کد خبر: ۳۴۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۳

خانه تكانى ديسك سخت

آفتاب‌‌نیوز : هنگام كار با كامپيوتر نيز فايل هاى مختلفى به صورت موقتى بر روى كامپيوتر ايجاد مى شود كه در زمان هاى خاص كاربرد داشته و پس از آن به عنوان فايل هاى زائد محسوب مى شوند. اين فايل ها تنها فضاى ديسك سخت را اشغال نموده و هيچ كار مفيدى انجام نمى دهند. به دليل نامشخص بودن اسامى و نداشتن يك جاى خاص، امكان حذف آنها به صورت دستى نيز معمولاً وجود ندارد. بنابراين چاره كار در استفاده از برنامه Disk Cleanup نهفته است.
• برنامه Disk Cleanup
برنامه Disk Cleanup مى تواند ضمن بررسى پارتيشن هاى مختلف ديسك سخت فايل هاى موقتى (Temporary) را شناسايى نموده و آنها را حذف نمايد. حتى اين امكان نيز در اين برنامه تعبيه شده است كه حتى اقدام به حذف برنامه هايى در كامپيوترتان كنيد كه تاكنون اجرا نشده اند تا بدين وسيله فضاى ديسك سخت را آزاد كنيد.
• انواع فايل ها موقتى (Temporary)
: Temporary Internet Files هنگام كار در اينترنت جهت مشاهده هر صفحه وب ابتدا كليه محتويات صفحه اعم از تصاوير و متن ها به كامپيوتر شما منتقل شده و در فولدرى به نام Temporary Internet Files كه در زير شاخه ويندوز قرار دارد ذخيره مى شود (اين فولدر در ويندوز ۲۰۰۰ و XP در شاخه كاربر استفاده كننده قرار دارد). پس از آن شما قادر به ديدن صفحه مورد نظر خواهيد بود. سيستم عامل ويندوز اين فايل ها را براى سرعت عمل در مشاهده مجدد همان صفحه حفظ خواهد نمود. اگرچه با وجود اين فايل ها شما با سرعت بيشترى خواهيد توانست صفحاتى كه قبلاً مشاهده نموده ايد را مرور كنيد ولى فضاى زيادى از كامپيوتر شما توسط اين فايل ها اشغال خواهد شد.
Downloaded Program Files : هنگام مشاهده صفحات مشخصى در اينترنت، ابتدا كنترلرهاى ActiveX و اپلت هاى جاواى مورد نياز توسط ويندوز از وب سايت مورد نظر دريافت (Download)شده و بر روى سيستم شما و در فولدر Downloaded Program Files در زيرشاخه ويندوز نصب خواهند شد. اين برنامه ها قطعاً براى مشاهده همان صفحات و يا صفحاتى كه از همان برنامه هاى مشابه استفاده مى كنند باعث سرعت عمل شده و مفيد خواهند بود.
Recycle Bin : همان طور كه مى دانيد هنگام حذف يك فايل يا فولدر براى امكان بازيابى مجدد آن فايل يا فولدر به طور كامل از روى كامپيوتر حذف نشده و در Recycle Bin قرار مى گيرد تا در صورت نياز بتوانيد آن را مجدداً به مكان قبلى بازگردانيد. در صورتى كه اقدام به خالى نمودن سطل بازيافت (Recycle Bin) كرديد فضاى زيادى از ديسك سخت شما صرف نگهدارى از فايل ها و فولدرهايى خواهد شد كه شما آنها را حذف كرده ايد (جهت اجتناب از اين مشكل پس از حذف اطلاعات از روى كامپيوتر، در صورت اطمينان از عدم نياز مجدد به آنها، با خالى نمودن سطل بازيافت فضاى اشغال شده را آزاد نمائيد).
:Temporary Files برخى از برنامه ها در هنگام كار اقدام به ساختن فايل هاى موقتى بر روى كامپيوتر (معمولاً در فولدر Temp در شاخه ويندوز) مى كنند. اين فايل ها در همان هنگام براى انجام محاسبات و يا ديگر كارهاى مربوطه توسط همان برنامه مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن از روى كامپيوتر حذف مى شوند. گاهى به دليل عدم استفاده صحيح از برنامه و يا... ممكن است اين فايل ها بر روى كامپيوتر باقى مانده و به رغم غير مفيد بودن فضاى زيادى از ديسك سخت را اشغال نمايند.
•اجراى برنامه Disk Cleanup
جهت اجراى برنامه Disk Cleanup از منوى Start، منوى Programs، منوى Accessories، منوى System Tools بر روى Disk Cleanup كليك كنيد. در پنجره اى كه ظاهر خواهد شد درايو مورد نظر (بيشتر فايل هاى موقتى بر روى درايوى ذخيره مى شوند كه سيستم عامل ويندوز در آن نصب شده است) را انتخاب نموده بر روى OK كليك كنيد. در زبانه Disk Cleanup در ناحيه بالاى پنجره آن دسته از فايل هاى موقتى كه مايل به حذف آنها هستيد را انتخاب كنيد. جلوى هر گزينه مقدار ظرفيتى كه اين فايل ها بر روى كامپيوترتان اشغال كرده اند قابل مشاهده خواهد بود. با انتخاب هر گزينه در صورت نياز مى توانيد جهت مشاهده فايل ها از دكمه View Files استفاده كنيد. پس از كليك بر روى دكمه OK فايل هاى مورد نظر از روى كامپيوتر حذف شده و معادل فضاى اشغال شده از ظرفيت ديسك سخت شما آزاد خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین