کد خبر: ۳۵۱۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴

زنگنه: صنعت نفت در طول برنامه ششم سالیانه 40میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

وزیر نفت بر ضرورت سرمایه گذاری در میدان های نفتی ایران تاکید کرد و گفت: صنعت نفت در طول برنامه ششم، سالیانه به ٤٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه عصر روز(سه شنبه) در نشست تخصصی انرژی در همایش «تبیین برنامه ششم و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی» با اشاره به وجود ٨ تا ٩ میدان اصلی تولید نفت که ٧٥ درصد نفت کشور از آنها برداشت می شود، اظهارکرد: هم اکنون بیش از ٦٠ سال از عمر این میدان ها گذشته و تولید آنها به شدت در حال افت است و نیاز به سرمایه گذاری دارند.

وی مهمترین برنامه وزارت نفت در طول برنامه ششم توسعه را افزایش تولید نفت عنوان کرد و افزود: در طول برنامه ششم تولید نفت باید به روزانه چهار میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه برسد که البته برای تحقق این مقدار فراهم شدن شرایط لازم و ضروری است.
وزیر نفت با بیان اینکه در طول این برنامه روزانه یک میلیون بشکه به تولید میعانات گازی کشور افزوده می شود، به افزایش تولید گاز نیز اشاره کرد و گفت: در سال ٩٦ تولید گاز به بیش از یک میلیارد و ١٠٠ میلیون مترمکعب می رسد و سهم پارس جنوبی از این مقدار ٧٥٠ میلیون مترمکعب است.

زنگنه با یادآوری اینکه فازهای میدان گازی پارس جنوبی اواسط سال ٩٦ به جز فاز ١٤ تکمیل و به پایان می رسد، یادآور شد: در این سال مقدار تولید گاز ایران از پارس جنوبی از قطر بالاتر خواهد رفت.
وی سپس به موضوع سوخت نیروگاهها پرداخت و با اشاره به فعالیت های وزارت نفت در این زمینه گفت: امسال میزان استفاده از نیروگاه ها از سوخت مایع ١٧ تا ١٨ درصد می رسد و این درحالی است که در سال ٩٢، ٤٢ درصد سوخت نیروگاه ها - معادل ٢٧ میلیارد دلار- سوخت مایع بوده است.

زنگنه افزود: این میزان در سال های آینده به ١٠ درصد می رسد که برای اقتصاد ملی و محیط زیست مناسب است.
وزیر نفت همچنین دیگر برنامه وزارت نفت را در طول برنامه ششم افزایش صادرات گاز عنوان کرد و گفت: اگر از لحاظ سیاسی مشکلی به وجود نیاید صادرات گاز ایران به ٢٠٠ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی افزود: عراق، پاکستان، عمان و برخی از کشورهای منطقه مشتریان گاز ایران خواهند بود.
زنگنه همچنین ارزش محصولات پتروشیمی در سال ٩٤ را ١٨ میلیارد دلار براساس قیمت پایه سال ٩٣ اعلام کرد و گفت: طبق برنامه، این میزان در سال پایانی برنامه ششم به ٤١ میلیارد دلار می رسد که برای رسیدن به آن، سرمایه گذاری عظیمی نیاز است که باید از سوی بخش خصوصی تامین شود.
وی میزان سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی را ٥٠ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: اگر سالی ١٢ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود اشتغال عظیمی در کشور ایجاد خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه برای بهینه سازی پالایشگاه های موجود در برنامه ششم به ١٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، به ساخت پالایشگاه های میعانات گازی در کشور اشاره کرد و گفت: با تکمیل پالایشگاه های سیراف ( ٤٨٠ هزار بشکه)، ستاره خلیج فارس ( ٣٦٠ هزار بشکه) و پالایشگاه دوم فارس (١٢٠ هزار بشکه) ایران تا آخر برنامه میعاناتی برای صادرات نخواهد داشت.
زنگنه با بیان اینکه در دو تا سه سال آینده میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها و صنعت ناچیز می شود، افزود: در طول سه سال آینده سوخت مایع تنها در بخش حمل ونقل استفاده می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت در طول برنامه ششم به ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که از این میزان سهم بخش بالادستی ١٣٤ میلیارد دلار است، یادآور شد: بقیه این سرمایه گذاری برای بخش پایین دستی که باید از منابع داخلی و خارجی و همچنین صندوق توسعه ملی تامین شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین