کد خبر: ۳۴۹۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶

محمد حسنین هیکل درگذشت

محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار، تحلیلگر و نویسنده باسابقه مصری درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از اسکای نیوز عربی، هیکل امروز (چهارشنبه) در سن 93 سالگی از نارسایی کلیوی درگذشت.

محمد حسنین هیکل متولد ۲۳ سپتامبر ۱۹۲۳ میلادی (۳۱ شهریور ۱۳۰۲ شمسی) در روستای باسوس واقع در استان قلیوبیه مصر، روزنامه‌نگار نامدار مصری بود که به مدت ۱۷ سال سردبیر روزنامه الاهرام مصر بود.

سال ۱۹۷۰، هنگام مرگ عبدالناصر، رئیس جمهور سابق مصر، مشاور او محمدحسنین هیکل بر بالینش حاضر بود.

در ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ (۱۲ فوریه ۲۰۱۶) خبر مرگ او در سن 93 سالگی منتشر شد ولی خانواده او اعلام کردند او زنده است ولی وضعیت جسمانی اش بسیار وخیم است به گونه ای که وی از خوردن غذا امتناع می‌کند و از طریق مایعات تغذیه می‌شود.

هیکل برای سالهای متمادی در ایران حضور داشت و گزارش‌های وی از نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران، مصر را تکان داد و منجر به دستور جمال عبدالناصر برای ملی شدن کانال سوئز شد.

هیکل آثار بسیاری نوشته که از جمله آنها «دیداری دوباره با تاریخ» به فارسی منتشر شده است. این کتاب شرح دیدارهای هیکل با هفت تن از شخصیت‌های مشهور قرن بیستم است که عبارتند از: خوان کارلوس، آلبرت انیشتین، جواهر لعل نهرو، یوری آندروپوف، محمدرضا پهلوی، ژنرال مونتگمری و راکفلر.

آخرین گفت‌وگو


گفت‌وگوی زیر از آخرین مصاحبه‌های انجام شده با حسنین هیکل است که در تاریخ 5 دی 1394 منتشر شد.

وی در آن گفت‌وگو با شبکه مصری "سی بی سی" ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع کنونی مصر، از نظام عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر خواست تا با شفافیت با بحران‌های موجود و مردم برخورد کند.

هیکل گفته بود: خداوند یاور سیسی باشد. او به من خبر داد که تنها دو ساعت در روز می‌خوابد. سیسی در زمانی آمد که کشور تنها شاهد بروکراسی بود.

وی با تاکید بر اینکه پارلمان مصر باید طرح واضحی را برای مقابله با چالش‌ها تصویب کند، هشدار داد: "کشور در آستانه خروج از تاریخ است. باید مذاکراتی میان تمامی گروه‌های ملی برای روشن کردن دیدگاهشان نسبت به آینده صورت بگیرد. در حال حاضر رئیس جمهور باید مصر را به گونه‌ای بسازد که با تمامی امکانات و توان خود فعالیت کند. در حال حاضر احزاب به هیچ وجه نماینده مردم مصر نیستند."

هیکل گفته بود: جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور فقید مصر برای برآوردن خواسته‌های مردم تلاش کرد و این دلیل محبوبیت مردمی‌اش بود. مردم اکنون امید زیادی به سیسی دارند.

این تحلیلگر مصری درباره تحولات منطقه خاورمیانه نیز تاکید کرده بود: آنچه که اکنون در جهان عرب رخ می‌دهد تجلی رویاها و طمع‌ورزی‌های اسرائیل است. اعراب در آینده در معرض خطرات بزرگی قرار می‌گیرند.

وی بعید دانست که ایران دلیل نگرانی‌ها درباره آینده اعراب باشد.

هیکل درباره سوریه نیز اظهار کرده بود: جهان امروز شاهد درگیری بین‌المللی درباره سوریه است؛ چراکه ورودی شبه جزیره عرب، ایران و عراق محسوب می‌شود. سوریه کانون درگیری در جهان عرب است. با کدام طرف در سوریه هستیم؟ با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور یا مردم این کشور؟ ما باید با مردم سوریه باشیم و نمی‌توانیم نظام مشخصی را بر مردمی مشخص تحمیل کنیم.

هیکل گفته بود: نظام کنونی مجبور به تعامل با اسد است و ما نیاز داریم سخنانی را خطاب به مردم سوریه بگوئیم. ما با اسرائیل مذاکره کردیم پس چرا نباید با نظام اسد مذاکره کنیم؟ چه مانعی بر سر راه ماست؟

وی افزوده بود: اگر جایگزینی «بهتر» از اسد در جهان عرب پیدا شود اسد سقوط خواهد کرد.

هیکل با تاکید بر اینکه داعش به دلیل درگیری در کشورهای عربی به وجود آمده، گفته بود: ما در به تصویر کشیدن داعش بسیار مبالغه می‌کنیم. هدف اسرائیل این است که جهان عرب در بحران‌های داخلی و تناقض شدید به سر برد. من باید سخنان موشه دایان، وزیر جنگ اسبق اسرائیل را یادآور شوم که می‌گفت آنچه که باعث می‌شود من از اعراب دوری کنم این است که احساس کنم اعراب وارد تناقض‌ها و درگیری با هم شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین