صدا و سیما که این روزها به عنوان تبلیغ برای انتخابات و تلاش برای مشارکت حداکثری مردم که صد البته این امر درستی است، ناخواسته در حال تبدیل کردن یک شبکه خبری خارجی نه تنها به عنوان مرجع و منبع خبری بلکه به عنوان عامل موثر در تصمیمات سیاسی ملتی می داند که بارها در این سی و هفت سال استقلال و شهامت خود را نشان داده اند.
آفتابنیوز : رسول جعفریان در خبرآنلاین نوشت:همیشه می دانیم تبلیغات گاه نتیجه کاملا معکوس دارد و موارد هم اندک نیست. فکر کرده ایم چه زمانی این اتفاق می افتد؟ به نظر می رسد متخصصان امر تبلیغ بهتر از ما می دانند که چگونه تبلیغ ضد خود نتیجه می دهد. یکی از موارد آن، اصرار بیش از حد است.
دیگر این که ضمن تبلیغ از کسی به این و آن کنایه بزنیم و اصرار کنیم که قصد این کار را هم نداریم! نیز این که محتوای تبلیغاتمان امری سبک و استدلالهای کهنه و زنگ زده باشد، و دیگر این که مدام امری را تکرار کنیم که نتیجه اش خود به خود فرار کردن مخاطب صادق است. در کل این که همه می دانند وقتی قصد داریم در تبلیغات امری را برای مخاطب زینت کنیم، تا حدی می توانیم پیش برویم، اما اگر خواستیم قورباغه را رنگ کرده جای فولکس واگن بفروشیم کار دشوار و سبب رنجش روح مخاطب خواهد شد. من فکر می کنم برخی از جهت گیری های صدا و سیما به نفع برخی از جریانها و تبلیغ بیش از حد، همراه با کنایه زدن به این و آن، سرانجامی جز این امر ندارد. بهتر است خودشان مراقب باشند.
اما نکته دیگر این است که اخیرا در امر تبلیغات، صدا و سیما جوری عمل می کند که یکی از سایت های خبری فارسی خارج از کشور را تبدیل به یک مرجع جدی می کند. اولا که - و جدای از مسائل سیاسی و جاری - می دانیم برنامه های صدا و سیما، بعضا تحت تاثیر روش های اجرایی همان سایت کذایی است و این در بزرگ کردن آنها بسیار موثر بوده است. صد البته مردم با مقایسه آنها این شبیه سازی را درک می کنند و خود این یعنی بزرگ کردن آن. ثانیا این که وقتی شما زیاده از حد و برای کوبیدن آن از صبح تا شب تاکید کنید، خود بخود آن را به عنوان یک مرجع ، دست کم برای بخش قابل توجهی از مردم در می آورید. وثالثا این که واقعا بزرگ کردن یک مخالف یا دشمن یا هر چیزی که اسمش را بگذارید چه نفعی دارد؟
آمدیم و فردا اتفاقی افتاد که به قول شما موافق با کار آنها درآمد، آیا معنایش موفقیت آنها علیه ملت است؟ آن وقت چه خواهیم گفت؟ اما و به طور کلی این که ما بیش از یک قرن است که مرتب تبلیغ می کنیم که پشت سر فلان حادثه، دست انگلیس هست چه روحیه ای به لحاظ تمدنی به مردم ما می دهد؟ باید فکرش را بکنیم که آن را به قوی ترین عامل در صحنه تبدیل کرده و خود به خود مردم خود را به ویژه فهم و درکشان را تحقیر کرده ایم. بنده که این روش را نمی پسندم. صدا و سیما مختار و آزاد است و می تواند هر روشی را با استفاده از امکانات عمومی در پیش گیرد.