کد خبر: ۳۴۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۴ - ۲۱:۳۹

دیپلماسی «گرسنگی دادن»

آفتاب‌‌نیوز : آمریکا می خواهد کمک هایی که از طریق برنامه جهانی غذا (WFP) به کره شمالی داده می شود، کنترل شود تا از رسیدن آن به نیازمندان اطمینان حاصل کند. این اظهارات پس ازآن گفته می شود که برنامه جهانی غذا (WFP) قصد دارد پس از اعلام عدم نیاز پیونگ یانگ به کمک های غذایی این کمک ها را متوقف کند. روابط آمریکا و کره شمالی از زمان گفت و گوها ی سپتامبر برای پایان دادن به فعالیت ها ی هسته ای این کشور رو به وخامت گذاشته است.

کره شمالی پس از اعلام قحطی در سال های میانی دهه 90 برای تامین غذای میلیون ها نفر از جمعیت کشور به کمک های خارجی تکیه کرده است.

اما اکنون اعلام داشته بهتر شدن وضع محصولات داخلی و کمک های چین و کره جنوبی نیاز به کمک های سازمان ملل را منتفی می کند.
پیونگ یانگ در عوض خواستار کمک های خارجی بیشتری در زمینه توسعه دراز مدت شده است.

آمریکا یکی از بزرگ ترین کمک کنندگان به برنامه جهانی غذاست که نظارت بر توزیع کمک های غذایی در کره شمالی را به عهده داشته است.

در ماه ژوئن قول تحویل 50000 تن مواد غذایی از طریق WFP داده شده بود که پس از درخواست WFP برای نظارت بهتر و همکاری بیشتر از سوی کره شمالی به نظر می رسد احتمال تحویل آن کاهش یافته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشدار داده است که ممکن است این کمک آخرین کمک باشد.

آدام ارلی گفت کمک های بیشتری برای کره شمالی در نظر گرفته شده است اما تا زمانی که این کشور اجازه نظارت بهتر بر نحوه توزیع آنها را ندهد تحویل داده نخواهد شد.

وی گفت: «تا زمانی که مطمئن نشویم غذایی که ما می دهیم به درستی به دست مردم نیازمند می رسد، نمی توانیم به تامین این کمک ادامه دهیم.»
وی افزود: «اما معیارهای لازم نظارت مشاهده نشده است».

آدام ارلی پیونگ یانگ را متهم کرد که با نادیده گرفتن نیازهای مردم آنها را ناچار به تحمل گرسنگی به «دلایل نامعلوم» می کند.

طبق برنامه WFP تا پایان سال 2005 حدود 5/6 میلیون کره ای را تغذیه کرده است. آژانس غذایی سازمان ملل می گوید در حال حاضر قحطی پایان یافته است اما به گزارش یک بازرس در سال 2004 حدود ٪37 کودکان کره شمالی دچار سوء تغذیه بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین