کد خبر: ۳۵۳۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱

تخریب سالانه 7 میلیون هکتار از جنگل‌های گرمسیری دنیا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: کاهش تنوع زیستی جنگل‌ها و تخریب برخی گونه‌های گیاهی را یکی از معضلات منابع طبیعی در سطح دنیا برشمرد و افزود: سالانه بیش از 7 میلیون هکتار از جنگل‌های گرمسیری در دنیا در حال تخریب است.
آفتاب‌‌نیوز :

 منطقه گیلان، مهندس «داود زارع»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت، به‌مناسبت فرارسیدن هفته منابع طبیعی و روز درخت‌کاری، اظهار کرد: حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی جنگلی داریم که 564 هزار هکتار آن جنگل، 224 هزار هکتار مرتع و بقیه اراضی جلگه‌ای و ساحلی است.

وی کاهش تنوع زیستی جنگل‌ها و تخریب برخی گونه‌های گیاهی را یکی از معضلات منابع طبیعی در سطح دنیا دانست و گفت: سالانه بیش از 7 میلیون هکتار از جنگل‌های گرمسیری در دنیا در حال تخریب است. خوشبختانه موفق شدیم با اقدامات انجام شده در خصوص تخریب در سطح جنگل‌های شمال، از رتبه 79 در تخریب به رتبه 18 ارتقاء یابیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بر ضرورت کاهش سطح برداشت در عرصه‌های جنگلی به‌عنوان اولویت سازمان جنگل‌ها تأکید کرد و گفت: طرح‌های جنگل‌داری در بیش از 400 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی گیلان اجرایی شده است. هم‌چنین برداشت سالانه 300 هزار مترمکعب چوب را به 18 هزار مترمکعب کاهش دادیم و 60 هزار هکتار عرصه‌های طبیعی در گیلان را جنگل‌کاری کردیم.

زارع با بیان این‌که وضعیت جنگل‌های گیلان نسبت به سایر استان‌های شمالی از نظر تخریب، تجاوز، قاچاق چوب و حتی حریق قابل قبول است، خاطرنشان کرد: پس از دهه 60 از تخریب جنگل‌ها جلوگیری شده است. حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، اجرای طرح‌های جنگل‌داری، خروج دام و تجدید حیات طبیعی گونه‌های بی‌نظیر جزو اولویت‌هاست.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا این مقام مسئول از کاشت یک‌ میلیون اصله نهال خبر داد و خاطرنشان کرد: 2000 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برای کاشت نهال در نظر گرفته شده است که نیاز استان را تأمین می‌کند. هم‌چنین 200 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی به‌صورت رایگان در میان مردم توزیع می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین