کد خبر: ۳۵۲۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۱

پیام مهم حضور مردم، از نگاه کرباسچی

فکر نکنیم مردم بی‌دلیل به کسی رأی می‌دهند یا از کسی روی برمی‌گردانند. آنها علاقه‌مند نیستند که در درگیری‌ها، بحث‌ها و جدل‌های قوای مقننه و مجریه مسائل کشور به فراموشی سپرده شود بلکه امیدوارند در یک هماهنگی بین مجلس و دولت و همین‌طور سایر نهادها و ارگان‌ها بتوان مسائل کشور را حل کرد، بتوان مسائل سیاست داخلی را که مهم‌ترین آن در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است حل کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامحسین کرباسچی در روزنامه اعتماد می‌نویسد: حضور گسترده و پرشور مردم، پای صندوق‌های رأی قابل تقدیر و ستایش است؛ حضور بی‌سابقه‌ای که طبق گزارش‌هایی که از شعبات مختلف اخذ‌ رأی در سراسر کشور و به‌خصوص در تهران به گوش می‌رسد، حکایت از شوق مردم برای رقم زدن سرنوشتی چند ساله در نهادهای مهم حاکمیت دارد.

هرچند هنوز نمی‌توان قبل از اعلام نتیجه آرا از سوی وزارت کشور، پیروزی جناحی خاص را پیش‌بینی کرد، اما به نظر می‌رسد که تغییرات جدی در ترکیب مجلس ایجاد شود. اما نتیجه هرچه باشد باید امیدوار بود که از همه ابزارها در جهت کمک به حل مشکلات و مسائل و از همه مهم‌تر یاری رساندن به دولت برای اجرایی کردن برنامه‌های پس از برجام استفاده شود. حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی که چندین‌بار مسئولان وزارت کشور را مجبور به تمدید زمان رأی‌گیری کرد، پیام‌های زیادی با خود به همراه داشت.

فکر نکنیم که مردم بی‌دلیل به کسی رأی می‌دهند یا از کسی روی برمی‌گردانند. این رفتارها و تصمیم‌گیری‌ها، حاصل مجموعه عملکردها و تجربه‌ چند ساله مردم از افراد و گروه‌ها است. اما باید دانست که عمده‌ترین مسأله برای مردم حل مشکلات و معضلات کشور است. مردم ایران خیلی علاقه‌مند نیستند که در درگیری‌ها، بحث‌ها و جدل‌های قوای مقننه و مجریه مسائل کشور به فراموشی سپرده شود. آنها امیدوار هستند که در یک هماهنگی بین مجلس و دولت و همین‌طور سایر نهادها و ارگان‌ها بتوان مسائل کشور را حل کرد، بتوان مسائل سیاست داخلی را که مهم‌ترین آن در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است حل کرد. پس کسانی که رأی لازم را از سوی مردم کسب می‌کنند و به مجلس می‌آیند بدون اینکه بخواهند خود را اسیر بحث‌های سیاسی کرده و آرای به دست آمده را محصول مسائل جناحی و سیاسی بدانند، باید آن را حاصل اعتماد مردم به وعده حل مسائل، همکاری با دولت و در نظر گرفتن منافع ملی در نظر بگیرند.

واقعیت این است که مردم ایران هر جایی احساس کنند حضورشان، در تغییر شرایط یا حفظ آن مؤثر است حتماً حضور می‌یابند. اما اتفاقی که در این انتخابات افتاده نتیجه عقلانیتی است که بر جناح‌های سیاسی به خصوص جناح‌ اصلاح‌طلب حاکم بوده است. اعضای این جناح با لحاظ قرار دادن منافع ملی و با وجود اینکه گلایه‌مند از بسیاری از رفتارها و برخوردها در این دور از انتخابات بودند، همه‌چیز را نادیده گرفتند، هم خود به پای صندوق‌های رای رفتند و هم خیلی تلاش کردند تا دلسردی از شرکت در انتخابات را از مردم دور کنند و چه خوب که واکنش مردم به این دعوت با صف‌هایی طویل پاسخ داده شد. ایرانیان در تجربه‌ای که سال 92 داشته‌اند و در واقع تغییراتی در دولت و در ترکیب مجموعه نیروهای اجرایی کشور ایجاد کردند این درس را آموختند که حضور مجددشان به صورت یکپارچه و به خصوص با لحاظ قواعد بازی سیاسی، یقینا به ثمر خواهد نشست. ممانعت از آرای پراکنده و کناره‌گیری کاندیداهایی که اطمینان داشتند فرصت حضور در مجلس را نخواهند یافت، از بزرگ‌ترین حمایت‌هایی بوده که در سایه توجه به منافع ملی شکل گرفت.

شرکت در انتخابات به‌صورت یک مجموعه سیاسی به هم پیوسته در سراسر کشور این امیدواری را در مردم به وجود آورده که این جریان سیاسی با این خصوصیات می‌تواند عملکرد خوبی را در مجلس داشته باشد؛ عملکردی یکپارچه که همراه و پشتیبانی دولت را به همراه دارد و می‌تواند یاوری برای حل مسائل کشور باشد. قبل از اعلام نتیجه آرا چه خوب است که مسأله‌ای را یادآور شویم؛ هر شخصی که موفق به اخذ آرای مردم شد و هر فردی که نتوانست آرای لازم را کسب کند باید اخلاق پیروزی و شکست را حفظ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین