کد خبر: ۳۵۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۵

تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه دین و اندیشه "مهر"، بنیاد حکمت اسلامی صدرا که در سال 1378 و در پی برگزاری کنگره بین المللی ملاصدرا تأسیس شد اقدام به احداث مرکزی با عنوان مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه نموده است و با دعوت از استادان برجسته فلسفه و رشته های مرتبط طرحی را که مشتمل بر 30 تا 40 جلد است به آستانه نگارش رسانده است. 

این طرح که با سرپرستی آیت الله محمد خامنه ای و با مشارکت دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر کریم مجتهدی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر محد ایلخانی، دکتر رضا اکبریان، دکتر حمید رضا آیت اللهی، دکتر حسین کلباسی، دکتر نصر الله حکمت، دکتر حکمت الله ملاصالحی، دکتر محمد سعید حنایی کاشانی و برخی دیگر از استادان حوزه و دانشگاه در حال انجام است. 

همچنین این مرکز با اعلام فراخوان به استادان فلسفه در داخل و خارج از کشور و نیز گروههای فلسفه سراسر جهان از همه فیلسوفان و اندیشمندان برای مشارکت در این طرح دعوت نموده است. 

این طرح دارای چهار گروه علمی است که عبارتند از: تاریخ اندیشه و فلسفه باستان، تاریخ فلسفه اسلامی، تاریخ فلسفه در قرون وسطی، فلسفه های جدید و معاصر. هر یک از این گروهها مشتمل بر چند بخش و کمیسیونهای علمی و تخصصی است و استادان گوناگون با تشکیل این کمیسیونهای تخصصی در حال آماده سازی امور مرتبط به نگارش مجموعه اند. 

هدف از اجرای این طرح فراهم آوردن روایتی منصفانه، منتقدانه و در عین حال علمی و تحلیلی از سیر فلسفه و حکمت در ایران و جهان و تبیین و تشخیص خاستگاه و زادگاه جریانهای شاخص اندیشه به ویژه جریانهای مغفول و مجهول مانده و چگونگی تغییرات و تطورات و نحوه تاثر و تاثرات و تبیین مبانی فلسفی بسترها و حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و مشخص ساختن سهم واقعی هر یک از فرهنگها و تمدنها در جریان مداوم اندیشه بشری است. 

بنیاد حکمت اسلامی صدرا در نظر دارد سلسله همایشهایی را در موضوعهای تخصصی فلسفه و تاریخ فلسفه در جهت آسیب شناسی این مباحث و ترسیم دورنمای فلسفه در ایران و جهان برگزار کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین