کد خبر: ۳۵۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۰۵

رابین هودهای آمریکای لاتین در ونزوئلا

آفتاب‌‌نیوز : وی که در نظر دارد در اولین سفر رسمی خود از دیگر کشورهای جهان نظیر اسپانیا، فرانسه، بلژیک، آفریقای جنوبی، چین و برزیل دیدن و با مقامات این کشورها در خصوص گسترش روابط مذاکره کند، هنوز تصمیمی در خصوص سفر به واشنگتن اتخاذ نکرده است.
مورالس که چند روز گذشته در فرودگاه هاوانا مورد استقبال بی نظیری از سوی فیدل کاسترو قرار گرفت و این دیدار شگفتی بسیاری از کارشناسان سیاسی را در برداشت در گفت و گو با چاوز بر سیاست های ضد آمریکایی خود برای مبارزه با امیریالیم و نئولیبرالیسم تاکید کرد.
در همین حال، یکی دیگر از سیاست های رابین هودهای آمریکای لاتین پس از پیروزی سرخپوست بولیوی در این کشور مبارزه اقتصادی با آمریکا عنوان شده است. از همین رو چاوز، فیدل کاسترو و مورالس با اعلام هم پیمانی، گسترش چپگراها در آمریکای لاتین را در سه لوحه ی برنامه های خود قرار دادند تا با سیاست های بازار آزاد آمریکا در این منطقه از جهان مبارزه کنند.
چاوز در دیدار خود با مورالس اظهار داشت ونزوئلا در ازای دریافت محصولات کشاورزی ماهانه 150 هزار شبکه گازوئیل به بولیوی ارسال خواهد کرد. و مبلغ 30 میلیون دلار نیز به عنوان بخشی از تامین بودجه برنامه اجتماعی این کشور در راستای حمایت از مبارزات مورالس با سیاست ریشه کنی گیاه کوکا توسط آمریکا، در اختیار بولیوی قرار خواهد داد.
چاوز در کنفرانس خبری با هم پیمان خود گفت: در پشتیبانی از بولیوی حتی یک روز را نیز نباید از دست داد. او شمشیری شبیه آنچه «سیمون بولیوار» اسطوره ی آزادی خواهی بولیوی از آن استفاده می کرد را به مورالس هدیه داد.
وی که در انتخابات مبارزاتی خود قسم خورده بود که به کابوسی برای آمریکا تبدیل شود؛ افزود: این حرکت فقط در بولیوی نیست. فیدل در کوبا و هوگو در ونزوئلا با مبارزات خود پرچم پیروزی در جنبش های اجتماعی و اقتصادی را در آمریکای لاتین افراشتند.
مورالس خاطرنشان کرد که درصدد تغییر بولیوی نیستم، بلکه خواهان تغییر آمریکای لاتین هستیم همچنان که کاسترو در دیدار خود گفت: نقشه جهان بزودی تغییر خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین