متحد امروز جمعه حکم داد، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس باید اجازه خروج از سفارت اکوادور در لندن را بیابد و بابت سه سال و نیم بازداشت خودسرانه غرامت دریافت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
جولیان آسانژ یک هکر است که با افشای صدها هزار سند محرمانه دیپلماتیک آمریکا جنجال به پا کرد و پس از آن از ژوئن 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناه برده تا برای رسیدگی به اتهامات تجاوز جنسی به سوئد مسترد نشود.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس و سوئد تاکید دارند که آزادی آسانژ، موسس سایت افشاگر ویلی‌لیکس سلب نشده و ورود وی به سفارت مذکور کاملا داوطلبانه بوده است. لندن تاکید دارد که در صورت خروج آسانژ از سفارت وی را بازداشت می‌کند. آسانژ استرالیایی پس از سه سال و نیم به کارگروه سازمان ملل که مسوول بازداشت‌های خودسرانه است، متوسل شد. تصمیم این هیات الزام‌آور نیست. آسانژ می‌گوید که پناهنده سیاسی است و با توجه به اینکه نمی‌تواند درخواست پناهندگی به اکوادور بدهد، حقش پایمال شده است.

این هیات سازمان ملل به نفع آسانژ رای داد اما تصمیم آن به اتفاق آراء نبود. سه تن از پنج عضو هیات مذکور از آسانژ حمایت، یک تن مخالفت و یک تن هم رای ممتنع داد. سئونگ-فیل هونگ، رئیس این هیات گفت: کار گروه بازداشت‌های خودسرانه تصمیم گرفت که انواع مختلف محرومیت از آزادی که علیه آسانژ اعمال شده، شامل بازداشت‌های خودسرانه می‌شود. بازداشت خودسرانه آسانژ باید خاتمه یابد و باید سلامت جسمانی و آزادی او محترم شمرده شود و او مستحق دریافت غرامت است.

آسانژ 44 ساله اتهامات مطرح مبنی بر تجاوز جنسی سال 2010 در سوئد را رد کرده و می‌گوید که اینها توطئه‌ای برای کشاندن وی به آمریکاست تا تحقیقاتی در رابطه با افشاگری ویکی‌لیکس انجام شود. سوئد چنین طرح‌هایی را رد می‌کند. ویکی‌لیکس در سال 2010 بیش از 90 هزار سند محرمانه درباره کمپین نظامی تحت امر آمریکا در افغانستان منتشر کرد و در پی آن 400 هزار گزارش منتشر کرد که جزئیات عملیات‌های عراق را شرح می‌دادند. پس از آن هم میلیون‌ها سند دیپلماتیک منتشر شد که تاریخ آنها از سال 1973 به بعد بود.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین