کد خبر: ۳۵۳۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

سید احمد خاتمی: جریان اصلاحات امتحان بدی داد

نزدیک 300 نفر نماینده مجلس داریم، 30 نفر از اینها از تهران هستند، تمام ایران که تهران نیست اما ما تهرانی‌ها را جزو این کشور، دلسوز کشور و ارادتمند نظام می‌دانیم و در یک نظام مردمسالار دینی زندگی می کنیم لذا در آن رای مردم هر چه باشد، محترم است.
آفتاب‌‌نیوز : سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حساب افراد از جریانها جدا است، تأکید کرد در انتخابات اخیر جریان اصلاحات امتحان بدی داد و اخلاقی عمل نکرد.

به گزارش العالم، سید احمد خاتمی  در پاسخ به سوالی درباره اصلاح طلبانی که به مجلس راه یافته اند، گفت: اگر بخواهیم به افراد نگاه کنیم، نمی‌شود یک قضاوت کلی کرد، درهر دو جریان انسان های صالح و ارزشی هستند و این واقعیت است اما دراین انتخابات با توجه به چیزی که خودم لمس کردم، جریان اصلاحات امتحان بدی داد و اخلاقی عمل نکرد.

در کرمان جریان اصلاحات، دروغی نبود که علیه این طلبه ناچیز در فضای مجازی نگفته باشند؛ بنابراین دراین مقطع ولو جریان اصلاحات کسانی را آورده باشند، بنده نمره قابل قبولی به آن ها نخواهم داد.

اصلاح طلبان بی دین نیستند

وی افزود: اما هرگز افراد منتسب به اصلاح طلبی را به بی دینی متهم نمی‌کنم، حساب افراد از حساب جریان جداست، این را هم شما بدانید که نه اصلاح طلبی نه اصولگرایی حزب یا گروه نیست، یک جریان تخمینی است و نمی‌‌شود همه آدم‌های منتسب به این دو جریان را یک جور دانست، من به اصلاح طلبان متدین که ارزش های دینی را حفظ می‌کنند احترام می گذارم، ولی درمجموع که نگاه می کنم، می بینیم که دراین دوره در کرمان که بنده بودم، نمره بدی آوردند ولی دردیگر استان ها نمی توانم قضاوت کنم چون اطلاع ندارم.

تمام ایران، تهران نیست

امام جمعه موقت تهران پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیروزی اصلاح طلبان در آن گفت، نزدیک 300 نفر نماینده مجلس داریم، 30 نفر از اینها از تهران هستند، تمام ایران که تهران نیست اما ما تهرانی‌ها را جزو این کشور، دلسوز کشور و ارادتمند نظام می‌دانیم و در یک نظام مردمسالار دینی زندگی می کنیم لذا در آن رای مردم هر چه باشد، محترم است.

تعبیرمردم کوفه درباره تهرانی‌ها را نمی‌پذیرم

سید احمد خاتمی خاطرنشان کرد: اینکه اشخاصی از هر طرف بیایند، تهران و استان ها را تفکیک و آن را دو قطبی کنند، غلط است، یکی از اصطلاح طلبان گفته است توسعه سیاسی تهران صد است، مرکز استان ها پنجاه و شهرستان ها سی است، من این تحلیل را تفرقه آمیز و نادرست می دانم، این به آن معنی است که شهروند شماره یک تهرانی ها هستند، شهروند شماره دو مراکزاستان ها و شهروند شماره 3 شهرستانها هستند، این به معنی آپارتاید است، یا اینکه کسی بیاید مردم تهران را شبیه اهل کوفه بداند، این مردم که درراهپیمایی تهران می آیند، این چه تهمت و سخنی است. مردم تهران نیز شهروند این کشور هستند و تعابیر این چنینی را قبول ندارم، آنان نظرشان را دادند، لذا باید سیصد صندلی مجلس را ببینید، تا الان چیزی که مسئولین گفتند آن است که هیچ جریانی را برنده نمی‌دانیم یا اینکه هر چه بود، برد، برد، بود.

مجلس خبرگان در چارچوب اصلاح طلبی و اصولگرایی نمی گنجد

آیت الله خاتمی درباره شرایط بعد از انتخابات و این که جریان اصولگرا بسیاری از کرسی های خود از جمله کرسی افرادی چون آیت الله مصباح یزدی، آیت الله محمد یزدی و دیگر شخصیت های اصولگرا را به نفع نفرات مستقل، اصلاح طلب و اعتدال گرا از دست داده است، گفت: مجلس خبرگان رهبری در ایران وضعیتی خاص دارد و در چارچوب های موجود چون اصلاح طلبی و اصولگرایی نمی گنجد، این مجلس رسالت خود را تقویت رهبری می داند، اما درعین حال تقویت رهبری در این نیست که مجلس خبرگان همواره تعریف و تمجید کند.

خبرگان نقد سازنده مطرح می کند

وی گفت: کمک و تقویت رهبری این است که ما به وظایف خود عمل کنیم و هرجا نقدی باشد، به صورت سازنده مطرح نماییم.

امام جمعه موقت تهران درباره شرایط حاکم برانتخابات خبرگان دراین دوره بیان کرد: واقعیت وضعیت موجود این است که از 83 کاندیدای جامعه مدرسین، که من عضوی از آن هستم، 64 کاندیدا یعنی 80 درصد کاندیداهای جامعه مدرسین که جریان آنها جریان ولایی و ارزشی است، رای آورده اند که این به معنی تشکیل مجلس ولایی است.

جناح بندی در خبرگان وجود ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر این که این مجلس مشمول تقسیم بندی های رایج نمی شود گفت: حتی 24 نفری که جزو کاندیداهای جامعه مدرسین نبوده اند، با مطرح شدن مساله ولایت، جملگی ید واحده می شوند، و اینگونه جناح بندی در خبرگان وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: خبرگان را باید در مجموع دید، افرادی که جدید وارد این مجلس شده اند، شخصیت های ارزشی هستند و مجلس خبرگان پنجم اگر ولایی‌تر از چهار مجلس خبرگان قبلی نباشد، قطعا از آن کمتر نیست.

رئیس آینده خبرگان رهبری کیست ؟

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی درباره شروع رایزنی ها درباره ریاست آینده مجلس خبرگان گفت: هنوز کاری در این زمینه صورت نگرفته است اما رئیس مجلس خبرگان پنجم، با توجه به این که برای انتخاب هیات رئیسه، چهار بار انتخابات وجود خواهد داشت، دست کم در دو سال اول از جنس آیت الله مشکینی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله یزدی و امثال اینها خواهد بود.

گمانه زنی درباره ریاست خبرگان جوسازی و جریان سازی است

سید احمد خاتمی درادامه در باره گمانه زنی ها در باره برخی افراد از جمله آقایان جنتی ، شاهرودی ، روحانی، رفسنجانی و امامی کاشانی برای ریاست خبرگان، گفت: درباره این شخصیت ها من اظهار نظر نمی کنم، هر شخصی هر چه می گوید گمانه زنی است، این در واقع ساخته و پرداخته رسانه ها، گروه ها، روزنامه نگاران و بعضا برای جو سازی و فضا سازی است، آن چنان که در دو سال اخیر یا حدود یک سال اخیر برای انتخاب رییس جدید شاهد این فضا سازی ها بودیم و به یاری خداوند این فضا سازی ها در خبرگان بی تاثیر خواهد بود.
 

قول می دهم که سید احمد خاتمی کاندیدای ریاست خبرگان نیست

خاتمی درباره نامزد شدن برای ریاست خبرگان گفت " بنده خودم را در شان ریاست خبرگان نمی دانم، حالا که گذشته می گویم ، مرحوم آیت الله خزعلی برای همین دوره اخیر مرا خواست، از من تقاضا کرد که برای ریاست خبرگان کاندیدا شوم و من به ایشان گفتم با همه احترامی که برای شما قائل هستم و شما را استاد خودم می دانم، خودم را در شان ریاست نمی دانم ، پیرمردهای بزرگواری که در خبرگان هستند، مجلس خبرا، مجلس خبرگان مجلس چنینی است، بنابراین، من همین جا به شما قول می دهم که سید احمد خاتمی کاندیدای ریاست خبرگان نیست.

وی افزود: تا الان از اساتید اخلاق یاد گرفتیم که دنبال ریاست نباشیم، خدای من گواه است که درسال 77 که به بنده پیشنهاد نامزدی خبرگان دوره سوم شد، ابتدا باورنمی کردم، بعد هم که باور کردم، گفتم به شرط این که من یک ریال خرج تبلیغات نمی کنم، در دوره سوم، در دوره چهارم، الان هم می گویم، بنده یک ریال خرج تبلیغات نمی کنم، بنده یک پوستر در تمام استان نداشتم، یک دانه بنرنداشتم، بلکه خودم یک هفته حضور پیدا کردم، حضورها بسیار باشکوه بود، درمحل ستاد ما در گوشه ای، عکس ما هم مشترک بود، یک دونه عکس تنها نداشتم، توی استان که می رفتیم، یک پارچه برای خیر مقدم می نوشتند، اما کمترین عکس و کمترین هزینه را بنده داشتم.

وی گفت: بینش بنده این است که این وظیفه است، و مسئولیت است و به مردم کرمان هم گفتم که ما طلبکار شما نیستیم ، به ما رای دادید ، انجام وظیفه می کنیم ، به ما رای هم ندادید، ما شما را بزرگ می دانیم، واقعا مردم را ولی نعمت می دانیم، انچه مهم است که پشتوانه این نظام مردم هستند و ما این چیزها را به عنوان وظیفه می دانیم، این بار خدا لطف کرد و رای آوردیم و نفر اول هم شدیم ولی اگر هم نمی شدیم، من شان اول خود را تدریس می دانم، مدرس حوزه هستم و قرار هم نیست که همیشه ماها باشیم.

گردش نخبگان و خبرگان درکشور موفق است

وی افزود: گردش نخبگان و خبرگان یک اصل موفق در اداره کشور است ، البته این مردم هستند که تصمیم می گیرند و درهمین دوره هم دوبار امام جمعه محترم کرمان با من تماس گرفت و برای خبرگان دعوت کرد و من هم گفتم که در دو دوره قبل به دعوت شما و روحانیت و امامان جمعه آمدیم و این دفعه هم تکلیف باشد، می آیم، آمدیم و انجام وظیفه کردیم و این بار هم آمدیم و مردم هم محبت کردند.

خبرگان ولایتمدارانه عمل می کند

وی تصریح کرد : من به عنوان عضو سه دوره خبرگان عرض می کنم این خبرگان، وفادار به نظام، انقلاب و ولایت است و ولایتمدارانه عمل می کند، به صراحت می گویم آن خواب و خیال هایی که غربی ها و رسانه های آنان و داخلی های آنان دیده اند قطعا تعبیر نخواهد شد، این مجلس خبرگان مثل دوره های چهارم، سوم و دیگر دوره هاست، چارچوب و ریلی که انقلاب اسلامی به فضل خداوند تاکنون داشته همین ادامه پیدا خواهد کرد و به صراحت می گویم با آمد و رفت آدم ها و تغییر ترکیب ها، ریل کلی انقلاب عوض نخواهد شد. ما یک قانون اساسی داریم که در آن ولایت فقیه، اسلام و جمهوریت رکن است، اینها تغییر نخواهد کرد.

مجلس ششم شورای اسلامی هرگز تکرار نمی شود

خاتمی در بخشی از این گفت و گو همچنین درباره ترکیب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیاری نامزدهایی که گفتند مستقلند، ارزشی هستند، و درصورت وارد شدن به مجلس، ارزشی عمل خواهند کرد، بنابراین من به سهم خودم نگرانی از مجلس دهم ندارم و یقین دارم مجلس ششم تا انقلاب اسلامی هست، اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: دیگر آن وضعیتی که عده ای بیایند تحصن کنند و از متن مجلس شورای اسلامی با کنگره آمریکا درارتباط باشند، این قصه قطعاً اتفاق نخواهند افتاد، آن یک زمانی بود، گذشت و تاوانش رادادند و خروجیش هم شد فتنه 88 ، آن مربوط به گذشته است و ربطی به آینده ندارد.

تبلیغات رسانه ای درانتخابات بی تاثیر بود

عضو خبرگان رهبری پیرامون تاثیر تبلیغات رسانه ای در انتخابات اخیر گفت، در انتخابات به ویژه در خبرگان معتقدم که در استان ها ناکام بودند به ویژه در کرمان که تمام تاکید آن بود که سید احمد خاتمی رای نیاورد نه تنها رای آورد بلکه نفر اول شد، در مشهد تخریب ها بود که آیت الله علم الهدی رای نیاورد اما رای آورد، در اصفهان تبلیغات می کرد که آیت الله عبد النبی نمازی رای نیاورد اما آورد، در تبریز تلاش کردند آیت الله شبستری رای نیاورد، اما رای اول را آورد، در شیراز آیت الله ایمانی رای نیاورد اما رای خوبی آورد، بنا براین ترکیب مشخص شده است البته فضا و جنگ روانی در رابطه با دشمنان انقلاب خیلی گسترده می دانم، به عنوان شخصی که در بطن خبرگان هستم واقعیت را گفتم، ولی اینها برای اینکه هوادارانشان را دل خوش نگه دارند دروغ می گویند، مجلس خبرگان را دشمنان نتوانستند فتح کنند.
 

مجلس شورای اسلامی فتح شدنی نیست

حتی مجلس شورای اسلامی فتح شدنی نیست چون مجلس درون این نظام است، هر شخصی که به مجلس می آید، باید به این قانون اساسی و ولایت فقیه پایبند و عملا ملتزم باشد، نمی تواند به این مجلس بیاید و ستون فقرات این نظام که ولایت فقیه است را بزند، تحلیل من آن است که دشمنان آرزوهای خود را به عنوان تحلیل بیان می کنند لذا از مردم می خواهم به کید و مکر دشمن توجه داشته باشند.

اصول گرایان تا الان پیشرو هستند

وی درباره شرایط فکری حاکم بر مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علی رغم آنکه فرمایش آقایان به شکل تخمینی درست است، تا الان اصول گرایان پیشرو هستند، اما این پایان نیست، باید دور دوم انتخابات تعدادی که خواهند آمد آن وقت قضاوت کنیم، ولی آنچه را که همه می دانند، آن است که بدون تردید اصلاح طلبان یا به تعبیر دیگر معتدلین برنده نهایی مجلس نیستند، در تهران این چنین است اما باید کل را دید، در کل چنین نیست، این را دیگر همه قبول دارند، اما اینکه این تعداد چقدر است نظرات مختلف می باشد، معتقدم جریان ارزشی اصولگرایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نباخته است.

ترکیب اصولگرایی مجلس دهم مانند مجلس قبلی نخواهد بود

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد : مجلس دهم شورای اسلامی ، مجلسی است که به یاری خداوند متعال نمی تواند از مسائل مربوط به ملت غافل شود، انشاء الله مجلس زندگی مردم نیز خواهد بود، همچنین نمی تواند مقابل قانون اساسی بایستد چون این قانون ولایت فقیه را رکن نظام می داند، اما اینکه ترکیب مجلس چه خواهد شد، باید منتظر مرحله دوم انتخابات بمانیم که چه کسانی به مجلس خواهند آمد، پیش بینی اینجانب آن است که همچنان اصول گرایان و ارزشی ها حرف اول را در مجلس دهم خواهند زد اما نه به تعدادی که در مجلس نهم بود، اگر در مجلس دهم پنجاه و یک درصد نیز اصول گرایان باشند این در واقع سرنوشت را رقم می زند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
0
5
توی نماز جمعه و بررسی شخصی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین