کد خبر: ۳۴۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

برجام و رابطه با ایران از نگاه نامزدهای دمکرات و جمهوریخواه انتخابات آمریکا

از زمان جدی شدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 تاکنون، موضوع برجام و آینده روابط تهران – واشنگتن به یکی از موضوعات اختلافی بین نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در رقابت های درون حزبی تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز : تهدید به پاره کردن توافقنامه تا تجدید نظر در برخی مفاد آن یا سخت گیری بیشتر برای اجرای برجام از جمله مهمترین اظهارنظر نامزدهای دو حزب می باشد، هر چند مشخص شدن نامزد نهایی دوحزب، دیدگاه کلان جمهوریخواهان و دمکرات ها درباره برجام و آینده روابط تهران و واشنگتن را روشن تر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، توجه به این نکته ضرروری به نظر می رسد که بخشی از اظهارنظرهای نامزدهای دو حزب در فضای رقابت های حزبی و انتخاباتی بیان می شود.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که شروع مذاکرات در زمان مسئولیت وی شکل گرفت و به گفته خود بیشترین تلاش ها را برای اجماع جهانی اعمال تحریم ها علیه ایران داشته، بیانیه پایانی مذاکرات لوزان را گام مهمی برای دستیابی به توافق جامع دانست و تاکید کرد که واشنگتن موضع کنونی خود را در مذاکرات آتی حفظ کند تا همه مسیرهای دستیابی تهران به بمب مسدود و امنیت آمریکا و متحدانش در خاورمیانه تقویت شود.
کلینتون که تحت نفوذ لابی های آمریکایی - اسراییلی (آیپک) می باشد 15 آذر 94 گفت: در برخورد با ایران گزینه نظامی نباید کنار گذاشته شود.

به گزارش رویترز از واشنگتن، کلینتون در کنفرانسی به میزبانی موسسه بروکینگز در واشنگتن با بیان این مطلب، ادعا کرد: ایران از هم اکنون رفتارهایی انجام می دهد که نشان می دهد می تواند توافق هسته ای با آمریکا را نقض کند.
وی تاکید کرد حتی در صورت مشخص شدن موارد کوچک نقض توافق هسته ای از سوی ایران، مجازات هایی اعمال می شود و اگر تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش کند به اقدام نظامی متوسل می شود.
نامزد دمکرات ها در انتخابات درون حزبی، در تازه ترین نطق مبارزات انتخاباتی خود با لحنی تند در ارتباط با توافق هسته ای، گفت که ایران درصورت تخطی در توافق وین، تاوان آنرا خواهد داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی.ان. کلینتون درمراسم 'وینگ دینگ دینر' Wing Ding Dinner در ایالت آیوا در یک نطق انتخاباتی گفت: مایلم با جدی ترین تصمیمی که امروز ما به عنوان یک ملت با آن مواجهیم، صحبت خود را آغاز کنم و آن توافق هسته ای با ایران است.

وی گفت: به عنوان وزیر خارجه (وقت) آمریکا هزاران مایل به سراسر جهان سفر و برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه ایران با تحریم های سخت و تاریخی، تلاش کردم.
کلینتون در ادامه مدعی شد : هیچ یک از ما نباید درباره تمایلات واقعی ایران یا بر ادامه تهدیدهای منطقه ای علیه اسراییل و آمریکا، تردیدی داشته باشیم. این تهدید واقعی است و باید با آن مقابله کرد که شامل چگونگی اجرای این توافق برای بازداشتن تهران است.
وی تصریح کرد: مسیر ما روشن است، این توافق که مجموعه ای از اجرا و بازدارندگی قوی است، تنها راه مانع شدن ایران برای رسیدن به سلاح هسته ای است.
'وقتی که شما (ایران) منطقه و اسراییل را تهدید می کنید، آمریکا را تهدید کرده اید، ما در زمینه حقوق بشر و تروریسم با شما مقابله خواهیم کرد.'

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن استقبال از شروع اجرای برجام گفت که اگر رئیس جمهور شوم توافق هسته ای را با رویکرد بی اعتمادی و راستی آزمایی اجرا خواهم کرد.
کلینون 27 دیماه در بیانیه ای پس از شروع اجرای توافق و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران گفت: من از آزادی زندانیان و بازگشت آنان به خانه به سلامت بسیار خرسندم. خانواده آنها و کشور من منتظر آمدن چنین روزی بودند و برای آن دعا کردند.
وی افزود: من همچنین از اجرای کامل توافق هسته ای استقبال می کنم، یک دستاورد بزرگ دیپلماسی که با فشار حاصل شد. اجرای توافق یک گام مهم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ایران سانتریفیوژهای خود را برچیده، رآکتور را غیرفعال کرده و همه اورانیوم غنی شده را به خارج منتقل کرده است.

در ششمین مناظره انتخاباتی دو نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برنی سندرز بار دیگر از عادی سازی مناسبات با ایران دفاع کرد. اما هیلاری کلینتون گفت پیش از اینکه حتی بتوان به عادی سازی روابط فکر کرد، کارهای زیادی است که باید انجام شود.
کلینتون اظهار کرد که تصور نمی کنم «هنوز بتوان به عادی سازی روابط با ایران فکر کرد».
وی با تکرار ادعاهای حمایت تهران از تروریسم گفت: در مورد ایران هنوز کارهای زیادی مانده است. آنها باید از حمایت دولتی از تروریسم و ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه که به هرج و مرج بیشتر انجامیده، دست بردارند. باید از سوریه خارج شوند، از حمایت حزب الله [لبنان] و حماس دست بکشند.
کلینتون تاکید کرد: «هنوز کارهای زیادی مانده قبل از آنکه بتوان درباره عادی سازی روابط با ایران سخن گفت».

** برنی سندرز : با ایران تعامل می کنم

برنی سندرز رقیب جدی کلینتون در انتخابات درون حزبی دمکرات ها که توانست در انتخابات نیوهمشایر با اختلاف وزیر خارجه سابق دولت اوباما را شکست دهد، گفت: اگر رییس جمهوری شوم، تلاش خواهم کرد تا افزون بر برجام درباره سایر مسایل نیز با تهران همکاری کنم.
وی با اشاره به عملکرد آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد گفت: واشنگتن لندن با سرنگون کردن دولت مصدق باعث شدند شاه یک دیکتاتور وحشتناک به قدرت بازگردد که نتیجه آن انقلاب اسلامی بود.
وی افزود: من اگر رئیس جمهور شوم، هرگز نخواهم گذاشت مردان و زنان در ارتش گرفتار جنگ های خاورمیانه شوند.
وی نیز با وجود تکرار ادعای حمایت ایران از تروریسم گفت که تمایل دارد در مسائلی جز هسته ای با ایران همکاری کند.

**ترامپ : برجام یکی از بدترین توافقات دولت آمریکا است
دونالد ترامپ میلیارد معروف و نامزد جنجالی اما برتر جمهوریخواهان پانزدهم آذرماه درباره دستاوردهای توافق هسته ای گفت: آمریکا بر خلاف تهران، از توافق هسته ای چیزی بدست نیاورد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ در گردهمایی شهر «لوول/ Lowell» ایالت ماساچوست آمریکا مدعی شد: مراقب باشید، ما (با این توافق) ایران را به قدرت واقعی تبدیل کردیم. 150 میلیارد دلار در اختیار این کشور قرار دادیم و اکنون ایرانی ها بیشتر می خواهند. اما به ازای آن چیزی نگرفتیم و این توافق باعث نشد هیچ یک از زندانیان خود در ایران را بازگردانیم. ما امتیازی نگرفتیم.
وی در یک کمپین تبلیغاتی - انتخاباتی در جمع جمهوریخواهان گفت: ایرانی ها به هر آنچه که می خواستند، دست یافتند و با سرعت به قدرتی هسته ای بدل می شوند.
ترامپ همچنین در گردهمایی شهر 'بیلاکسی' ایالت می سی سی پی اظهار کرد: توافق هسته ای با ایران آن قدر بد است که فکر می کند دولت آمریکا از روی عمد آن را امضا کرده است.

وی در گفت وگو با شبکه خبری 'ای بی سی' هم گفت: آمریکا و ایران به تفاهمی دست یافته اند که به نظر من یکی از بدترین و ابلهانه ترین قراردادهایی است که از طریق مذاکره حاصل شده و اگر هیلاری کلینتون انتخاب شود از این هم بدتر خواهد شد.
ترامپ همچنین در گفت وگوی تلفنی با شبکه 'ام اس ان بی سی' آمریکا اظهار کرد: ابطال توافقنامه هسته ای «فاجعه بار» ایران، منطقی و عقلانی نیست، به جای این کار، باید آن را بهتر کرد.
وی بار دیگر این اتهام را که افراد بی صلاحیت درباره توافقنامه هسته ای ایران مذاکره کردند، تکرار کرد و گفت: تهران از پول های حاصل از لغو تحریم ها برای ایجاد بی ثباتی در منطقه استفاده خواهد کرد.

ترامپ خاطر نشان کرد : اگر به ریاست جمهوری انتخاب شوم، این توافقنامه را به قدری سخت گیرانه خواهم کرد که اگر ایران از آن تخلف کند، تاوان آن را با جهنم خواهد پرداخت.
این نامزد جنجالی همچنین ششم دی ماه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، با رد این دیدگاه که «ایران در عراق نفوذ دارد» گفت که «ایران عراق را دراختیار دارد».
وی افزود : اگر رییس جمهور شوم در برابر ایران خواهیم ایستاد، قبلا گفته بودم که ورود تهران به عراق باعث بی ثباتی تمام منطقه خواهد شد و به برتری ایران خواهد انجامید.

** جب بوش: توافق هسته ای را پاره خواهم کرد

جب بوش نامزد بشدت مورد علاقه مقام های حزبی جمهوریخواهان به دلیل عملکرد برادرش جرج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق که با شکل دهی دو جنگ عراق و افغانستان بشدت به اقتصاد و اشتغال در آمریکا ضربه زد و حتی اقتصاد این کشور را لبه پرتگاه برد، همچنان که کارشناسان پیش بینی کرده بودند، مورد اقبال عمومی قرار نگرفت.

بوش هفتم اردیبهشت 94 از اوباما به دلیل نحوه پیشبرد مذاکرات هسته ای و دفاع وی از چارچوب توافق حاصل شده با ایران انتقاد کرد و آن را بسیار 'ساده لوحانه' خواند.
به گزارش روزنامه آمریکایی 'واشنگتن فری بیکن'، جرج بوش در نشست پرسش و پاسخی که پشت درهای بسته در دبیرستان یهودیان در منهتن برگزار شد، گفت: در حالی که ما مذاکره می کنیم، حکومت ایران به شعار 'مرگ بر آمریکا' در گردهمایی هفتگی خود ادامه می دهد و رهبر عالی ایران نابودی اسرائیل را خواستار می شود.
نامزد جمهوریخواهان در انتخابات درون حزبی همچنین 12 تیرماه 94 در مقاله ای که نشریه 'تاون هال' آن را چاپ کرد، نوشت: توافقنامه احتمالی هسته ای ایران حامل منافع سیاسی کوتاه مدت برای اوباما است و منافع امنیتی آمریکا را تامین نمی کند.
'توافقنامه ناقص و مخدوش ایران احتمالا به میراث سیاست خارجی اوباما - کلینتون تبدیل می شود و اگر چنین شود، ترمیم آن برای رئیس جمهوری آتی، پرمخاطره خواهد بود'.

به گزارش دویچه وله جب بوش 15 مرداد 94 هم اظهار کرد: «توافق هسته ای معامله ای بسیار ناخردمندانه است.»
وی در سخنرانی خود در لس آنجلس از نمایندگان کنگره آمریکا خواست که با رای خود توافق هسته ای را متوقف کنند.
بوش مدعی شد: توافق هسته ای کنونی راه دستیابی ایران به سلاح اتمی را هموار می کند.
فرماندار سابق ایالت فلوریدا در ادامه انتقادهای خود به دولت اوباما، همچنین از اینکه این توافق ممکن است به توسعه هسته ای در خاور میانه بیانجامد و موجب بی ثباتی منطقه گردد و بر وضعیت آمریکا تاثیر بگذارد، هشدار داد.
وی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی توافق هسته ای با ایران را لغو خواهم کرد.

** مارک روبیو و تهدید به لغو برجام

مارک روبیو نامزد تندرو کوبابی الاصل جمهوریخواهان در انتخابات درون حزبی گفت : ایالات متحده باید در مقابل کشورهایی مانند چین و ایران که تمایل به قدرت نمایی علیه منافع اقتصادی آمریکا را دارند، محکم تر و قاطع تر بایستد.
این سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا و عضو کمیته های روابط خارجی و اطلاعات سنا از سیاست های اوباما رییس جمهوری دمکرات آمریکا در قبال آنچه او سلطه جویی های چین و ایران در دریای جنوب چین و تنگه هرمز خواند، انتقاد کرد.
کاندیدای جمهوری خواه انتخابات 2016 مدعی شد : ایران بزودی سلاح هسته ای خواهد ساخت، دعا می کنم رهبران آتی آمریکا در نخستین روز ریاست این توافق را ملغی و دوباره تحریم ها را اعمال کنند.
وی در مناظره حزب جمهوریخواه دراین باره گفت: وقتی رئیس جمهور آمریکا شوم در اولین روزهای خود در دفتر ریاست جمهوری، توافق هسته ای با ایران را لغو خواهیم کرد.

** تد کروز و تاکید بر ابطال برجام
تد کروز یکی دیگر از نامزد های تندرو جمهوری خواهان در انتخابات درون حزبی گفت که در صورت پیروزی و ورود به کاخ سفید، توافق هسته ای را لغو می کند.
وی افزود: توافق هسته ای ایران از نظر حزب جمهوریخواه غیرقانونی است و باید باطل اعلام شود.
این نامزد جنجالی به آزمایش هسته ای کره شمالی نیز اشاره کرد و گفت در صورت رسیدن به ریاست جمهوری تمرکز خود را برای مقابله با کره شمالی و لغو توافق هسته ای ایران خواهد گذاشت.
از سوی دیگر، کروز همراه روبیو دیگر نامزد جمهوریخواه 17 دیماه 94 از اقدام ایران در آزادی زندانیان تمجید اما از توافق کاخ سفید در این زمینه انتقاد کردند و آن را سنتی خطرناک دانستند که منجر به گروگان گرفته شدن آمریکایی های بیشتر خواهد شد.

** کریس کریسی : نحوه تعامل با ایران از جنگ داخلی سوریه مهمتر است
فرماندار ایالت نیوجرسی و یکی از نامزد های جمهوریخواهان در انتخابات درون حزبی مدعی شد ایران هسته ای به مراتب بیشتر از داعش امنیت جهان را تهدید می کند.
به گزارش وب سایت فیلی؛ 'کریس کریستی،' اظهار داشت توافقی را امضا کرده ایم که ایران را به سوی دستیابی به سلاح اتمی سوق می دهد. شخصا مدرکی دال بر اینکه داعش در تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی باشد در دست ندارم؛ اما ایران دست کم در این مورد تلاش هایی کرده است.
وی همچنین مدعی شد: نحوه تعامل با ایران برای من از جنگ داخلی در سوریه مهمتر است. پس از این دیگر هیچ توافقی را با ایران امضا نخواهیم کرد. قرار نیست مذاکرات بلند مدتی با کشوری انجام دهیم که برای اسرائیل حق حیات قائل نیستند.
کریسی با انتقاد از مواضع سیاست خارجی کاخ سفید بویژه درقبال ایران گفت که تهران باراک اوباما را ابله فرض می کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی «رادیو فاکس نیوز»، وی با اشاره به موضوع تبادل زندانیان آمریکا و ایران تاکید کرد که بسیار خوشحال هستم که آزاد شدند اما مذاکرات دولت باراک اوباما با تهران را اصلا دوست ندارم.
کریسی همچنین تصریح کرد: «آنها (ایرانی ها) در حال برداشتن از جیب رئیس جمهور (اوباما) هستند و او را احمق فرض می کنند و همچنین کشورمان را احمق فرض می کنند».

** رند پال و انتقاد از اوباما در باره شیوه تعامل با کنگره در باره برجام
رند پل یکی دیگر از نامزدهای جمهوریخواه، اوباما را به نقض قانون در توافق هسته ای ایران متهم کرده است.
این نماینده جمهوریخواه می گوید که اوباما نص قانون «بازبینی توافق هسته ای در کنگره» را نقض کرده است.
وی با استناد به قانون مشهور به کورکر-کاردین، گفته است که اوباما باید همه اسناد مربوط به توافق هسته ای را به کنگره می داد و برای گریز از این کار، قانون را دور زده است.
در این مقوله هر چند نامزدهای دمکرات هم انتقادهایی به برجام وارد می کنند، اما با صراحت آن را بهترین راه حل ممکن برای حل موضوع هسته ای ایران می دانند و از عملکرد دولت اوباما در این خصوص تقدیر می کنند.
رند پال همچنین با اشتباه خواندن جنگ افروزی دولت بوش علیه عراق گفت که براندازی صدام اشتباهی بزرگ بود که ایران را دو برابر قبل قدرتمند کرد.
به گزارش «نیوز مکس»، وی افزود: اگر به جنگ عراق برگردیم، فکر می کنم براندازی صدام اشتباه بود، زیرا سدی در برابر ایران بود. این سنی ها، شیعه ها را دوست نداشتند، اما الان عراق، کشورش هم پیمان برای آمریکاست.»

بررسی دیدگاه های نامزدهای دو حزب موید این مطلب است که نامزدهای جمهوریخواه براساس راهبرد حزبی با برجام مخالف هستند، زیرا از این امر نگرانند که توافق هسته ای با ایران به یک دستاورد بزرگ و محسوس برای سیاست خارجی دولت اوباما تبدیل شود.
کارشناسان مسایل سیاسی و بین المللی بر این باورند که برجام و از سرگیری روابط واشنگتن - هاوانا تنها دستاوردهای قابل محسوس دولت اوباما است.
این صاحبنظران همچینن بر این امر تاکید می ورزند که به رغم همه اختلاف نظرها میان جمهوریخواهان و دمکرات ها، موضوع تداوم اجرای برجام بر اساس قطعنامه 2231 شورای تعهد دولت آمریکا است و عبور از آن برای این کشور به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین