کد خبر: ۳۵۱۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

افزایش ناچیز صادرات دام + جدول

در حالیکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مدعی افزایش 60 درصدی صادرات دام زنده نسبت به سال گذشته است، آمار گمرک نشان می دهد که میزان صادرات این محصول تا امروز تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته نداشته و طی 50 روز گذشته دام زنده‌ای از ایران صادر نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
صادرات دام زنده سبک به عنوان عاملی برای افزایش قیمت گوشت قرمز به یکی از اختلاف‌نظرهای بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است؛ چراکه یکی افزایش صادرات دام زنده سبک را عامل این گرانی می داند و دیگری دلالان و سودجویی آن‌ها را.

البته علی ملاصالحی - مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی - در این باره معتقد است به دلیل مسائلی که بین ایران و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و کویت به وجود آمده، صادرات دام زنده طی ماه گذشته متوقف شده است و به همین دلیل افزایش قیمتی که طی ماه اخیر در بازار گوشت قرمز به وجود آمده نمی تواند معلول صادرات باشد.

وی افزود: اگر کمبود عرضه ناشی از صادرات یا قاچاق دام زنده باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده باشد باید قیمت دام زنده نیز افزایش پیدا کند در حالی که طی ماه‌های گذشته قیمت دام زنده در کشور نه تنها افزایش نیافته بلکه با رشد منفی در بسیاری از مناطق مواجه بوده است.

اما مصیب محمدیان شمالی - معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان - با بیان اینکه صادرات دام زنده طی 10 ماهه امسال 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته حدود 24 هزار تن صادرات دام سبک داشتیم و این در حالی است که در 10 ماهه امسال حدود 45 هزار و 700 تن صادرات داشتیم که نگاهی به این آمار نشان دهنده افزایش میزان صادرات دام زنده است.

گرچه باید به این نکته توجه کرد که چرا این مقام مسئول اشاره‌ای به صادرات دام زنده در ماه گذشته که به نظر وزرات جهاد کشاورزی قطع شده است، نکرده و نمی‌گوید افزایش قیمت گوشت قرمز که به گفته اتحادیه ها و اصناف توزیع کننده گوشت، فقط به گوشت گوسفند اختصاص دارد، ناشی از چه عامل یا عواملی است.

اما نگاهی به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک نشان می دهد از نیمه دی ماه تا کنون هیچ محموله‌ای شامل حیوانات زنده از جمله گوسفند و بز به کشورهای مشتری این محصول از جمله کویت، امارات، عراق، قطرو عمان صادر نشده است و آمار ارائه شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کاملا اشتباه است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار رسمی در سال گذشته 24 هزار و 589 هزار تن دام زنده سبک (گوسفند و بز) به کشورهایی مانند امارات، عمان، عراق، قطر و کویت به ارزش بیش از 121 میلیون و 300 هزار دلار صادر شده است که امسال و تا آخرین روزی که صادرات دام زنده سبک ادامه داشته است (14 دی ماه) این عدد به بیش از 27 هزار تن به ارزش 131 میلیون و 439 هزار دلار رسیده است اما دقیقا از نیمه دی ماه تا امروز حتی یک کیلوگرم هم صادرات دام زنده در آمارهای روزانه و ماهانه گمرک به ثبت نرسیده است و این نشان می دهد که قطع رابطه عربستان و کویت در این زمینه نقش اساسی داشته است.

چرا که کویت بزرگترین مشتری دام زنده سبک ایرانی بوده و طی 10 ماهه امسال بیش از 12 هزار تن گوسفند و بز زنده به ارزش بیش از 60 میلیون دلار از ایران خریداری کرده است.

البته تعرفه‌ دیگری برای صادرات گوسفند زنده از نوع مولد و نژاد خالص وجود دارد که حدود 11 هزار تن نیز با این کد تعرفه صادر شده است اما از آنجا که دام مولد در بازار مصرف نقشی ندارد به نظر نمی‌تواند جزو آمار صادرات دام زنده به حساب آید اما حتی اگر این میزان را به صادرات گوسفند زنده هم اضافه کنیم باز هم کمتر از 45 هزار و 700 تن اعلام شده از سوی معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌شود.

گرچه هنوز متولیان در زمینه عوامل گرانی گوشت قرمز در آستانه سال نو اختلاف نظر دارند اما بهتر است به جای این مسائل، راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند و ضمن برخورد با عاملان گرانی فکری به حال بازار این محصول استراتژیک مورد نیاز مردم کنند.

سال 1394 (وزن به تن)سال 1393 (وزن به تن)
گوسفند23 هزار و 27423 هزار و 289
بز38561300
مجموع دام سبک27 هزار و 13024 هزار و 589

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین