کد خبر: ۳۴۷۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

تولید گاز از فاز 19 پارس جنوبی آغاز شد

مجری فاز 19 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس گفت: همزمان با دهه مبارک فجر با راه اندازی اولین ردیف شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی، تولید گاز از پالایشگاه این فاز آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس روز یکشنبه به نقل از حمیدرضا مسعودی افزود: در ادامه توسعه واحدهای فرآیندی پالایشگاه خشکی فاز ١٩پارس جنوبی، نخستین ردیف شیرین سازی و واحد ارسال گاز این پروژه تکمیل و در مدار راه اندازی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مراحل نهایی ارسال گاز شیرین برای افزایش فشار خط لوله انتقال گاز ترش به پالایشگاه و خط لوله واسط سکوی ١٩C و سکوی اقماری SPD٢ تا هفته آینده پایان می یابد، اضافه کرد: نخستین مرحله از تولید این فاز گازی با تامین گاز ترش از بخش دریا تا پایان بهمن ماه به بهره برداری نهایی می رسد.

مسعودی بیان کرد: شرایط پساتحریم فرصت مناسبی برای تامین منابع مالی و دستیابی به تجهیزات باقیمانده تکمیل بخش فراساحل پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی است.
وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده و همزمان با ورود گاز ترش سکوی ١٩C به پالایشگاه، دومین ردیف شیرین سازی گاز (ردیف یکم) نیز راه اندازی و روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به خط ششم سراسری ارسال می شود.

مسعودی با بیان اینکه تکمیل واحدهای جانبی پالایشگاه به منظور دریافت گاز ترش از دریا در مرحله نخست راه اندازی، نشانگر کار و تلاش شبانه روزی مجموعه بزرگی از کارکنان سطوح مختلف پیمانکاران وکارفرمایان طرح است، بیان کرد: هم اکنون دیگر واحدهای مرتبط با فرآورش و شیرین سازی گاز از جمله واحد تفکیک میعانات گازی در مرحله راه اندازی قرار گرفته است.
مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس اظهارکرد: پس از ورود گاز تولیدی سکوی SPD٢ به پالایشگاه و تفکیک و ذخیره سازی میعانات گازی، این محصول تولیدی از طریق میترینگ مشترک با فاز ١٢ توسط پایانه بارگیری (SPM) این فاز آماده صادرات می شود.
وی یادآروشد: هم اکنون پیشرفت فاز ١٩ پارس جنوبی به ٩١ درصد رسیده است و علاوه بر قرار گرفتن همه واحدهای یوتیلیتی در مدار راه اندازی، عملیات اجرایی خط لوله ارسال گاز به شبکه سراسری پایان یافته و عملیات مربوط به راه اندازی مخازن ذخیره سازی میعانات گازی این بخش هم در این فاز تکمیل شده است.

هدف از توسعه فاز 19 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، سالانه 1.1 میلیون تن گاز مایع و بیش از یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین