کد خبر: ۳۵۱۳۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
همزمان با انتقادهای صورت گرفته از سوی عفو بین الملل علیه لندن؛

گاردین:انگلیس با خوار شمردن حقوق بشر سنت خطرناکی را به جای می گذارد

روزنامه گاردین در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد با اشاره به گزارش جدید سازمان عفو بین الملل و انتقادات صورت گرفته در آن علیه سیاست های دولت دیوید کامرون، نوشت: انگلیس با خوار شمردن حقوق بشر و «دامن زدن به فرهنگ مصونیت» سنت خطرناکی را به جای می گذارد.
آفتاب‌‌نیوز : گاردین در این گزارش نوشت: 'لغو قوانین حقوق بشر، عدم مشارکت در طرح اسکان آوارگان، طرح های جاسوسی و کوچک شمردن حقوق بشر از جمله مواردی است که به گفته سازمان عفو بین الملل موید این سنت خطرناک از سوی دولت انگلیس می باشد.'

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی افزود: «کیت الن» مدیر عفو بین الملل انگلیس گفت: «انگلیس سنت خطرناکی را در جهان در موضوع حقوق بشر بر جای می گذارد. شکی نیست که کوچک شمردن حقوق بشر توسط این حکومت، هدیه ای به دیکتاتورهای جهان است که در نهایت ضربه ای برای تضعیف توانایی ما در درخواست از دیگر کشورها برای حمایت از حقوق و قوانین بشمار می آید».

این روزنامه نوشت: وی ادامه داد، رفتار لندن در قبال عربستان سعودی، چین و مصر نشان می دهد که دولت انگلیس تمایل خود را برای ترویج حقوق بشر از دست داده که بخشی از آن به دلیل انتخاب 'فیلیپ هاموند' برای جانشینی «ویلیام هیگ» (وزیر خارجه سابق انگلیس) بوده است.
گاردین ادامه داد: دولت انگلیس می گوید که در زمینه حقوق بشر از طریق دیپلماسی پنهان پیشرفت هایی را داشته و به سفر جورج آزبورن وزیر دارایی به چین اشاره می کند که همزمان با بازداشت صدها تن از معترضان چینی صورت گرفته است.

این روزنامه نوشت: گروه های مدافع حقوق بشر اکنون نگران هستند که گزارش جامع سالیانه حقوق بشر وزارت خارجه انگلیس که قرار است در ماه آوریل منتشر شود به شدت از مواضع قبلی اش عقب نشینی داشته باشد.
به نوشته گاردین، وزارت خارجه انگلیس در دوره هاموند، با تغییر زبان گزارش خود، دیگر اشاره ای به کشورهای نگران کننده ناقض حقوق بشر نمی کند.

این روزنامه انگلیسی نوشت: گزارش عفو بین الملل تاکید دارد چطور دولت انگلیس، میلیاردها پوند تسلیحات نظامی به عربستان سعودی ارسال کرده است تا در ائتلاف در جنگ یمن از آنها استفاده کند. این درحالیست که غیرنظامیان یمنی با استفاده از این تسلیحات به قتل می رسند.
گاردین افزود: سازمان عفو بین الملل بارها از دولت انگلستان خواسته است فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی و اعضای ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن را که با نقض حقوق بشر همراه است، متوقف کند.

این روزنامه ادامه داد: درحالی که کمیته توسعه بین الملل در پارلمان انگلیس بارها به نگرانی های سازمان عفو بین الملل اشاره داشته، گروهی از حقوق دانان انگلیسی نیز اظهار کردند که استمرار فروش تسلیحات به عربستان سعودی ناقض قوانین بین الملل از سوی انگلیس است.
گاردین نوشت: وزارت خارجه انگلیس تاکنون از انجام تحقیقات مستقل درباره حملات نظامی عربستان سعودی در یمن جلوگیری کرده و هرگز درباره محدودیت فروش و مجوز تسلیحات به ریاض حرفی نزده است.

روزنامه گاردین اضافه کرد: «توبیاس ال وود» معاون وزیر خارجه انگلیس می گوید که گزارش اخیر سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر در یمن بر مبنای تحقیقات محلی نبوده و از روی تصاویر ماهواری صورت گرفته است.
این روزنامه افزود: با این حال «دیوید مفام» مدیر دیده بان حقوق بشر به کمیته منتخب فراحزبی سیاست خارجی پارلمان گفته که بی توجهی به مساله حقوق بشر در سطوح عالی وزارت خارجه انگلیس نهادینه شده است.

گاردین نوشت: وی می افزاید که فیلیپ هاموند فعالان حقوق بشر را افرادی ساده لوح و صرفا نگران مسائل امنیتی می داند.
گاردین ادامه داد: مفام با اشاره به سفر اخیر جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس به چین تصریح داشت که دیدگاه دولت کامرون در جریان سفرهای خارجی از مسائل حقوق بشر به مسائل تجاری سوق پیدا کرده است.

این روزنامه انگلیسی افزود: دیوید مفام همچنین از اینکه مصر در گزارش سال گذشته حقوق بشر وزارت خارجه انگلیس، به عنوان یکی از کشورهای نگران کننده ناقض حقوق بشر دیده نشده است، ابراز نارضایتی کرد.
این روزنامه به نقل از وی نوشت: 'از هر زاویه ای که شما به مصر و آنچه در آنجا رخ می دهد نگاه کنید - کشتار جمعی، بازداشت های گسترده - مصر باید در این گزارش اضافه می شد که به دلایل امنیتی حذف گردید؛ و این خیلی نگران کننده است.'

گاردین نوشت: با این حال دولت انگلیس در واکنش به گزارش جدید سازمان عفو بین الملل و انتقادات صورت گرفته مدعی شده که این کشور کاملا به دفاع از حقوق بشر متعهد است و به همین منظور وزارت خارجه انگلیس اعتبار بخش حقوق بشر و توسعه دمکراسی اش را به 10 میلیون و 600 هزار پوند یعنی دو برابر افزایش داده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت: یک سخنگوی دولت انگلیس نیز اعلام کرد که دولت کامرون متعهد است تا راه حل جامعی را برای مواجهه با بحران آوارگان پیدا کند.
گاردین به نقل از وی نوشت: انگلیس کمک های بشر دوستانه را در اولویت خود قرار داده و برای مقابله با بحران سوریه 1 میلیارد و 12 میلیون پوند کنار گذاشته است. این کشور همچنین متعهد است که 20 هزار آواره سوری را بپذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین