کد خبر: ۳۵۲۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹

رسانه های اروپا: نتایج انتخابات ثمره رضایت مردم از برجام بود

رسانه های مهم تصویری و نوشتاری اروپایی در چند روز اخیر نتایج انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ایران را بازتاب دادند و شماری از آنها آن را سبب بهبود مناسبات ایران و غرب و نشانه رضایت و قدردانی مردم از برجام توصیف کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا منتخبی از مهمترین محورهای مرتبط با انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی و پنجمین مجلس خبرگان رهبری در روز هفتم اسفند ماه در ایران که در رسانه های خارجی مطرح شده ،شامل موارد ذیل است:

** روزنامه «ال پاییس» چاپ مادرید در گزارشی درباره انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی در ایران نوشت: نتایج به دست آمده در انتخابات مجلس، نشان دهنده حمایت رای دهندگان از آب شدن یخ ها در روابط با غرب است که از سوی رئیس جمهوری 'حسن روحانی' طرح شده بود.

** تایمز: نتایج انتخابات پاسخ صریحی به توافق هسته ای بود
روزنامه تایمز چاپ لندن در سرمقاله روز دوشنبه خود نتایج انتخابات، را «بستری برای امیدواری» خواندو افزود:پاسخ صریحی که این انتخابات در باره توافق هسته ای دولت روحانی با غرب در ازای برداشته شدن تحریم ها در برداشت، بیش از پیش خودنمایی می کند.
تایمز با اشاره به اینکه اصلاح طلبان توانسته اند 30 کرسی تهران را در مجلس شورای اسلامی به دست بگیرند، افزود: اگر چه در این انتخابات هیچ جناحی نتوانست اکثریت این مجلس را به دست بگیرد، اما نمایندگان پایتخت ایران بر حسب سنت، جریان اصلی مجلس و صدای آن بوده اند.

** روزنامه تایمز همچنین در یادداشتی به قلم 'آنتونی لوید'، خبرنگار این روزنامه در تهران، نتایج انتخابات را «قدردانی رای دهندگان از توافق هسته ای» توصیف کرد.
این روزنامه افزود: این نتیجه بدین معناست که مجلس رابطه دوستانه تری را با دولت روحانی خواهد داشت و به ایران فرصت می دهد تا درهای اقتصادیش را به روی جامعه جهانی باز کند.

** گاردین: همه جناح بندی های سیاسی ایران در انتخابات شرکت کردند
روزنامه گاردین چاپ لندن نیز نوشت: نتایج آرای مجالس ایران سبب گسترش مناسبات این کشور با غرب شده و همچنین می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران نیز تاثیر داشته باشد.
این روزنامه در گزارشی دیگر توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی را سبب تغییر آرایش جریان سیاست در ایران عنوان کرد .
گاردین از دیگر نتایج انتخابات ایران را محدود نبودن جناح های سیاسی به چپ و راست توصیف کرد و نوشت: ایران کشور بزرگی است و در جریان هر انتخابات همه جناح بندی های «چپ» و «راست»، «محافظه کار» و یا «اصلاح طلب» و ... مشارکت می کنند.

** روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نیز نوشت: گروه جدیدی توانستند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری کرسی های کلیدی را به دست آورند.

** شبکه خبری فرانس 24 فرانسه نیز گفت: نتایج نهایی آرا، دستاوردی از پایان بخشیدن به تحریم های ایران بود.

** فرانس 24: اصلاح طلبان بهترین حضور در یک دهه اخیر را داشتند
این شبکه در خبری دیگری افزود: نتایج انتخابات نشان داد که اصلاح طلبان بهترین حضور خود را در بیش از یک دهه اخیر داشته اند.

** روزنامه های روسی نیز در گزارش های خود با بازتاب نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، مردم ایران با آرای خود خواستار اصلاحات اقتصادی شدند.
روزنامه نزاویسیمایا گازتا دیروز دوشنبه، در مطلبی با عنوان «حسن روحانی بخت ادامه اصلاحات را یافت»، با اشاره به اینکه بر اساس نتایج اولیه انتخابات، نامزدهای اصلاح طلب و میانه رو به پیروزی دست یافتن، نوشت: نتایج انتخابات حاکی است که برجام و سیاست جلب سرمایه های خارجی مورد حمایت مردم ایران قرار دارد و اصلاحات اقتصادی ادامه خواهد یافت.
این روزنامه افزود: مردم ایران با آرای گسترده ، حمایت خود را از دولت نشان داده و بر اقتدار آن افزودند.
نزاویسیمایا گازتا موفقیت اصلاح طبان را نشانه رضایت مردم ایران از طرح حل و فصل مساله برنامه هسته ای ایران و اجرای برجام و لغو تحریم های اقتصادی دانست که با رای اکثریتی تبلور یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین