کد خبر: ۳۵۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۷

دفاع احمد توكلي عملكرد بودجه‌اي مجلس در سه ماه گذشته

آفتاب‌‌نیوز : توكلي گفت: اهتمام به امور منطقه‌اي بيش از اهتمام به امور ملي است كه از جهتي قابل دفاع و از جهتي خطر هم دارد.

وي افزود: دولت‌هاي گذشته اغلب اوقات مخصوصا در بودجه به فكر تعادل در بودجه بودند در حاليكه وظيفه دولت‌ها تعادل در اقتصاد است.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به اينكه كشور در زمان حاضر از عدم تعادل‌هاي زيادي رنج مي‌برد، گفت: دولت بايد به فكر يك بستر و سياستي باشد تا بتواند كشور را اداره كند و اين بستر سياستي، بايد محورهاي مهمي داشته باشد كه مهمترين آن تقويت توليد و سرمايه‌گذاري است. بايد توليدات كالايي، (صنعت، كشاورزي و معدن) پر سودترين فعاليت كشور باشد.

توكلي ادامه داد: منطقي‌سازي اندازه و نقش دولت، كاهش فقر و نابرابري ثروت و درآمد، اصلاح جهت‌گيري هاي خارجي اقتصاد كشور، بايد در اين بستر ديده شود.

وي، خطاب به رييس جمهوري گفت: اهتمام شما براي كاهش هزينه براي توليد كننده و مصرف‌كننده را مي‌دانم، همچنان كه دولت از كاهش سود تسهيلات بانكي دولت حمايت كرد، درباره نرخ ارز هم همين تاكيد را دارم.

وي تاكيد كرد: انتظار دارم رييس جمهور اگر حرفهايي را درباره اسكله‌هاي متفاوت گفته است، الان زمان آن است كه جلويش را بگيرد.

توكلي با اشاره به سهام عدالت، كاهش فقر و شكاف طبقاتي از طريق كاهش فاصله‌هاي ثروت گفت: اين اقدام دولت قابل دفاع است، چون امكان اينكه مردم ضعيف از طريق غير اشتغال و فعاليت كاري و نيز دارايي درآمد داشته باشند را بالقوه فراهم مي‌كند.

وي يادآور شد: وضعيت مجلس هفتم با دولت قبلي و فعلي متفاوت است، در يك سال گذشته با دولتي همكار بوديم كه در سياست‌هاي اساسي و مبنايي اختلاف نظر داشتيم و فشار بر من بيشتر درباره تهيه طرح براي مجلس بود.

توكلي با اشاره به اينكه الان دولتي سركار است كه با اكثريت مجلس هم جهت است و اختلاف نظرهاي روشي هم، باعث بركت و سرعت و دقت كار مي‌شود، گفت: الان راه عوض شده اگر امور كشور به وسيله لايحه تعقيب شود، مفيد است و مثلث كميسيون‌ها، مركز پژوهش‌ها و دولت مي‌تواند براي لوايح مناسب زمينه‌سازي كند.

وي، با بيان اينكه منطقه‌گرايي در دولت و سفرهاي استاني و گره‌گشايي از مردم محروم دور از مركز كه سرمايه اجتماعي را رشد مي‌دهد، مفيد است گفت: بايد به خطرهاي آن هم توجه شود اين سفرها انتظارات را افزايش مي‌دهد (ممكن است سيستم دولت به اندازه رييس جمهور نتوانند راه بيايد) هر چه فاصله بين انتظارات و واقعيات افزايش يابد، زمينه عدم توفيق رشد مي‌كند و استانداري كه با خيل قول‌هاي به عمل آمده روبرو شود، فلج است.

از رييس جمهور مي‌خواهم دستور دهند بازخورد سفرها سريعا اعلام شود.

وي با بيان اينكه در كشور ما كه از نفت ارتزاق مي‌كند، بحث بيماري هلندي است كه اولين بار بحث گاز هلند باعث پول زياد در دست دولتش شد، خاطرنشان كرد: الان ما دچار اين بيماري هستيم اين روش ارز درآوردن و ريال كردن و خرج كردن، ثمره‌اش افزايش تورم و رشد بيكاري و رشد واردات است كه اگر پيگيري نشود، آسيب جدي مي‌بينيم.

توكلي تاكيد كرد: بايد همت كنيم طرح‌هاي نيمه كاره كه رشد اقتصادي را كند مي‌كند و افزايش تورم را دارد، دنبال كنيم. بايد به دولت اختيارات دهيم كه در طول سال برخي از طرح‌ها را كه براساس ملاحظات سياسي كلنگ خورده است، حذف كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین