کد خبر: ۳۵۳۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸

توضیح در مورد حاشیه‌سازی‌های جدید علیه فضای دانشگاهی

هفته پیش دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش سراسری علوم و مهندسی دفاعی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود که اخیراً یکی از عوامل سازمان CIA که مسئول نفوذ در ایران شده، خردادماه به تهران آمده، از تمام دانشگاه‌ها بازدید کرده است و در آینده نزدیک اسناد زیادی از وی افشا خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن رضایی البته نامی از این عضو سازمان CIA نبرد، اما رسانه‌های اصولگرا که منتقدان همیشگی عملکرد وزارت علوم هستند فردای همان روز تیتر زدند که مسئول طرح نفوذ علمی CIA که به تهران آمده «آلن گودمن» است.

آنها نوشتند که مسئولان وزارت علوم توجهی به طرح نفوذ دشمن ندارند و به هر هیأتی مجوز ورود به دانشگاه می‌دهند. با این همه قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل حرف‌های منتقدان دولت را رد می‌کند. حسین سالار آملی در گفت وگو با ایران این‌گونه سخنان را جریان‌سازی علیه دولت دانسته و می گوید: «رفت و آمد هیأت‌های دانشگاهی بین‌المللی با مجور رسمی وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات انجام شده است و استعلام از آنها ربطی به وزارت علوم ندارد.»

قصه از کجا شروع شد؟

خردادماه امسال بود که یک هیأت علمی از امریکا به ایران آمد و از 13 دانشگاه و مرکز علمی- پژوهشی کشور بازدید کرد. «آلن گودمن» رئیس و مدیرعامل مؤسسه آموزش بین‌المللی (IIE) ، «کنت اولاند» مدیر مرکز توسعه بین‌المللی دانشگاه بال استیت، «مایکل بالاگ»، مشاور نایب‌رئیس برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه پیتزر، «جوانا رگولسکا» نایب‌رئیس مراکز پیشرفت جهانی و امور بین‌المللی دانشگاه دولتی راتگرز ایالت نیوجرسی، «آنتونی بایلی» نایب‌رئیس ابداعات جهانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، «احمد فیض‌الدین» مشاور نایب‌رئیس برنامه‌های بین‌المللی و توسعه آموزشی دانشگاه وین استیت، «کلاره بانکس» دستیار رئیس مرکز مشارکت‌های بین‌المللی و «دانیل ابست» معاون نایب‌رئیس مرکز مشارکت‌های بین‌المللی از اعضای این هیأت در سفر به ایران بودند.

درست همان روزهایی که این افراد در ایران بودند برخی از رسانه‌های مخالف دولت تیتر زدند که هیأت علمی امریکایی در ایران چه می‌کند؟ برخی دیگر هم نوشتند که چرا دانشگاه‌ها باید پذیرایی مسئول CIA باشند. اما روابط عمومی وزارت علوم اعلام کرد سفر این هیأت آکادمیک بوده و این موضوع یک مسأله عادی است، نمی‌دانیم چرا این بار رسانه‌ها این قدر حساس شده‌اند. موضوعی که البته مهدخت بروجردی مدیر روابط عمومی وزارت علوم درباره آن توضیح می‌دهد: «ما همان زمان که این هیأت علمی وارد ایران شد توضیح دادیم که رفت و آمدهای علمی چیز عجیب و غریبی نیست. آنها در قالب هیأت علمی به ایران آمدند. اصلاً برای ما مشخص نیست که چرا برخی اینقدر به دنبال جنجال‌سازی هستند.»

در کنار این سخنان، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل هم تأکید می‌کند: «همان زمان که برخی از رسانه‌های منتقد دولت شروع به جو‌سازی علیه وزارت علوم کردند وزیر علوم در مجلس حاضر شد و به پرسش‌های نمایندگان مجلس پاسخ داد و آنها قانع شدند. حالا دوباره این موضوع مطرح شده است و ما اصلاً نمی‌دانیم که چرا برخی مداوم در حال حاشیه‌سازی برای وزارت علوم هستند و از این حاشیه‌ها چه نفعی می‌برند. از زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد برای گسترش ارتباطات دانشگاهی هیأت‌های دانشگاهی بسیاری از کشورهای مختلف به ایران آمدند. یکی از این هیأت‌ها هم از امریکا بود. سابق بر این هم هیأتی از دانشگاه‌های امریکا به ایران آمدند و با محمد مهدی زاهدی وزیر سابق علوم دیداری داشتند اما آن روزها این حاشیه‌ها ایجاد نشد و حالا می‌گویند فردی که عامل سیا است وارد دانشگاه‌های ایران شده است. اینکه این فرد چه سمتی داشته را ما بررسی نمی‌کنیم. این افرادی که وارد کشور شدند همه آنها از سوی وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات کنترل شده‌اند. افرادی هستند که چهره برجسته علمی محسوب می‌شوند.»

سالار آملی با اشاره به اینکه ما دست دانشگاه‌ها را برای رفت و آمدهای علمی باز گذاشته‌ایم تأکید می‌کند: «دانشگاه‌ها می‌توانند برای توسعه علم و فناوری ارتباطات گسترده‌ای با اعضای هیأت‌های علمی در دنیا داشته باشند. این رفت و آمدها هم فقط جنبه علمی دارد. درست نیست که نگاه تردیدی به رؤسای دانشگاه‌ها داشته باشیم. آنها سرمایه‌های علمی و دلسوزان کشور هستند. فکر می‌کنم که این گونه حاشیه سازی‌ها تنها برای محدودسازی پیشرفت علمی دانشگاه‌ها مطرح می‌شود. برخی از افراد که منتقد آموزش عالی هستند نمی‌خواهند دانشگاه‌ها پیشرفت کند و این به ضرر علم و فناوری است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
0
0
آقای محسن رضایی کاندیدای همیشه کاندیدا ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین