کد خبر: ۳۵۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

چگونه ماهی قرمز را بیشتر نگه داریم

ماهی قرمز شب عید در شرایط مناسب تا 20 سال می‌تواند زندگی کند.
آفتاب‌‌نیوز : پگاه رستمی‌سلیمانی با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز به تشریح رعایت مسائل بهداشتی در خصوص خرید و نگه‌داری ماهی قرمز پرداخت.
 
به گزارش میزان، وی گفت: ماهی قرمز که با اسامی مختلفی همچون ماهی سرخ، ماهی طلایی، زرماهی، طلاماهی، ماهی حوض یا گلدفیش شناخته می‌شود امروز در تمام کشورهای دنیا وجود داشته و گستره زندگی این ماهی حتی تا قاره آمریکا نیز کشیده شده است.
 
به گفته کارشناس مسئول آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه، ماهی قرمز بومی کشورهایی از قبیل ژاپن، چین، هنگ‌کنگ، لائوس و ماکائو بوده و در شرایط مناسب نیز حتی تا 20 سال می‌تواند زندگی کند ولی معمولا به‌دلیل شرایط نگه‌داری بیشتر از 6 تا 8 سال زنده نمی‌ماند.
 
رستمی‌سلیمانی به شرایط نگه‌داری ماهی قرمز اشاره کرد و گفت: بهترین دمای نگه‌داری ماهی قرمز بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد بوده و این نوع از ماهی در دمای بالاتر از 25 درجه آسیب‌پذیر خواهد بود و در نگه‌داری ماهیان قرمز سطح آب دارای اهمیت بیشتری نسبت به حجم است، بدین معنا که سطح بیشتر آب موجب افزایش میزان اکسیژن محلول در آب خواهد شد.
 
کارشناس مسئول آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه حداقل آب مورد نیاز هر قطعه ماهی قرمز را یک تا 2 لیتر برشمرد و افزود: آب مورد استفاده برای نگه‌داری ماهی قرمز باید بهداشتی بوده و حتما کلرزدایی نیز شده باشد و به‌دلیل تعادل گازها، خروج کلر و هم دما شدن با محیط قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگه‌داری و ذخیره شود.
 
رستمی‌سلیمانی یادآور شد: ماهی قرمز به تغییرات ناگهانی دما حساس بوده و این تغییرات حتی می‌تواند منجر به مرگ آن نیز شود و از سویی دیگر نیز دست‌کاری ماهی موجب آسیب دیدن پوشش سطحی ماهی شده و ماهی را نسبت به باکتری‌ها و انگل‌های آب حساس و آسیب‌پذیر می‌کند.
 
وی به تغذیه ماهی قرمز اشاره کرد و گفت: غذادهی به ماهی بهتر است در دو نوبت روز و طوری باشد که ماهی آن‌را مصرف کرده و باقی‌مانده غذا در تنگ باقی نماند، زیرا غذا دادن بیش از حد به ماهی موجب ته‌نشین شدن مواد آلی و دفعی ظروف شده و ممکن است به مسمومیت ماهی نیز منجر شود.
 
کارشناس مسئول آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به رعایت بهداشت ظروف نگه‌داری ماهی قرمز، ادامه داد: ظرف نگه‌داری این ماهی را می‌توان به‌صورت دوره‌ای با محلول نمک طعام به میزان سه گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه و یا سایر ضدعفونی‌کننده‌های مجاز مانند ترکیبات چهارتایی آمونیوم به مقدار 1/. تا یک گرم در لیتر به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده کرده و سپس به خوبی نیز آب‌کشی کرد.
 
رستمی‌سلیمانی افزود: ماهی قرمز را از مراکز معتبر و مجاز خریداری کنید، از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی را به‌ صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگه‌داری کرده خودداری کنید و ماهی قرمز باید دارای ظاهری سالم، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و از رها کردن ماهی قرمز در آب‌های آزاد خودداری کرده و آن‌ها را در اماکن محصور و دارای مجوز رها کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین