کد خبر: ۳۵۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۹

نامه پدر يكي از شهداي سانحه هوايي C-130 به رييس قوه قضاييه

آفتاب‌‌نیوز : در اين نامه آمده است: همانطور كه استحضار داريد با نزديك شدن اربعين شهداي سانحه هواپيماي معيوب C-130 نيروي هوايي كه جمعي از اصحاب رسانه‌‏هاي خبري كشور جهت پوشش دادن خبر مانور عاشقان ولايت با آن هواپيما عازم چابهار بودند و در اثر نقص فني به دليل فرسودگي و خارج از استاندارد بودن هواپيما سقوط نمود و سرنشينان آن از جمله فرزند اينجانب عليرضا افشار خبرنگار شبكه خبر در سن 31 سالگي به درجه رفيع شهادت نائل آمدند، از اين تاريخ حدود بيست روز مي‌‏گذرد و متاسفانه هنوز علت سقوط هواپيما در هاله‌‏اي از ابهام قرار دارد، اگر چه اعتقاد راسخ دارم شفاف‌‏سازي در اين خصوص و معرفي مقصرين و مسببين اين حادثه ارزش و اهميت هيچ سازمان و نهادي را كم نخواهد كرد بلكه باعث اعتقاد و ايمان بازماندگان سانحه و ملت در انتظار حقايق را نسبت به آن سازمان مضاعف خواهد نمود. 

پدر شهيد علي‌‏رضا افشار اضافه كرده است: با توجه به پيگيري‌‏هايي كه ظاهرا در حال انجام است، به نظر مي‌‏رسد مسير تحقيقات در حال انحراف است، اظهار نظر بعضي از مسوولين در رسانه‌‏ها، مطبوعات و شبكه تلويزيوني در اين خصوص بيانگر اين واقعيت است كه يا داراي تخصص فني هوانوردي نيستند يا اينكه با توجه به دارا بودن تخصص كافي در امر هوانوردي به دليل حفظ و قداست سازمان متبوع خود و فشارهاي جانبي، قادر به گفتن حقايق نيستند چون بر اساس عرف معمول هيچ سازماني حاضر به قبول مسووليت اين سانحه نبوده و تقصير را به ديگر دستگاه‌‏هاي مشابه زيربط متوجه مي‌‏سازند. يكي از مواردي كه تا به حال از انجام آن توسط گروه پيگيري كننده تحقيق به آن اشاره‌‏اي نشده و از پرداختن به آن به عناوين مختلف جلوگيري مي‌‏شود. بخشي از مكالمات خلبان شهيد گوهري با ستاد فرماندهي خود است كه براي ملت ايران پخش نشده است (كه معمولا در چنين مواقعي كلمه نظامي بودن- محرمانه بودن و ... ) توسط فرماندهان مسوول عنوان مي‌‏شود و جاي سوال است خلباني كه در حال سقوط است و جان خود را در معرض خطر مي‌‏بيند، چه كلمات محرمانه‌‏اي را بازگو كرده است؟ 

عباس افشار ادامه داده است: چرا در اين مدت كميته تحقيق و تفحص بر اساس معيارها و استاندارد جهاني هوانوردي ايكائو و سازمان بين‌‏المللي هواپيمايي تشكيل نگرديد تا با حضور كارشناسان خبره و صلاحيت‌‏دار غيرنظامي همگام با كارشناسان نظامي نسبت به روشن كردن حقايق اقدام گردد؟ ضمن اينكه با توجه به قدمت استفاده از هواپيما كه بالاي 30 سال محاسبه شده، آيا مجاز به سوار كردن افراد غيرنظامي بوده است؟ مضافاً با اينكه نيروي هوايي داراي ناوگان هوايي ساها بوده است كه پرواز چابهار انجام مي‌‏داده است. 

در ادامه نامه افشار آمده است: علي‌‏رغم اظهارات امير گودرزي، رياست بازرسي نيروي هوايي در خصوص اورهال هواپيماي ساقط شده(بر اساس اظهارات متخصصين اهل فن) به چه قطعاتي فابريك و استاندارد در تعمير و نگهداري اين هواپيما استفاده گرديده است. با توجه به تحريم و زمان سرويس هر هواپيما كه مدت شش ماه زمان مي‌‏خواهد ( بر اساس گفته‌‏هاي متخصصين پرواز) كتمان كردن حقايق در خصوص غير استاندارد بودن هواپيماي ساقط‌‏شده توسط مسوولين ذيربط در نيروي هوايي با كلمه توجيهي كه قداست نيروي هوايي حفظ گردد و امثال چنين الفاظي، پايمال شدن خون اين شهداي عزيز را در برنخواهد داشت؟ 

در ادامه اين نامه آمده است: بر اساس شنيده‌‏ها در نه ماه گذشته حدود 75 مورد هواپيماهاي C-130 فرود اضطراري داشته‌‏اند كه مي‌‏توان با مراجعه به سازمان عملياتي فرودگاه‌‏هاي كشور به سوابق آن دست يافت.
وي در ادامه ضمن يادآوري موارد مشابه و حالت اضطراري براي هواپيماها نتيجه گرفته است كه اين موارد بيانگر فرسوده بودن اين نوع هواپيماست و مسوولين ذيربط در نيروي هوايي با آگاهي داشتن از مشكلات تعمير و نگهداري و نداشتن قطعات استاندارد فابريك مبادرت به استفاده از آن مي‌‏نمايند. 

وي در پايان تاكيد كرده است: از آن مقام محترم تقاضا دارم از آنجايي كه ملت ايران مخصوصا بازماندگان شهداي اين سانحه با ايمان قلبي نسبت به درايت و قداست حضرت عالي را دارد، با دستورات اكيد خود ترتيبي اتخاذ گردد تا مقصرين و مسببين اين سانحه دلخراش به مردم معرفي شوند، اگر چه اعتقاد داريم اين اولين و آخرين سانحه نخواهد بود لذا اجازه ندهيد چون اين شهدا به دليل انحراف مسير پرونده تحقيقات گروه بررسي به خاطره تحكيم دوام و بقاي جايگاه شغلي متخلفين و مقصرين پايمال گردد. بديهي ايت پيگيري احقاق حقوق جان‌‏باختگان و بازماندگان آنها نبايد تضعيف و تبليغات سوء عليه مسوولين و نيروهاي مسلح تلقي شود و با چنين الفاظي پرونده سقوط مختومه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین