کد خبر: ۳۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۸

انتقاد سردبير نشريه آيت الله مصباح يزدي از صدا و سيما

آفتاب‌‌نیوز : قاسم روانبخش افزود: گاهی با دیدن رسانه ها، تصور می شود در این کشور انتخابات صورت نگرفته و هنوز در دوران گذشته قرار داریم و حضور خاتمی در رسانه ها بیشتر و چشمگیرتر از حضور احمدی نژاد است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز مطبوعات دوم خردادی به بهانه های مختلف، تصاویر و سخنان خاتمی را تیتر روزنامه های خود کرده و به تجلیل و تمجید از وی می پردازند و صدا و سیما نیز به بهانه دل تنگی برای رئیس جمهور سابق برای گفت وگو به سراغ وی می رود.

روانبخش در گفت وگو با "مهر" ادامه داد: در مقابل این روند، نه تنها برای دولت جدید تبلیغ نمی شود، بلکه گزارش های مربوط به دولت پخش نشده و یا در صورتی که قرار است پخش شود، بر خلاف هنگامی که قرار است یک مسابقه فوتبال بر روی آنتن برود، زمان پخش برنامه ها به اطلاع افکار عمومی نمی رسد.

به اعتقاد این روزنامه نگار، برخورد رسانه ملی با اعضای دولت جدید، گاهی تبعیض آمیز می شود و هنگامی که رئیس یک دانشگاه برای انجام گفت وگو دعوت می شود، تریبونی در اختیار او قرار می گیرد و مصاحبه به رپرتاژ آگهی تبدیل می شود، اما در مقابل از وزیر علوم و یا وزیر جهاد کشاورزی سئوالاتی می شود که جز حاشیه پردازی به قصد فرصت سوزی حاصلی ندارد.

سردبیر نشریه پرتو سخن با اشاره به اظهارات روز گذشته دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در خطبه های نماز جمعه، گفت: باید فضایی ایجاد شود تا رسانه های گروهی کشور، شعارها و برنامه ها و عملکرد دولت جدید را شایسته و بایسته منعکس کنند.

روانبخش بخشی از ایفای این مسوولیت را متوجه اعضای دولت و بخشی دیگر از آن را متوجه رسانه ها به ویژه رسانه ملی دانست.

وی تصریح کرد: در حالی که رسانه های ما ساعت ها روی اقدامات جزیی دولت قبلی مانور داده و با نوشتن مقالات و تحلیل ها، به بررسی پیامدها، فواید و مضرات آن می پرداختند، اکنون اقدامات دولت در حوزه داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد.

"هنگامی که سعید حجاریان عضو جبهه اصلاحات ترور شد، 20 روز تیتر نخست اخبار رسانه ملی به این امر و حتی خنده ها و گریه ها و هوش و گوش و چشم این مغز متفکر اصلاحات اختصاص داده شد، اما هنگامی که صیاد شیرازی به شهادت رسید، فقط یک هفته در صدر اخبار قرار گرفت".

این روزنامه نگار در ادامه، گلایه های سید محمد خاتمی از صدا و سیما رییس جمهور سابق برای انعکاس نامناسب اخبار مربوط به دولت وی را "امتیازطلبی بیشتر از رسانه ملی" ارزیابی کرد و افزود: یک مقایسه ساده نشان می دهد که تا چه صدا و سیما و رسانه های کشور بیشتر در خدمت دولت خاتمی بود، یا در خدمت دولت احمدی نژاد است.

وی خاطرنشان کرد: "امروز اخبار فعالیت های دولت، از جمله سفرهای پر برکت استانی رئیس جمهور و هیات دولت که یک مدل جدید حکومت و منشاء آثار فراوانی در آینده خواهد بود، حذف تشریفات از سیستم دولت، ممنوعیت سفر حج برای مدیران دولتی در دوران خدمت و صرفه جویی در هزینه های جزیی که باعث جلوگیری از هدر رفتن بیت المال خواهد شد، به درستی در جامعه منعکس نمی شود".

روانبخش افزود: برخی از رسانه ها نه تنها دستاوردها و پیامدهای مثبت تصمیمات و مصوبات دولت در حوزه های مختلف را تبیین نمی کنند، بلکه حتی با نکوهش اقدامات دولت و بزرگ نمایی نقطه ضعف های دولت، می خواهند به پیروزی دست یابند.

این روزنامه نگار در عین حال به رییس جمهور و هیات وزیران توصیه کرد که از آن دسته از رسانه هایی که با مجموعه دولت رابطه دوستانه و همکاری صمیمانه دارند، برای انعکاس اخبار و ارایه گزارش درباره فعالیت های خود استفاده کنند.

روانبخش این را نیز یادآور شد که نقد مشفقانه بهترین روش حمایت از دولت است و همانطور که امام صادق (ع) فرمودند، دوست خوب آن است که اشتباهات فرد را به او هدیه دهد.

وی در خاتمه تاکید کرد: اگر چه نباید خدمات بزرگ دولت را نادیده گرفت، اما حمایت از دولت فقط در گرو تعریف و تمجید نیست و نقد سازنده نیز ضروری و برای جامعه مفید است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین