کد خبر: ۳۵۳۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱

بوئینگ برای مذاکره به ایران می‌آید

وزیر راه وشهرسازی با تأکید بر اینکه در ادامه توسعه فضای هوایی کشور حتماً به سمت احیای جاده ابریشم هوایی ایران حرکت خواهیم کرد، گفت: باید برای تحقق رقابتی شدن فضای کشور در اندیشه برد- برد باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
عباس آخوندی در مراسم افتتاح فاز نخست طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر با عنوان «نمای ایرانشهر» گفت: این طرح از مجموعه اقدامات توسعه صنعت هوانوردی ایران است و امنیت فضای یک کشور قطعاً نیازمند تعامل با نیروهای نظامی آن کشور است لذا در راستای اجرای تحول اجرای طرح مدیریت آسمان کشور از وزارت دفاع، نیروهای مسلح کشور، شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح تشکر می‌کنیم.  وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: نکته مهم این است که ما باید باور داشته باشیم که فضای ایران در منطقه، یک منبع بزرگ ثروت از جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. بنابراین ما فقط در نظر نداریم به مزیت‌های نسبی آسمان ایران اکتفا کنیم، بلکه می‌خواهیم در آسمان ایران مزیت رقابتی وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران در موقعیت شاهراه هوایی جهان قرار دارد افزود: اینکه اقدامات در جهت افزایش رقابت در این موقعیت از جهان صورت گیرد نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم.  آخوندی گفت: زمانی در ایجاد رقابت در آسمان ایران موفق خواهیم‌ شد که سهولت و دسترسی به کریدورها و دالان‌های هوایی ایران را برای دنیا، همراه با امنیت و کوتاه کردن مسیرهای پروازی و کاهش قیمت تمام‌‌شده فراهم کنیم. ضمن اینکه باید برای تحقق رقابتی شدن فضای کشور در اندیشه برد- برد باشیم و تنها به منافع خود فکر نکنیم؛ چرا که ایران در برابر موقعیتی که دارد باید به مسئولیت‌های خود در قبال کشورهای همسایه واقف باشد.  وی همچنین افزود: در این موقعیت از تمدن ایرانشهری، همواره جمهوری اسلامی ایران مرکز امنیت اقتدار و سیاست و منبع الهام برای کل منطقه است. ما در پی این هستیم که ایران به مرکز تعادل منطقه‌ای خود بازگردد. اما باید در برابر مسئولیت‌های خود نسبت به منطقه واقف باشیم. اگر قدرت‌های جهان تصور می‌کردند می‌توانند مرکز تعادل را به صورت تصنعی از ایران بگیرند، اما برای ما کاملاً واضح و شفاف بود که این اقدامی تصنعی و ناپایدار بود، چرا که ایران از گذشته مرکز تعادل و ثقل منطقه بوده است.

آخوندی با تأکید بر اینکه ایران قطعاً به دنبال این است که به عنوان هاب منطقه به دنیا معرفی شود، افزود: در این راستا اقدامات گسترده‌ای نیاز است که بخشی از این اقدامات باید در دالان هوایی کشور صورت گیرد. از این‌رو امروز ۷هزار کیلومتر راه جدید هوایی به‌صورت مستقیم و یک‌طرفه بهره‌برداری شد تا امنیت در فضای آسمان ایران بیش از پیش گسترش یابد. همچنین در کنار این اقدامات توسعه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای فرودگاه‌های کشور در حال توسعه است تا بتوانیم در حوزه تجهیزات ناوبری در سطوح بین‌المللی رقابت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در ادامه توسعه فضای هوایی کشور حتماً به سمت احیای جاده ابریشم هوایی و آسمان منعطف ایران حرکت خواهیم کرد، گفت: آنچه در جهت تحول مدیریت آسمان ایران صورت می‌گیرد در بخش زیر‌ساخت‌های فرودگاهی، توسعه تر‌مینال‌های مسافربری و ایجاد حمل ونقل چندوجهی و ترکیب در جهت اتصال آن به دریا و ریل را نیز حتماً باید پیگیری کنیم، زیرا باید همگام با توسعه صنعت هوایی صنایع پشتیبان را نیز فعال کنیم.  آخوندی افتتاح منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در روزهای اخیر را گامی در جهت تبدیل ایران به عنوان هاب منطقه عنوان کرد و افزود: در ماه‌های آینده با افتتاح ترمینال مسافری جدید فرودگاه بین‌المللی امام(ره)با عنوان «ترمینال سلام» و آغاز ساخت ترمینال مسافری ایرانشهر در این فرودگاه زنجیره‌ای از اقدامات دیگر برای تبدیل شدن ایران به هاب منطقه اجرا خواهد شد که البته اجرای این طرح‌ها صدها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

دعوت از بوئینگ برای حضور در ایران

وزیر راه و شهرسازی به دعوت از شرکت بوئینگ برای مذاکره خرید هواپیما اشاره کرد و گفت: شرکت ایرباس در حال انجام مراحل دریافت مجوزهای بین‌المللی است.  آخوندی اظهار داشت: پس از آنکه کشور امریکا علامت‌هایی به شرکت سازنده هواپیمای بوئینگ برای رفع تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی داد از این کمپانی دعوت کردیم تا برای مذاکرات به ایران بیاید. وی با اشاره به اینکه قرارداد خرید ایرباس در مرحله پیش قرارداد قرار دارد افزود: مراحل دریافت مجوزها در داخل در حال انجام است ضمن آنکه کمپانی سازنده هم در حال دریافت مجوزهای بین‌المللی است.  وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در فاز اول افتتاح مدیریت آسمان ایرانشهر به دستاوردهایی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از سوی هواپیماها، افزایش زمان تعویض قطعات موتور و کاهش مدت زمان سفر هوایی می‌رسیم.

آخوندی با بیان اینکه همه تلاش خود را برای بهره‌برداری حداکثری از فضای ایران انجام می‌دهیم گفت: برنامه ما این است تا طول مسیرهای هوایی در آسمان ایران کوتاه شود تا در شرایط رقابتی امکان رقابت برای شرکت‌های ایرانی وجود داشته باشد.  وی با اشاره به اینکه در راستای افزایش ایمنی همه خطوط جدید هوایی یک طرفه می‌شود گفت: با این روش از خطر روبه‌رو شدن هواپیماها ممانعت به عمل می‌آید ضمن اینکه در فرودگاه‌ها از هفت بخش کنترلی به ۱۱ بخش کنترلی می‌رسیم.  وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایران به هاب منطقه تبدیل می‌شود و کاهش نقاط پرواز ممنوع با دستگاه‌های مربوطه و صرفه اقتصادی برای ایرلاین‌ها از دستاوردهای این موضوع است.

افزایش مسیرهای هوایی ایران به ۷۷هزار کیلومتر

همچنین در این مراسم رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرکل فرودگاه‌های کشور از افزایش مسیرهای هوایی ایران به ۷۷هزار و ۱۰۰ کیلومتر خبر داد و گفت: با راه‌اندازی طرح مدیریت آسمان ایرانشهر تنها در ۵ مسیر پروازی سالانه ۴۰میلیارد تومان صرفه‌جویی برای ایرلاین‌ها حاصل می‌شود.  وی اظهار داشت: براساس ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه موظفیم ناوبری ماهواره‌ای در فضای کشور را اجرایی کرده و گسترش دهیم؛ در این زمینه امروز برای نخستین بار، 15 راه هوایی با قابلیت استفاده از استانداردهای بین‌المللی به بهره‌برداری رسید.  وی تصریح کرد: بر این اساس در حوزه ساختاری فضا یا همان راه‌های هوایی 6 مسیر بین‌المللی و 9 مسیر داخلی و بین‌المللی به بهره‌برداری رسید که به این ترتیب 7هزار کیلومتر به مسیرهای هوایی ایران افزوده شد و این مسیرها به 77هزار و 100 کیلومتر افزایش یافت.

منبع: ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین