کد خبر: ۳۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۴

افزایش احتمال حضور هاشمی تا رونق بورس

آفتاب‌‌نیوز : بازار سهام تهران نيمه دوم سال گذشته خورشيدي را با رکودي چشمگير به پايان رساند، اما به نظر ميرسد در نخستين ماه سال 1384 بازگشت به رونق را تجربه ميکند. شاخص کل بهاي سهام در بورس اوراق بهادار تهران ديروز چهارشنبه با يک جهش 218 واحدي به 12هزار و 600 واحد رسيد، حدود 486 واحد بيش از آخرين شاخص سال گذشته.
جهش دوباره بازار سهام، در روزنامه‌هاي اقتصادي بامداد امروز تهران، واکنش‌هايي متفاوت بر انگيخته که طبعا بازتاب پرسش‌ها و در همان حال خوشبيني‌ها و بدبيني‌هاي محافل اقتصادي ايران است.

زير عنوان «بورس اوج گرفت»، که با حروف درشت در صفحه نخست نقش بسته، روزنامه «دنياي اقتصاد» سه روز جهش متوالي بورس اوراق بهادار تهران را به سه عامل عمده نسبت مي‌دهد : کاهش نگراني نسبت به پرونده هسته‌اي، تقويت احتمال حضور علي اکبر هاشمي رفسنجاني به عنوان مهم‌ترين کانديداي انتخابات آتي رياست جمهوري اسلامي، و، عامل سوم، تزريق نقدينگي از سوي فعالان حقيقي و پرهيز شرکت‌هاي حقوقي از عرضه سهام.

«ايران»، ديگر روزنامه بامداد امروز تهران خارج شدن بازار سهام تهران را از رکود مي‌پذيرد، اما به آينده بورس چندان اميدوار به نظر نمي‌رسد، با اين استدلال که «تأثير منفى عوامل بيرونى و درونى و سياسى بر تصميم گيري‌هاى اقتصادى را نمي‌توان ناديده گرفت». «ايران» مي‌نويسد که « با كاهش شتاب رشد اقتصادى به ويژه در كشورهاى در حال توسعه و با توجه به وضعيت خاص اجتماعى و سياسى كشور، نبايد خوش‌بيني تام نسبت به حل مشكلات كنونى داشته باشيم». همان روزنامه مي افزايد که «بورس هم اكنون علاوه بر مشكلات برونى، با اقتصاد بيمار، دولتى بودن و بى اعتمادى مردم مواجه است.»

در وراي خوشبيني‌ها و بدبيني‌ها، ترديد نمي توان داشت که در کشوري مانند ايران، بورس معمولا در ارتباط تنگاتنگ با نفت است و در صورت اوجگيري در آمد ارزي حاصل از صادرات طلاي سياه، بخشي از نقدينگي خواه نا خواه به بازار سهام روي مي‌آورد، مگر آنکه انبوه ترديدها و ترس از تحولات منفي، سرمايه‌گذاران را از اين بازار روي‌‌گردان کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین