کد خبر: ۳۵۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۴ - ۲۳:۰۱

دیدار اعضای كميسيون امنيت ملي بارييس‌جمهور

آفتاب‌‌نیوز : كاظم جلالي، ادامه داد: بحث مربوط به مسائل هسته‌يي و اين‌كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در طول اين مدت تلاش كرد كه نقش جدي داشته باشد از جمله گذراندن مصوباتي مثل الزام دولت به برنامه‌ريزي براي توليد 20 هزار مگاوات برق و تعليق اقدامات داوطلبانه نيز در اين جلسه مطرح شد.

جلالي گفت: هم‌چنين بحث‌هايي در خصوص ضرورت رسيدگي بيشتر به نيروهاي مسلح مطرح شد و نقاط آسيب‌پذير در اين خصوص خدمت رييس‌جمهور بيان شد.

مخبر كميسيون امنيت ملي يادآور شد: مسائلي كه در سياست خارجي اخيرا گذشته يكي از نكاتي بود كه هم رييس و هم برخي از اعضاي كميسيون متذكر شدند.

وي افزود: احمدي‌نژاد در بخش‌هاي مختلف به نكات ذكر شده از سوي كميسيون پاسخ و توضيحاتي ارايه داد؛ در بخش‌هاي مربوط به استان‌ها متذكر شد كه سفرهاي استاني‌اش استمرار پيدا مي‌كند و مي‌تواند برخي از مشكلات را در جريان اين سفرها حل كند.

جلالي ادامه داد: وي بحث تحرك در سيستم اداري كشور را بسيار مهم مي‌داند و معتقد بود سيستم اداري گويا قابليت كشش بسياري از مسايل را ندارد و هم پاي رييس جمهور نمي‌تواند در تحولات حركت كند و نياز به تحول جدي اداري دارد.

جلالي گفت: در بحث سياست خارجي هم رييس‌جمهور تاكيد داشت كه در طول دو دوره 8 ساله‌اي كه سياست تنش‌زدايي را در پيش گرفتيم و تلاش كرديم كه به نوعي به اروپايي‌ها نزديك شويم و به آنها اعتماد كنيم عملا دستاوردي براي جمهوري اسلامي ايران نداشت.

وي افزود: رييس جمهور يادآور شد دوره 8 ساله اول با جريان ميكونوس خاتمه يافت كه عملا در آخر دوره، سياست خارجي ما كاملا به هم ريخت و در دوره دوم هم ما از آرمان‌هاي انقلابي خودمان دور شديم و به نوعي تحرك ما در دنياي اسلام كم شد؛ ما بايد در قالب آرمان‌هاي اصيل انقلاب اسلامي و امام(ره) حركت كنيم.

وي گفت: احمدي‌نژاد تاكيد كرد كه در سخنراني اولي كه در خصوص اسرائيل داشت سخنانش به شكل كامل پخش نشده و در بخشي بر رفراندوم و بازگشت همه فلسطينيان به سرزمين فلسطين تاكيد كرده بود.

جلالي گفت: رييس جمهور در اين جلسه با تاكيد بر اين امر كه نبايد ذره‌اي از آرمان‌هاي امام(ره) دور شويم ‌گفت، در بحث هسته‌يي بايد مواضع‌مان كاملا شفاف و صريح باشد، ما اصفهان را آغاز كرديم و الان هم در مورد بحث نطنز قائليم كه راجع به اصلش با هيچ كس مذاكره نمي‌كنيم، اما راجع به اين‌كه حركت ما انحراف‌آميز نباشد آماده مذاكره‌ايم. چطور مي‌شود كشورهايي كه خود سلاح هسته‌يي دارند ما را از داشتن انرژي هسته‌يي منع مي‌كنند؟

وي گفت: در اين جلسه نمايندگان هم نقطه نظرات‌شان را با رييس جمهور مطرح كردند و جلسه بسيار مفيد و خوب بود.

جلالي گفت: رييس جمهور در خصوص هولوكاست بر مواضع قبلي‌اش تاكيد كرد و معتقد بود انعكاس سخنانش از نظر داخلي و خارجي انعكاس دقيقي نبوده است.

مخبر كميسيون امنيت ملي يادآور شد: رييس جمهور درصدد است كه با همه كميسيون‌هاي مجلس جلساتي داشته باشد، فلسفه تشكيل اين بود كه از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شروع شود؛ كه البته اين كار هم‌زمان با درخواست نمايندگان شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، كاظم جلالي در جمع خبرنگاران در خصوص طرح روسيه براي غني‌سازي در خاك اين كشور، گفت: متأسفانه ما به عنوان كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در جريان مسائل هسته‌اي نيستيم و به عنوان يك فرد از اين كميسيون نمي‌دانم كه اساسا چه تصميماتي مي‌خواهند بگيرند.

وي ادامه داد: متأسفانه در خصوص پرونده هسته‌اي يك سيكل بسته‌اي ايجاد شده و صرفا زمان‌هايي كه نياز به مصوباتي داشته باشند با مجلس ارتباطاتي را برقرار مي‌كنند و پس از آن ما در جريان مسائل قرار نداريم؛ لذا اطلاعي نداريم كه سياست ما در خصوص پيشنهاد روسيه چيست؟!

مخبر كميسيون امنيت ملي گفت: از گذشته تأكيد بر اين بود كه بايد غني‌سازي در داخل ايران باشد، اگر هم‌چنان بر حرف‌هاي گذشته پايبند باشند قاعدتا پيشنهاد روسيه پيشنهاد پذيرفتني نيست، به دليل اين‌كه روس‌ها تأكيد دارند و اين تأكيدشان مربوط به امروز نيست كه به هيچ‌وجه ايران غني‌سازي نداشته باشد. به نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها در حال پيگيري خط اجماع بين‌المللي هستند و محور اشتراك آمريكا، اروپا و روسيه عبارت است از نداشتن تكنولوژي چرخه‌ي سوخت و غني‌سازي توسط ايران.

رييس گروه پارلماني ايران و روسيه گفت: اگر قرار باشد كه غني‌سازي نداشته باشيم و اگر قرار باشد به سر غني‌سازي معامله كنيم به نظر مي‌رسد اين معامله مي‌تواند در يك فضاي فرصت تعريف شود و نه در يك فضاي تهديد. لذا بايد بر غني‌سازي در ايران تأكيد كنيم. اگر روس‌ها علاقمند باشند در غني‌سازي با آنها همكاري كنيم مشكلي نيست، مي‌توانيم هم در داخل و نطنز غني‌سازي و همكاري با آنها داشته باشيم و هم يك همكاري با روس‌ها در بيرون داشته باشيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین