کد خبر: ۳۵۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸

توضیحات «صالحی» درباره بازنگری برخی از کتاب‌های مجوزدار

معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره بازنگری برخی از کتاب‌های منتشر شده‌ی مجوزدار که اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر بازنگری آنها در فضای رسانه‌ای منتشر شده است توضیحاتی ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
«سید عباس صالحی» که در دیدار هفتگی خود به کتابفروشی اقبال آمده بود، در حاشیه این دیدار در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاونت فرهنگیِ وزارت ارشاد تا چه اندازه تحت تاثیر گزارش‌های مربوط به بازنگری برخی آثار منتشر شده قرار گرفته است، گفت: ما براساس ضوابط نشر شورای انقلاب فرهنگی عمل می‌کنیم و این ضوابط و ساختار معیار عملکرد ما هستند. در این مسیر کتاب‌ها مجوز می‌گیرند و طبعا کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرند، مورد حمایت وزارت ارشاد قرار دارند.

وی گفت: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی انتقاداتی به کتاب‌های مجوزدار صورت می‌گیرد، طبیعی است ما هم به اسناد مراجعه کنیم تا ببینیم بررس‌ها آثار را چگونه بررسی کرده‌اند تا اگر خود ما قرار است از این آثار دفاعیه‌ای داشته باشیم، این دفاعیه براساس اسناد انجام شود.

او با بیان اینکه انتقادات به برخی کتاب‌های منتشر شده ممکن است بخشی به شکل بولتنی باشد و بخشی به حوزه عمومی باشد، اظهار کرد: هر مجموعه گاهی ممکن است خطاهایی داشته باشد. این خطا ممکن است گاهی درباره مجوز ندادن به برخی از آثار باشد و یا گاهی به آثاری که مجوز گرفته‌اند. در اینجا آنچه اتفاق می‌افتد، یک عملکرد و روال طبیعی است و آن هم اینکه وقتی کتاب‌ها مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیرند، می‌طلبد که یک بازبینی صورت بگیرد. این بازبینی به معنی لغو مجوز نیست، بلکه معتقدیم وقتی مجوزها صادر می‌شوند آن مجموعه‌ای که این کار را برعهده داشته خود باید مدافع عملکردش باشد و اگر می‌خواهد مدافع باشد، باید بداند که آن اثر قابل دفاع است یا نه. بنابراین این مسیر به معنای بازبینی برای تغییر یا لغو مجوز نبوده، بلکه به معنای پاسخ به انتقادات است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: ممکن است در این مسیر در موارد محدودی بخشی از یک اثر احتیاج به تغییر و یا بازنگری کلی داشته باشد، اما این موارد خیلی محدود هستند.

صالحی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر سرگروه‌های دبیران هیات‌های نظارت بر کتاب به خاطر همین مسائل مربوط به مجوز کتاب‌ها بوده است گفت: خیر. این دو هیچ ربطی به هم ندارد و روند تغییر دبیران کارگروه‌ها براساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و به تایید هیات هفت نفره نظارت انجام می‌شود.

او گفت: در طول دو سال گذشته تعدادی از کارگروه‌ها به دلیل نیاز به تحول اداری تغییراتی داشته‌اند که شیوه این تغییرات هم بر مبنای نظر و بررسی دفتر توسعه کتاب‌خوانی بوده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار کرد: تغییر دبیران کارگروه‌های نظارت بر مبنای تحقیقات جلسه یکشنبه‌ی قبل و با پیشنهاد دفتر توسعه کتابخوانی بوده است.

به گزارش ایسنا،‌ او گفت: در این تغییرات مسیر عادی و طبیعی طی شده و نظر کمیته تخصصی نظارت در این تغییرات لحاظ شده است.

صالحی درباره اعلام نشدن این تغییرات تا به حال نیز گفت: از 25 سال قبل همواره این تغییرات در کارگروه‌ها وجود داشته، اما هیچ گاه اعلام نمی‌شدند. ما هم تا به حال به اعتبار اینکه معمولا خود این افراد با اعلام نشدن نام‌شان راحت‌تر هستند، این تغییرات را اعلام نکرده‌ایم. بنابراین علت عدم اعلام تغییرات به خاطر رویه سال‌های قبل بوده است، چون احساس می‌شده که با معرفی شدن نام برخی از افراد ممکن است از حضور افراد لایق محروم شویم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آماده‌سازی شهر آفتاب برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: آمادگی نمایشگاه بین‌المللی متغیرهای زیادی لازم دارد. این آماده‌سازی در برخی از بخش‌ها مثل مترو پیشرفت‌هایی داشته که بیش از انتظار بوده و بخش دیگر پیشرفت‌ها در حد انتظار است و به نظر می‌رسد در همان موعد به سرانجام برسد. در برخی دیگر از موارد نگرانی‌های جدی‌تری وجود دارد که در این زمینه ما با دوستان شهرداری صحبت کرده‌ایم.

او گفت: در همین زمینه ما پس‌فردا جلسه مشترکی با قائم مقام شهرداری تهران‌، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان برگزار می‌کنیم. با این حال برای قضاوت قاطعانه در این زمینه هنوز زود است، اما در مجموع تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است. با این حال نگرانی‌های جدی هنوز وجود دارد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه توضیحاتی درباره طرح عیدانه کتاب ارائه کرد و گفت: تا الان 270 کتابفروشی وارد طرح عیدانه کتاب شده‌اند. این طرح در مسیر اصلاح یارانه‌ها انجام شده تا کتابفروشی‌ها هم از یارانه‌ها برخوردار شوند. هفته کتاب نقطه شروع این طرح بود و طرح عیدانه کتاب گام دوم بهره مندی کتابفروشان از یارانه‌ها است.

او افزود: امیدواریم با این طرح بتوانیم سهم سبد کتاب را بالاتر ببریم، ضمن اینکه امیدواریم در این مسیر نوعی ساماندهی اطلاعاتی و اثربخش برای کتابفروشی‌ها هم داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی که در برنامه دیدار هفتگی خود با کتابفروشان به سراغ انتشارات اقبال آمده بود درباره این انتشارات هم گفت: موسسه انتشارات اقبال از سال 1282 آغاز به کار کرده که مایه مباهات است.

او گفت: اینکه یک موسسه خصوصی وفعال در حوزه چاپ و نشرکتاب 114 سال فعالیت داشته ارزشمند است و نشان می‌دهد که ما در کشوری هستیم که سه نسل متوالی در حوزه فرهنگ و نشر به طور جدی فعال هستند.

او افزود: بخشی از آثاری که تا به امروز در انتشارات اقبال منتشر شده‌اند، پشتوانه علم و فرهنگ کشور است.

در بخش دیگری از این مراسم سعید اقبال، مدیر انتشارات اقبال به سابقه این انتشارات اشاره کرد و گفت: انتشارات اقبال از سال 1282 و توسط حاج محمد حسین اقبال تاسیس شده است. این انتشارات در ابتدا کتاب‌هایی برای رفع نیازهای دانشجویان منتشر می‌کرده که این آثا در ابتدا تیراژ‌های 300 تا 400 نسخه‌ای داشته‌اند. در آن زمان که این کتاب‌ها به صورت چاپ سنگی منتشر می‌شدند، در ایران آنقدر کتاب کم بوده که این انتشارات علاوه بر چاپ آثار از کشور هندوستان نیز کتاب وارد می‌کرده است.

او سپس با اشاره به برخی از کتاب‌های مهمی که این انتشارات برای اولین‌بار در ایران به چاپ رسانده است به مشکلات و موانع سر راه فعالیت امروز ناشران اشاره کرد و گفت: شرایط اقتصادی ناشران در حال حاضر مساعد نیست و ما نیازمند حمایت های وزارت ارشاد در حوزه تخصیص تسهیلات بانکی و استمرار خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین