کد خبر: ۳۴۹۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
انتخابات از پنجره مجازی

فهرست های ناتمام انتخاباتی

ضرورت وحدت و انسجام در رویکردها و رفتارهای انتخاباتی مساله ای است که چهره های 2 جریان اصولگرا و اصلاح طلب بارها بر آن تاکید کرده و می کنند. این در حالی است که دشواری های ارایه فهرست های انتخاباتی واقعیت های رقابت های سیاسی را آشکارا می نمایاند.
آفتاب‌‌نیوز : در فاصله 11 روز تا برگزاری انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، عرصه سیاست ایران پر جنب و جوش تر از همیشه شاهد فعالیت شخصیت ها، احزاب، گروه ها و تشکل ها برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر در انتخابات پیش رو است. سلسله گزارش های «انتخابات از پنجره مجازی» نگاهی اجمالی به فعالیت جناح های سیاسی در فضای مجازی دارد؛ فضایی که با شبکه های پرمخاطبش در این دوره از انتخابات به یقین تاثیر به سزایی در تعیین سرنوشت نامزدها خواهد داشت.
کانال های «تلگرام»، صفحه های «اینستاگرام» و «توییتر» و نیز گروه های «فیسبوک» در روزهای آتی به ویژه پس از آغاز تبلیغات رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده عرصه گسترش رقابت های مجازی برای کسب کرسی های سبز بهارستان و نیز صندلی های سرخ خبرگان خواهد بود؛ رقابت هایی که البته از مدت ها پیش کلید خورده است.

هر چند شبکه های مجازی و ابزارهای ارتباطی نو، کار تبلیغات را برای نامزدها سهل کرده اما به همان میزان هم تصمیم و خبرگیری بهینه و هدفمند را برای مخاطب دشوار ساخته است. در این میان، پخش انواع شایعه، پراکنش بی اخلاقی ها، تخریب های سیاسی و برداشت های مجازی از سخنان حقیقی، اعتماد مردم به این شبکه ها و کانال ها را نیز خدشه دار خواهد کرد. از این رو در گزارش های انتخابات از پنجره مجازی تلاش می شود برآیندی کلی از آنچه در فضای انتخاباتی شبکه های مجازی می گذرد پیش روی مخاطبان قرار گیرد و امکان همسنجی اخبار و اطلاعات و نیز دستیابی به تحلیلی بر مبنای داده های موجود فراهم آید.

**اصولگرایان در شبکه های مجازی

تکاپوی جریان اصولگرا برای پیروزی در مجلس دهم هر روز جدی تر می شود. پس از انتشار فهرست نامزدهای این جریان برای تهران، «غلامعلی حدادعادل» سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان از افراد منتسب به این طیف خواسته بود تا در صورت قرار نگرفتن نامشان در فهرست از نامزدی انتخابات انصراف دهند. در کانال تلگرامی خبرگزاری «تسنیم» به نقل از حدادعادل آمده است وی بعید می داند فهرست دیگری به نام اصولگرایان منتشر شود. 2 روز پس از این گفته ها و در پی انتشار 2 فهرست دیگر مشخص شد که اصولگرایان چندان به توصیه های او عمل نکرده اند.
سرانجام فهرست مورد تایید «علی مطهری» نماینده تهران با عنوان «صدای ملت» منتشر شد. پس از انتشار این فهرست در کانال تلگرامی «ایلنا» مشخص شد که به جز مطهری برخی دیگر از چهره های اصولگرا چون «بهروز نعمتی»، «حسن غفوری فرد» و «کاظم جلالی» در کنار شماری از اصلاح طلبان در این فهرست حضور دارند. نکته جالب توجه فهرست صدای ملت، همنامی یکی از نامزدها با وزیر فرهنگ و ارشاد دولت «محمود احمدی نژاد» است. این مساله «سیدمحمد حسینی» را به واکنش و تکذیب وا داشته است. به نوشته کانال «مرصاد»، حسینی اعلام کرده است عضو فهرست صدای ملت نیست و نامی که در این فهرست وجود دارد تنها تشابه اسمی است.

به جز ائتلاف صدای ملت؛ ائتلاف دیگری منتسب به جناح اصولگرا تشکیل و فهرست اعضای آن منتشر شد. این خبر را کانال تلگرام «یاران احمدی نژاد» به نقل از تارنمای «دولت بهار» منتشر کرده و نوشته است: لیست مورد اشاره موسوم به لیست هیئتی های تهران و تحت عنوان «من انقلابی ام» است و بسیاری از چهره های نزدیک به رییس جمهور سابق در این لیست در کنار اعضای گروه پایداری قرار گرفته اند.
به نظر می رسد با انتشار این 2 فهرست و اعلام حضور مستقل چهره هایی چون «علی لاریجانی»، در عمل ائتلاف اصولگرایان از وضعیتِ مطلوبِ فهرست واحد فاصله می گیرد؛ وضعیتی که کانال «بهارنیوز» با اشاره به آن، شکست در ائتلاف را شتری دانسته که سرانجام درِ خانه اصولگرایان نیز نشسته است. از سوی دیگر در شهرستان ها نیز ائتلاف اصولگراها با مشکلاتی روبرو شده است.

در این ارتباط، کانال تلگرامی «ایران تایمز» به نقل از رییس ستاد انتخابات مجمع اصولگرایان استان اصفهان نوشته است: تشکیل ائتلاف های خلق الساعه با نام و عنوان اصولگرایی غیر قابل توجیه است. ائتلاف هایی از این دست نه تنها لیست محسوب نمی شوند بلکه کارکرد لحظه ای و انتخاباتی نیز دارند. باید از انجام چنین حرکاتی در مجموعه اصولگرایی پرهیز شود.
البته در اردوگاه اصولگرایان می توان شاهد نشانه های مثبتی نیز بود، از جمله برخی برای حفظ وحدت اصولگرایان از نامزدی انتخابات مجلس انصراف می دهند. «حمیدرضا حاجی بابایی» سخنگوی «جبهه یکتا» اعلام کرده است: بنده به عنوان عضوی از جبهه یکتا در شورای ائتلاف اصولگرایان عضویت دارم و طبق مصوبه این شورا نیز ملاک عمل تصمیم نهایی شورای عالی ائتلاف اصولگرایان قرار گرفته است و در نتیجه ما نیز از تصمیمات شورای ائتلاف حمایت کرده و لیست جداگانه ای ارایه نخواهیم کرد.

اخبار موثقی از انصراف نامزدهای شهرستان ها در کانال های پرعضو منعکس نشده است اما تا این لحظه بیش از 10 نامزد اصولگرا در تهران و استان اصفهان کناره گیری خود از ادامه رقابت های انتخاباتی را اعلام کرده اند. کانال تلگرامی «مشرق» با انتشار فهرستی که در حال تکمیل است نام نامزدهای اصولگرا را در 60 حوزه انتخابیه منتشر کرده است اما تاکنون هیچ واکنشی از جانب اصولگرایان حوزه های انتخابیه درباره این فهرست گزارش نشده است.
در شبکه های مجازی می توان خبرهایی متناقض از انصراف یا ادامه رقابت های انتخاباتی را دید. کانال مرصاد ابتدا از خبر انصراف «سید شهاب الدین صدر» چهره اصولگرا از نامزدی به نفع دیگر چهره های این جریان خبر داد و نوشت: رییس سابق سازمان نظام پزشکی و نایب رییس سابق مجلس، پس از قرار نگرفتن در لیست واحد اصولگرایان، با صدور بیانیه ای اعلام کرد «در راستای ائتلاف اصولگرایان و در احترام به لیست این ائتلاف و فهرست واحد از کاندیداتوری خود انصراف می دهم». این خبر را چند ساعت بعد کانال «تله خبری» به نقل از صدر تکذیب کرد. صفحه اینستاگرام «انصاف نیوز» هم در خبری اعلام کرد صدر نه تنها انصراف نداده بلکه درصدد است که با فهرستی تازه در انتخابات حضور یابد.

**پویش سایبری اصلاح طلبان در آستانه انتخابات

اصلاح طلبان می گویند پس از رد صلاحیت بسیاری ار چهره های شاخص این جریان، عرصه عمل برای آنان تنگ شده است به گونه ای که در فاصله یک روز مانده به آغاز تبلیغاتِ نامزدها نه از رد و تایید برخی چهره هایشان اطمینان دارند و نه توانسته اند به فهرست مشترک در تهران دست یابند. البته کانال تلگرامی «مجمع اصلاح طلبان» به نقل از «حسین مرعشی» نوشت که فهرست انتخاباتی آماده است. با وجود این، هنوز به طور رسمی فهرستی اعلان نشده است. گمانه زنی های برخی شبکه های مجازی هم در این رابطه در کوتاه زمانی با تکذیب یکی از چهره های اصلاح طلب مواجه شد. کانال تلگرامی منتسب به «محمدرضا عارف» رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان نوشت: هنوز به مرحله نهایی تدوین و انتشار لیست انتخاباتی نرسیدیم و اسامی اعلام شده در رسانه ها بیشتر گمانه زنی است و اصالت ندارد.

هر چند کار تهیه فهرست مشترک اصلاح طلبان در تهران طول کشیده است اما فهرست های مورد حمایت جریان اصلاحات در شهرستان ها یکی پس از دیگری منتشر می شود. طبق اعلام صفحه اینستاگرام «اعتدال»، ائتلاف اصلاح طلبان مشهد پنج نفر را برای این حوزه انتخابیه معرفی کرده است. طبق اعلام کانال «اصلاحات نیوز»، حوزه های انتخابی کرج، بیرجند و خرم آباد نیز نامزدهای اصلاح طلب خود را شناخته است.
حوزه انتخابیه تبریز اما هنوز با اما و اگرهایی روبرو است. یک روز پس از انتشار فهرست اصلاح طلبان تبریز در کانال های مختلف اصلاحات، «مسعود پزشکیان» نماینده کنونی این شهر و نامزد انتخابات مجلس دهم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به زودی درباره این لیست با مردم سخن خواهم گفت. اما طبق معمول گمانه زنی ها برای خروج پزشکیان از ائتلاف اصلاح طلبان و حضور در فهرست جدید شروع شده است.

یکی از جنجالی ترین افرادی که این روزها نامش میان 2 جریان اصولگرا و اصلاح طلب رد و بدل می شود مطهری است که پیشتر به اقدام وی برای انتشار فهرست صدای ملت اشاره شد. پس از گفته های چند وقت اخیر مطهری، اصولگرایان یقین داشتند که او در هیچ فهرستی منتسب به آنها در انتخابات شرکت نخواهد کرد اما اصلاح طلبان که مواضع او را به ویژه در مسایل سیاسی به جریان خود نزدیک تر می دیدند از حضور وی در فهرست خود استقبال کردند. کانال تلگرامی «ایسنا» اما امروز به نقل از مطهری اعلام کرد وی تعهدی به اصلاح طلبان نداده است. به گفته مطهری «این چیزی که اسمش را میثاق نامه گذاشته اند، اطلاعات شخصی مثل میزان تحصیلات و سوابق پژوهشی و آموزشی و سوابق اجرایی و فعالیت رسانه ای را خواسته اند و در پایان آن هم آمده است که نامزد در صورت پیروزی در انتخابات، عضو فعال فراکسیون اصلاح طلبان شود، برای وی قابل پذیرش نیست».
شایعه های مربوط به فهرست های انتخاباتی اصلاح طلبان، وزیر کشور دولت اصلاحات را نیز به واکنش واداشته است. به نوشته کانال «گام دوم»، «عبدالواحد موسوی لاری» اخبار مربوط به تایید فهرست اصلاح طلبان نزد رییس دولت اصلاحات را کذب محض دانسته و عنوان کرده است رسانه های اصلاح طلب به دام شایعات نیفتند.

** کارزارهای انتخاباتی و تب و تاب رقابت های مجازی مجلس خبرگان

کمپین «دو میلیون رای به خبرگان مردم» با پیغام «سید محمود دعایی» مدیر مسوول روزنامه اطلاعات جنبه رسمی تری یافت. این کمپین که برای حمایت از فهرست «خبرگان مردم» ایجاد شده در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفته است.
کمپین «من با اعتماد رای می دهم» کارزار دیگری است که در آستانه انتخابات مردم را تشویق به حضور در پای صندوق های رای می کند. «هنگامه قاضیانی» بازیگر سینما و تلویزیون هم با انتشار تصویری از این کمپین در صفحه اینستاگرام خود از آن حمایت کرده است.
در این ارتباط باید گفت، رسانه های جناح اصولگرا در فضای مجازی چندان به تشکیل کمپین رغبت ندارند و به همین دلیل بیشتر کمپین های تبلیغاتی را اصلاح طلبان و اعتدالیون راه اندازی و اداره می کنند.

در کنار پویش های مجازی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخش مهمی از فعالیت کانال های گوناگون به انتخابات خبرگان معطوف شده است . پس از انتشار فهرست های «جامعتین» یعنی «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» و «جامعه روحانیت مبارز»، مشخص شد نام آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از فهرست نخستین حذف شده است. این رخداد طی روزهای گذشته در شبکه های مجازی بازتاب زیادی داشته است.
در زمینه دیگر رخدادهای مربوط به فهرست بندی های انتخابات مجلس خبرگان کانال تلگرامی «خبر آنلاین» نوشت: جامعه مدرسین حوزه علیمه قم لیست نامزدهای مورد حمایت خود در انتخابات خبرگان را منتشر و از 88 کرسی این مجلس از 81 نفر حمایت کرد. لیست منتشر شده حکایت از این دارد که این تشکل در دو استان گلستان و کردستان هیچ نامزدی را مورد حمایت خود قرار نداده است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در استان گیلان به جای 4 نامزد، از 2 نامزد و در استان خوزستان نیز به جای 6 نامزد از 5 نامزد حمایت کرده است
در این باره کانال تلگرامی «انتخاب» نیز نوشت: «سید احمد علم الهدی» در جمع خبرنگاران در واکنش به شایعات منتشر شده مبنی بر تاثیر نظر وی بر ترکیب لیست های انتخاباتی اظهار کرد در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آرایش جریانات سیاسی مثل اصولگرایان هیچ دخالتی نکرده و نمی کنم. به تمام نیروهای متدین توصیه می ‎کنم متحد عمل کنند، زیرا دشمن به دنبال نفوذ است و در مقابل سیل باید سنگی متحد و استوار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین