کد خبر: ۳۵۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۱
به همت یک کارشناس موسیقی ایرانی

گام اروپایی دیاپازون به گام ایرانی تبدیل شد

آفتاب‌‌نیوز : در خصوص این ابتکار گفت: نظر به نیاز مستمری که نوازندگان سنتور به کوک مجدد ساز خود دارند، در طول سال های آموزش این ساز همواره شاهد مشکلات همکاران و شاگردان خود به دلیل عدم دسترسی آسان به استادان این امر و هزینه بالای کوک مکرر سنتور بودم.

"غفاری" خاطر نشان کرد: از طرفی کوک یک امر کامل حسی است و تقریبا غیرقابل آموزش است. تنها راهی که برای برداشتن این مانع از سر راه دوستداران موسیقی ایرانی به ویژه ساز پرظرفیت سنتور وجود داشت، ابداع یک دیاپازون متناسب با گام های موسیقی ایرانی بود که خوشبختانه با ممارست فراوان توفیق این کار نصیب من شد و خوشحالم که تعداد زیادی از استادان فن نیز این ابداع را مورد آزمایش و تائید قرار دادند.

وی افزود: گرچه کوک سایر سازهای ایرانی با دیاپازون اروپایی نیز امکان پذیر است و دیاپازون ابداعی من در کوک سنتور کابرد اختصاصی دارد. با این دیاپازون همه سازهای ایرانی را راحت تر می توان کوک کرد.

او ادامه داد : سنتور ساز حساسی است که با کوچک ترین جابجایی و کمترین تغییر آب و هوا از کوک خارج می شود و تا کنون همواره نوازندگان سنتور برای کوک مجدد ساز خود نیازمند مراجعات مکرر به افراد معدودی بودند.

غفاری در مورد روند کارش توضیح داد: در ابتدای کار ابداع من تنها منحصر به کوک سنتور در دستگاه شور بود و انتظار داشتم این ابداع مورد تشویق استادان قرار بگیرد، اما یکی از ایشان که یکی از استادان موسیقی هستند به من گفتند که این ابداع زمانی ارزش بیشتری دارد که بتوان از آن در همه دستگاه های موسیقی ایرانی بهره برد. من نیز به فرمایش ایشان عمل کردم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین