کد خبر: ۳۴۷۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

صادرات 300 هزار بشکه نفت به اروپا/قرارداد با توتال ٢٧ بهمن اجرایی می شود

وزیر نفت به اجرایی شدن قرارداد توتال در اواخر بهمن ماه جاری و نهایی شدن قرارداد فروش نفت به شرکت انی ایتالیا در آینده ای نزدیک اشاره کرد و گفت: فروش نفت خام ایران به اروپا تاکنون به بیش از ٣٠٠ هزار بشکه رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بیژن زنگنه با بیان اینکه قرارداد فروش 160 هزار بشکه نفت خام ایران به شرکت فرانسوی توتال شانزدهم فوریه 2016(٢٧ بهمن ماه) اجرایی می شود، افزود: بر اساس قرارداد امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه ، این شرکت روزانه 160 هزار بشکه نفت خام ایران را خریداری می کند.

وی افزود: شرکت توتال برای حضور در میدان نفتی آزادگان جنوبی و طرح 'ایران ال ان جی' اظهار علاقه کرده و قرار است ایران اطلاعات لازم را برای مطالعه در اختیار این شرکت فرانسوی قرار دهد، تا آنان پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

زنگنه گفت، در این باره توافق نکرده ایم که کار به آنها واگذار شود، بلکه توافق برای انجام مطالعه از سوی توتال است.

وزیر نفت درباره امضای قرارداد با شرکت انی (ENI) گفت: در سفر به رم با شرکت ایتالیایی انی قراردادی امضا نشد، اما مقام های این شرکت قرار است بزودی به تهران بیایند تا قرارداد خرید نفت از ایران امضا کنند، ضمن این که این شرکت برای مشارکت در توسعه یکی از میدان های ایران ابراز علاقه کرده است که در این باره نیز مانند توتال، تفاهم خواهیم کرد.

زنگنه مقدار درخواست انی برای خرید نفت خام از ایران را روزانه ١٠٠ هزار بشکه عنوان کرد و گفت: افزون بر این شرکت، پالایشگر ایتالیایی ساراس خواستار خرید روزانه ٦٠ تا ٧٠ هزار بشکه نفت خام از ایران است.

وی با اشاره به این که شرکت های ایتالیایی انی و ساراس هر دو پیش از تحریم ها، از مشتریان اروپایی نفت خام ایران بودند، یادآور شد: تنها مقصد اروپایی نفت خام ایران در دوران تحریم، ترکیه بود که روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت از ایران می خرید که با قراردادهای کنونی به این میزان بیش از ٣٠٠ هزار بشکه در روز اضافه خواهد شد.

وزیر نفت درباره دریافت مطالبات نفتی ایران نیز گفت: هم اکنون فرآیند بازکردن حساب برای پرداخت مطالبات ایران در حال انجام است و آنها مشکلی برای پرداخت بدهی ندارند.

زنگنه افزود: همه شرکت های معتبری که از آنها طلب داریم حتی شرکت اینوک امارات منتظر باز شدن فرآیند حسابها هستند که چند روزی طول می کشد تا بدهی آنها پرداخت شود.

وی درباره پرداخت بدهی یونان نیز گفت: این کشور به دلیل ورشکستگی برای بازپرداخت بدهی، اندکی مشکل دارد و قرار است بر اساس یک برنامه زمانبندی شده بدهی خود را پرداخت کند که هنوز تفاهم با آنها نهایی نشده است.

به گزارش آفتاب به نقل از وزارت نفت، وی با بیان اینکه شرکت هلنیک پترولیوم یونان بحثی درباره بازپرداخت بدهی ندارد، به سفر آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان به تهران در هفته جاری اشاره کرد و افزود: همزمان با این سفر بحث هایی در این زمینه انجام خواهد شد، ضمن این که بازپرداخت این پول با بهره حقوقی اندکی به ایران پرداخت می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین