کد خبر: ۳۴۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۴ - ۲۱:۴۲

ایران در سال 2005 از نگاه الحیات

آفتاب‌‌نیوز : سلیم نصار در نوشتاری در این رابطه به نقش ادعایی ایرانی در برخی از حوادث منطقه وجهان پرداخت به اعتقاد این نویسنده از نظر ایاد علاوی دخالت همسایگان عراق وبخصوص ایران باعث خواهد شد تا عراق نیز همانند لبنان وارد جنگ خانگی شود . 

در مقابل فرانسوی ها هم ادعا می کنند ایران در انتفاضه ی جدید فلسطینیان که جنبش های جهاد اسلامی ، حماس وجبهه خلق پرچمداران آن هستند نقش دارد بخصوص که رهبران ایران قصد دارند به طور بالفعل بعنوان یکی از بازیگران محوری در منطقه پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق باشند . 

در این چارچوب است که محمود احمدی نژاد نسل کشی یهودیان را زیر سئوال برد تا کشورهایی که با اسرائیل رابطه دارند را تحت فشار قرار داده ودر این راستا ضمن کاهش از محبوبیت محمود عباس محبوبیت حماس را بالا ببرد. 

این روزنامه نگار همچنین به نقل از لوفیگارو هم نوشت به احتمال فراوان محمود احمدی نژاد به زودی دروازه رویارویی با آمریکا واسرائیل را خواهد گشود وظاهرا اولین جرقه های آن در لبنان وغزه زده شده است مسئله ای که باعث خواهد شد ائتلاف شیعه از هم پاشیده شود وگروه مقتدا صدر به جرگه مبارزان علیه نیروهای آمریکایی بپیوندند. 

سلامه نعمات در همین روزنامه به تحلیل عملکرد محافظه کاران جدید در ساختار سیاسی آمریکا پرداخت وخبر از افول تدریجی آن داد. 

به نوشته این روزنامه نگار عقب نشینی آمریکا در مقابل خواست جامعه جهانی وعدم ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت یکی از نشانه های کاهش توانمندی های محافظه کاران جدید است به نحوی که واشینگتن آماده عقب نشینی در مورد این خواست خود شد این در حالی است که ترویکای اروپایی خبر از عدم موفقیت خویش در قانع ساختن ایران در مورد عدم از سرگیری غنی سازی اورانیوم داد ، والبرادعی هم اعلام کرد که صبر جامعه جهانی در مورد برنامه های هسته ای ایران رو به پایان است، واسرائیل هم تهدید کرد که در صورت عدم توقف برنامه های هسته ای ایران تا مارس آینده به مراکز هسته ای ایران حمله خواهد کرد. 

رائد حیدر روزنامه نگار عرب مقیم مسکو هم در تحلیلی از عملکرد دولت روسیه در سال 2005 برای این روزنامه چاپ لندن نوشت : 

ایران یکی از سکوهای پرتاب روسیه جهت بازگشت به صحنه جهانی در سال 2005 میلادی بود بخصوص که در مقابل خواست آمریکا در مورد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت ایستاد ودر یک اقدام کم سابقه طی چند سال گذشته ، مانع از انجام این مهم شد. 

روس ها از زمان فروپای اتحاد جماهیر شوروی لهجه خود را توجیهی انتخاب کرده بودند در حالیکه طی سال گذشته میلادی (2005) به تدریج به سوی اتخاذ تصمیم های مستقل خود در برقرار روابط وهم پیمانی ها تاکید کردند مسئله ای که از امضای قرار داد فروش موشک های پیشرفته به ایران در اوج بحران غرب با تهران کاملا هویداست.

به اعتقاد نویسنده گرچه اخباری در مورد معامله ای پایاپای بین روسیه وغرب برای بازگشت نفوذ مسکو به منطقه آسیای میانه درمقابل کاهش حمایت از ایران به گوش رسید اما تحولات اخیر خلاف این سناریو را ثابت کرد ودر مقابل در آسیای میانه هم روسها موفق به کسب پیروزی های موازی شدند. 

روسها با مخالفت قاطع خود با اعمال تحریم علیه سوریه وایران بار دیگر توان خود را در صحنه جهانی به بالفعل تبدیل کردند ، روسها اعلام کردد هرگز اجازه نخواهند داد سازمان ملل به جولانگاهی برای اعمال فشار علیه کشورهای مستقل مبدل شود. 

الحیات در پنجمین قسمت از تحلیل فراگیری خود از حوادث سال 2005 هم به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد را یکی از رویدادهای سال 2005 خود ذکر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین