کد خبر: ۳۴۸۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

اشتاین مایر: برای آتش بس در سوریه دریک هفته آینده توافق شد

«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان که کشورش میزبان برگزاری نشست تماس سوریه در مونیخ است، در کنفرانس مطبوعاتی از توافق درمورد برقراری آتش بس در یک هفته آینده در سوریه خبرداد.
آفتاب‌‌نیوز : وی بامداد جمعه پس از پایان نشست تماس سوریه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرفین بر سر «توقف اقدامات خصمانه» به توافق رسیدند، گفت: این توافق حاکی از تسریع روند بهبود دسترسی به کمک های بشردوستانه و شروع کاهش قابل توجه خشونت در سوریه می باشد.
وزیر خارجه آلمان در پایان این نشست که چندین ساعت بیشتر از برنامه ریزی از پیش تعیین شده، به طول انجامید گفت که در رابطه با کمک های بشردوستانه بلافاصله یک گروه کاری تشکیل و فردا (امروز جمعه) اولین نشست آن در ژنو برگزار خواهد شد.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس خبری گفت: توافقاتی در رابطه با امدادهای بشردوستانه و توقف اقدامات خصمانه در سوریه صورت گرفت. کمکهای بشردوستانه بلافاصله هم تسریع و هم گسترش خواهند یافت.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه گروه تماس سوریه اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ را مورد تاکید قرار دادند، گفت: دو گروه کاری تشکیل خواهد شد که یکی بشردوستانه بوده و به طورمنظم جلساتی را برای پیشرفت این توافق برگزار خواهد کرد. گروه دوم نیز روی آتش بس تمرکز خواهد کرد.
به گفته کری، این گروه که اقدامات برای تشکیل آن یک هفته طول خواهد کشید، تلاش خواهد کرد تا راه کارهایی را برای اینکه این «توقف اقدامات خصمانه» به یک آتش بس پایدار تبدیل شود، پیدا کند.

«جان کری» با اشاره به اختلاف نظر بر سر آینده بشار اسد، گفت: در این رابطه هنوز توافقی صورت نگرفته و این موضوع باید در چهارچوب مذاکرات حل و فصل شود.
«سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه نیز در این نشست خبری در رابطه با سرنوشت بشار اسد گفت: این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند و این امر در قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل نیز گنجانده شده است.
وی تصریح کرد : آنهایی که فکر می کنند با تغییر رژیم در سوریه همه چیز حل می شود، دچار توهم هستند، دشمن مشترک ما داعش و جبهه النصره هستند.

لاوروف گفت: ما همه موضوعاتی که در رابطه با موانعی که در رابطه با اجرای قطع نامه های سازمان ملل است را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
کری و لاوروف اظهار داشتند که ریاست این دو گروه کاری مشترکاً بر عهده روسیه و آمریکا خواهد بود.

نشست تماس سوریه مونیخ برای کمک به حل بحران سوریه پنجشنبه شب با حضور وزرای خارجه 15 کشور و نمایندگان سازمان های بین المللی و منطقه ای در هتل هیلتون شهر مونیخ در آلمان برگزار شد.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به همراه حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی خود دراین نشست شرکت کرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین