کد خبر: ۳۵۲۸۶۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

چند درصد مردم به صداوسیما اعتماد کردند؟

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما اعلام کرد: علیرغم حضور شبکه‌های اجتماعی در سال 94، میزان استفاده مردم برای کسب اطلاعات از صداوسیما بیشتر بوده است‌.
آفتاب‌‌نیوز : رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما اعلام کرد: علیرغم حضور شبکه‌های اجتماعی در سال 94، میزان استفاده مردم برای کسب اطلاعات از صداوسیما بیشتر بوده است‌.

او با اشاره به روند افزایشی استفاده‌ی مردم برای کسب اطلاعات از صداوسیما نسبت به انتخابات گذشته، ادامه داد: این آمار در سال 90 دو روز قبل از انتخابات، 58 درصد در سطح ملی بوده است؛ در حالی که در سال 94 دو روز قبل از انتخابات این آمار به 67 درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا‌، نشست خبری جعفر عبدالملکی، رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما امروز، 12 اسفند ماه با موضوع نظرسنجی انتخاباتی برگزار شد.

مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما همزمان با شروع ثبت‌نام نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اقدام به نظرسنجی از مردم کرد. محورهای این نظرسنجی‌ها شامل میزان مشارکت، خواسته‌ها و مطالبات مردم از نامزدها‌، نامزدهای مطلوب آنها و منابع کسب خبر در این خصوص بوده است.

در مجموع 42 نظرسنجی توسط این مرکز در تهران، مراکز استان‌ها‌، شهرهای تابع‌ و روستاها اجرا شده است.

عبدالملکی با اشاره به جایگاه مهم صداوسیما در روند برگزاری انتخابات و همچنین تشویق مردم به حضور حداکثری، اظهار کرد: در همه انتخابات‌ها رسانه ملی در ابعاد مختلف تولید رادیویی و تلویزیونی نقش مهمی در برگزاری ایفا کرده است.

او پیش‌بینی مشارکت مردم، شناسایی منابع کسب اطلاعات‌، شناخت گروه‌های مرجع‌، شناخت رسانه‌هایی که به موازات رسانه ملی فعالیت می‌کنند و همچنین بررسی فعالیت‌های رسانه‌های رقیب را از جمله اهداف مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما برشمرد و خاطرنشان کرد: نتیجه نظرسنجی‌ها نهایتا با برآیند یک مرجع که در انتخابات این مرجع آمار اعلام‌شده وزارت کشور است، مقایسه می‌شود و این بهترین موقعیت برای این مرکز است تا بتواند نقاط ضعف و قوت خودش را بشناسد.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با بیان اینکه تاکنون نزدیک‌ترین پیش‌بینی‌ها را در انتخابات‌ها داشته‌ایم‌، افزود: در این دوره نیز با وجود پیچیدگی‌هایی مثل ظهور و حضور شبکه‌های اجتماعی جدید که از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه تهدید محسوب می‌شود‌، پیش‌بینی‌هایمان با درصد کمی به آمار اعلام شده وزارت کشور نزدیک بود.

عبدالملکی یادآور شد: نظرسنجی‌ها را از مرداد سال 94 به صورت آرام و پیوسته کلید زدیم و با رویکردی غیرمستقیم آرای مردم را درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان رهبری سنجیدیم که این بررسی‌ها تا ساعات پایانی برگزاری انتخابات ادامه داشت.

او با بیان اینکه در موضوع منابع کسب اطلاعات از دی ماه سال 94 درصد کمی از سهم صداوسیما کم شد و به شبکه‌های اجتماعی رسید، اظهار کرد: در بررسی منابع کسب اطلاعات، سهم صداوسیما در سطح ملی 67 درصد بود. در تهران 60 درصد مردم صدا و سیما را به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در انتخابات انتخاب کرده بودند.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: میزان اعتماد به اخبار یکی دیگر از موضوعاتی بود که در مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در انتخابات هفتم اسفند مورد بررسی قرار گرفت. طبق آمار در سطح ملی صداوسیما مورد اعتماد 62 درصد از مردم بود. نظرسنجی‌های ما که تا آخرین ساعات برگزاری انتخابات هفتم اسفند ماه ادامه داشت‌، از مردمی که در انتخابات شرکت کرده بودند یا قصد شرکت در انتخابات را داشتند‌، 63 درصد اعلام کردند که صداوسیما نقش مهمی در حضورشان داشته است.

رییس مرکز پژوهش و سنجش سازمان صدا وسیما با اشاره به افرادی که برای حضور در انتخابات مردد بودند‌، بیان کرد: از 20 درصد مردم تهران که جزو مرددین محسوب می‌شدند این آمار در روز پنجم اسفند در تهران 4/5 درصد ‌و در سطح ملی به 4/9 درصد کاهش یافت.

او با اشاره به میزان استفاده مردم از صدا و سیما برای کسب منابع خبری در سال 90 و سال 94 از شش روز قبل از برگزاری انتخابات اظهار کرد: در طی شش روز پیش از برگزاری انتخابات میزان استفاده مردم از صدا و سیما برای کسب اطلاعات را مقایسه کردیم که طبق این آمار استفاده از رسانه ملی در سال 94 روند رو به پیشرفتی داشته است.

طبق بررسی‌ها در سال 90 در شهر تهران شش روز قبل از انتخابات 53 درصد و دو روز قبل از انتخابات 45/6 درصد مردم از صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات استفاده کردند. این آمار در سال 94 شش روز قبل از انتخابات 60 درصد و دو روز قبل از انتخابات 53/7 درصد بوده است.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه، گفت: پیش‌بینی ما برای مشارکت مردم در تهران تا یک روز قبل از انتخابات 48/7 درصد‌ بود که در روز انتخابات تا ساعت شش بعد از ظهر متوجه شدیم این آمار به یک دهم درصد افزایش پیدا کرده است. این موضوع را همان زمان به مدیران ارشد اعلام کردیم.

او ادامه داد: بنابراین پیش‌بینی ما قبل از اعلام رسمی وزارت کشور در روز انتخابات به 49/7 درصد رسید که با آمار اعلامی وزارت کشور فقط 0/3 درصد فاصله داشت. همان‌طور که می‌دانید در آمارهای بین‌المللی تا 2/5 درصد مثبت و 2/5 درصد منفی این موضوع پذیرفته شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات را با متد روند سنجی و در سری زمانی انجام دادیم‌، اظهار کرد: مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی 65/54 درصد و در مجلس خبرگان رهبری 60/3 درصد پیش‌بینی شده بود. این آمار یک روز پیش از انتخابات به مراجع رسمی اعلام شد ولی تا روز انتخابات این آمار محرمانه بود و به کسی اعلام نشد.

او ادامه داد:‌ پس از برگزاری انتخابات، وزارت کشور میزان مشارکت ملی را در انتخابات 62 درصد اعلام کرد. آمار اعلام شده وزارت کشور فقط 0/9 درصد با میانگین آمار پیش‌بینی شده ما از مشارکت مردم در سطح ملی و تهران تفاوت داشت.

عبدالملکی بار دیگر به منابع کسب اطلاعات مردمی اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای به دست آمده در استان‌ها بعد از صداوسیما دومین منبع برای کسب اطلاعات گروه آشنایان و دوستان و سومین منبع شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. ولی در تهران شبکه‌های اجتماعی پس از صداوسیما توانست رتبه دوم را به دست آورد.

او در ادامه مطلب بالا متذکر شد: حضور شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌های نوظهور بحث همگرایی رسانه‌ها را مطرح می‌کند. امروز رسانه‌های رسمی باید از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی در جهت اینکه ظریف نفوذ اخبارشان را بالا ببرند‌، استفاده کنند.

او یادآور شد: ما در مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما تلاش داریم تا کیفیت اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم. تاکنون به ویژه در نظرسنجی انتخابات هفتم اسفند ماه، حضور کمی شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دادیم اما در آینده کیفیت اثرگذاری این شبکه‌ها را به صورت علمی و با حضور رسانه‌ها مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما پس از اعلام آمارهای انتخاباتی، با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین کارها در ایران نظرسنجی مردمی است‌، افزود: در ایران دیدگاه‌های سیاسی مختلفی وجود دارد و به همین خاطر پیش‌بینی آمار مشارکت مردم را بسیار سخت می‌کند؛ چرا که مردم نسبت به برخی از اطلاعاتی که می‌خواهند بدهند تحفظ دارند.

عبدالملکی در بخشی از سخنانش به بررسی رفتارهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: برنده این انتخابات مردم بودند و برنده حزبی و جناحی نداشته است. ما در مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما می‌خواهیم از لحاظ علمی رفتار انتخاباتی را مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که تجمیع داده‌ها باید منجر به تحلیل‌های ثانویه شود.

عبدالملکی همچنین با بیان اینکه میزان استفاده مردم از ماهواره به عنوان منبع کسب اطلاعات طبق آمارهای به دست آمده در انتخابات هفتم اسفند 4/4 درصد بوده است، اظهار کرد: روند استفاده از ماهواره به شدت افول پیدا کرده است. به گفته مردم در حالی که تجهیزات استفاده از ماهواره در اختیارشان است‌، دیگر کمتر به سراغ آن می‌روند.

او با اشاره به اینکه 4/4 درصد مردم اطلاعاتشان را از ماهواره کسب کرده‌اند‌، متذکر شد: این آمار باید به صفر برسد ولی به هر حال خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است طبق سنجش‌های ما در همه دوره‌های برگزاری انتخابات از زمان ثبت‌نام نامزدها گرفته تا روز برگزاری انتخابات رسانه‌های بیگانه سعی در دو قطبی کردن فضای جامعه داشته‌اند. به هر حال نتیجه انتخابات هرچه که هست مبارک است و حتما این مجلس در راستای رشد و تعالی کشور تلاش خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
15
توهم زده !
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
13
من که میگم صددرصد مردم! ولی الکی میگم
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
14
به عنوان یک شهروند وقتی در برنامه های صدا و سیما تامل می کنم به جز تخریب دولت محترم در اشکال و بهانه های مختلف و یا تلقین یک جریان فکری ترد شده توسط اکثریت هموطنان چیز دیگری متوجه نمی شوم. و این آمارهای فوق الذکر برایم بسیار تعجب انگیز است. امید است مسئولین محترمی که با درآمدهای مردمی و بیت المال در حال مدیریت صدا و سیما هستند از شکست اخیر درس عبرت گرفته و با عذرخواهی از مردم و پیشگاه خداوند متعال در سبک و سیاق مدیریتی خود بازنگری و راه جبران گذشته را در پیش بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
6
خداييش مثل خود احمدي نژاد آمار مي ده.
همچي آرومه! من چقدر خوشبختم!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین