کد خبر: ۳۴۹۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

ادای احترام روحانی به استاد همه نسل‌ها

«شهرداد روحانی» در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، چوب رهبری‌اش را در دست گرفت و ارکستر زهی را در برج میلاد به صدا درآورد.
آفتاب‌‌نیوز : در ششمین روز از جشنواره موسیقی فجر «شهرداد روحانی» با ارکستر سازهای زهی شامل ویلن، آلتو، ویلنسل و کنترباس و در برخی قطعات با همراهی پیانو و ابوا روی صحنه آمد. در این اجرا، «ارسلان کامکار» کنسرت مایستر بود.

به گزارش ایسنا، روحانی در اجرای شامگاه 26 بهمن‌ماه، 9 قطعه از ساخته‌های خودش را اجرا کرد که یکی از آن‌ها «باغ ایرانی» بود و روحانی پیش از اجرای آن گفت: هیچ موجودی در دنیا عزیزتر از پدر و مادر نیست. پدر من، رضا روحانی، تابستان‌ها که هنرستان تعطیل بود، به من ویلن ایرانی را آموزش می‌داد و من «باغ ایرانی» را به یاد پدرم نوشتم.

او همچنین با اشاره به این‌که ما در ایران استعداد‌های خوب، زیاد داریم «میلاد عالمی» را به‌عنوان یکی از این استعدادها معرفی و از او دعوت کرد تا سولیست ویلن در اجرای قطعه «باغ ایرانی» باشد.

هنرنمایی این نوازنده مورد تشویق مخاطبان پرشماری قرار گرفت که علاوه بر طبقه هم‌کف برج میلاد، بخش‌هایی از بالکن این سالن را نیز پر کرده بودند.

کنار هم قرار دادن نت‌های زیر و بم با فاصله‌دهی هنرمندانه‌ی شهرداد روحانی از جمله ویژگی‌های این کنسرت بود. ضمن آن‌که روحانی در چند قطعه‌اش، نواهای آشنای محلی را برای ارکستر سازهای زهی تنظیم کرده بود. همچنین صدای ضربات آرشه بر ویلن در این کنسرت بارها به گوش می‌رسید.

او همچنین پس از اجرای قطعه «کاپریس ایرانی» از ساخته‌های استاد مصطفی کمال پورتراب، اظهار کرد: این قطعه از کارهای استاد من، استاد نسل‌های قبل و استاد نسل‌های بعد از من است. ایشان 92 سال سن دارند و با این وجود، از اینستاگرام (یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در میان جوانان) استفاده می‌کنند.

پس از این اشاره، پورتراب که در سالن حضور داشت، ایستاد و حاضران به گرمی از او استقبال کردند.

روحانی در معرفی یکی دیگر از استعداد جوان ایرانی، توضیح داد: ما در ایران سولیست‌های جوان و با استعداد زیاد داریم و نیازی نیست که از کشورهای دیگر سولیست بیاوریم. «آرین قیطاسی» یکی از بهترین نوازندگان «ابوا» است.

قیطاسی برای اجرای یک قطعه‌ی موسیقی فیلم به جمع نوازندگان ارکستر پیوست.

رهبر ارکستر زهی همچنین پیش از اجرای «ایر» ساخته‌ی «باخ / استوکوفسکی» به حضور فرهاد فخرالدینی - موسیقی‌دان پیشکسوت و رهبر ارکستر ملی - در سالن اشاره و از او به‌عنوان استاد و همکارش یاد کرد.

آخرین بخش این کنسرت با عنوان «رقص‌های رومانی» اثر بلا بارتوک در پنج موومان اجرا شد. سپس روحانی به این موضوع اشاره کرد که برای برگزاری این کنسرت نوازندگان فقط 5 / 4 جلسه با هم تمرین داشتند.


او افزود: اجرای 14 قطعه‌ی جدید با این کیفیت خوب و با وجود کم بودن تعداد جلسات تمرین، نشان می‌دهد که ما سرمایه‌های هنری بسیار خوبی در کشور داریم.

در پایان، روحانی که از سن خارج شده بود، با ادامه یافتن تشویق‌ها دوباره در مقابل ارکستر قرار گرفت و یک قطعه‌ی موسیقی دیگر را اجرا کرد. این اتفاق یک‌بار دیگر هم تکرار شد و روحانی این‌بار یکی از قطعات ساخته‌ی خودش را که حال‌وهوای شادی داشت با عنوان «کُردی روی نت سل» نواخت و با لبخندی که همیشه بر لب دارد، از لطف مخاطبان تشکر و صحنه را ترک کرد.

برنامه‌ی کنسرت سازهای زهی شامل این قطعات بود: جشن دهقان ساخته شهرداد روحانی، اسب ایرانی ساخته شهرداد روحانی، سفری کوتاه ساخته شهرداد روحانی، سایه چمن ساخته شهرداد روحانی، قطره‌های باران ساخته شهرداد روحانی، مجنون ساخته شهرداد روحانی، باغ ایرانی (سولو ویولن: میلاد عالمی) ساخته شهرداد روحانی، سیمای جان ساخته شهرداد روحانی، پرلود باخ شماره 24 ساخته باخ/استوکوفسکی، کاپریس ایرانی ساخته مصطفی کمال پورتراب، ماموریت ساخته انیوموریکونه، روانی ساخته برنارد هرمان، ایر ساخته باخ/استوکوفسکی، رقص‌های رومانی ساخته بلا بارتوک و همچنین کُردی روی نت سل ساخته شهرداد روحانی.

امیر دارابی هنرمند متولد سال 1376 نیز پیش از آغاز این کنسرت، دو قطعه را با پیانو نواخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین