کد خبر: ۳۵۳۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳

پیاده روی و این همه فواید!

مارک فنتون، مربی پیشین مسابقات گروهی پیاده روی مدعی است شواهد بی شماری در دست است که پیاده روی بهترین نوع ورزش بدنی است.
آفتاب‌‌نیوز : بیتوته: مارک فنتون، مربی پیشین مسابقات گروهی پیاده روی مدعی است شواهد بی شماری در دست است که پیاده روی بهترین نوع ورزش بدنی است. وی برای اثبات این موضوع می گوید: "پیاده روی بسیار ساده است، هیچ نوع آموزش رسمی و تجهیزات و وسایل مخصوص بجز یک جفت کفش مناسب لازم ندارد و می توان آن را در هر زمان و با هر شرایطی انجام داد. افزون بر این اگر بخواهید پیاده روی را به ورزشی پرتحرک تبدیل کنید امکان آن وجود دارد.

فواید پیاده روی برای قلب


پیاده روی برای سلامت قلب مفید است. مجموعه پژوهشهایی که از سال 1976 در هاروارد به عمل آمده نشان می دهد خطر بروز حمله قلبی و سکته در افرادی که سه بار در هفته و هر بار حداقل یک ساعت پیاده روی می کنند، بین 30 تا 40 درصد کمتر از اشخاصی است که ورزش نمی کنند.

پیاده روی بی خطرترین ورزش

پیاده روی از نظر ایمنی با سایر ورزش ها قابل مقایسه نیست. درپژوهشی که طی 28 هفته در دانشگاه کلورادو صورت گرفته است دو گروه دونده و قدم زن که هفته ای چهاربار با ضربان قلب تعیین شده ورزش نمودند، از نظر سطح تناسب ایروبیک با یکدیگر مقایسه شدند. به طور میانگین کسانی که دویده بودند، به دلیل آسیب دیدگی یازده روز از فعالیت جسمانی را از دست دادند؛ در حالی که گروهی که پیاده روی می کردند تنها یک روز و نیم از برنامه تعیین شده عقب ماندند.


پیشگیری از پوکی استخوان با پیاده روی کردن


ورزشهایی چون شنا و دوچرخه سواری برای سلامت قلب و رگها بسیار مفیدند اما به اندازه پیاده روی استخوانها را قوی نمی کنند.

دکتر سوزان جانسون، نویسنده کتاب The Walking Handbook (از انتشارات موسسه کوپر در دالاس )، ضمن تاکید بر این نکته می‌افزاید: "ورزشهای Weight-bearing مانند پیاده روی، برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان علی الخصوص در زنها حیاتی است."


پیاده روی سبب تناسب اندام می شود


ویشاسدلاک بنیانگذار American Walking Association می گوید: "در اتحاد جماهیر شوروی سابق، دانشمندان از دهه 60، طی 4 دوره از بازیهای المپیک به مطالعه ورزشکاران خود پرداختند تا ببینند ورزشکاران کدام رشته از تناسب و سلامت جسمی بیشتری برخوردارند.

برای پی بردن به این موضوع آنها عوامل انعطاف پذیری، نبود آسیب دیدگی، سرعت، مقاومت و قدرت پالی متریک (polymetric) را که در پرش به کار می رود، ملاک قرار دادند. نتایج تحقیقات نشان داد که از بین تمام ورزشکاران، پیاده رونده ها در هر یک از این موارد از سایرین برتر بودند.


پیاده روی، تقویت کننده قوای ذهنی است


طی پژوهشی در دانشگاه ایلی نویز، گروهی از بزرگسالان بین 60 تا 75 سال که در گذشته عادت به نشستن داشتند وادار به انجام سه دفعه پیاده روی های سریع در هفته شدند. پس از 6 ماه عملکرد ذهنی آنها، 15 درصد بیشتر شده بود.

پیاده روی ورزشی آسان

جانسون می گوید: "مردم پیاده روی را راحت تر از ورزشهای دیگر انجام می دهند و در انجام آن نیز مداومت بیشتری نشان می دهند. افزون بر این پیاده روی می تواند فعالیتی اجتماعی باشد". سولان مک فرسن، بازیگر دیرپای تلویزیون و دونده سابق ماراتن که اکنون هفته ای چند بار به این ورزش می پردازد، می گوید: "هنگامی که صبحها با عده ای از دوستان به پیاده روی می رویم، گفت و گوهای جالبی بین ما رد و بدل می شود که من در دورانی که می دویدم از آن بی بهره بودم !

در این پیاده رویها فرصت های مناسب برای ما فراهم می آید که به خوب و بد زندگی خود بهتر آگاهی یابیم و آگاهی خود را در زمینه موضوعات گوناگون افزایش دهیم ".


برای آنکه پیاده روی در کاهش وزن مؤثر باشد 5 تا 6 روز در هفته و هر بار 60 دقیقه یا بیشتر قدم بزنید


نکاتی برای تداوم پیاده روی


1) پیاده روی های خود را بر اساس یک برنامة زمانی تنظیم کنید.

2) مسیرهای خوش آب و هوا را برای پیاده وری انتخاب کنید.
3) به منظور پرتحرک نمودن ورزش پیاده روی، پیشرفت خود در طی مسافت بیشتر را در نظر داشته باشید.
4) به هنگام پیاده روی از لباسهای راحت استفاده نمائید و از پوشیدن لباسهای تنگ و نامناسب اجتناب کنید.

 

5) برای خود هدف تعیین کنید: "برای این منظور کفشهایتان را بپوشید، از خانه خارج شوید و یک ساعت پیاده روی کنید تا به محل مورد نظر برسید. بعد اگر خواستید از همان مسیری که طی نموده اید برگردید و به این ترتیب 2 ساعت قدم زده اید.
6) هنگام پیاده روی در روزهای آفتابی جهت محافظت از چشمان خود از عینک آفتابی استفاده نمائید.
7) پیاده روی را می توانید با گوش فرادادن به موزیک آرام دلپذیرتر نمائید.

 

چگونه پیاده روی را به ورزشی پرتحرک تبدیل کنیم ؟

برای آنکه پیاده روی در کاهش وزن مؤثر باشد 5 تا 6 روز در هفته و هر بار 60 دقیقه یا بیشتر قدم بزنید. برای تقویت ماهیچه های کپل و ران و فرم گرفتن آن در مسیرهای سربالا پیاده روی کنید.

سعی نمائید قدمهایی تندتر و نه بلندتر بردارید. برای انجام یک پیاده روی صحیح باید قامت خود را صاف کنید و چشم به افق بدوزید. برای آنکه کالری بیشتر بسوزانید در هر دقیقه 135 قدم بردارید. به هنگام پیاده روی دستها را از آرنج خم کنید، به طوری که زاویه ای 90 درجه تشکیل دهند. در این حالت نوسان دستها در هوا کم و بیش مانند آن است که وزنه بلند کرده باشید، با این تفاوت که در این حالت خطر هیچ آسیبی شما راتهدید نمی کند. افزون بر این توصیه می شود در هر قدم که برمی دارید روی پنجة پا فشار بیاورید.

نوعی از کفش های پیاده روی را انتخاب کنید که از قوس کف پا به راحتی خم نشود، بلکه از برآمدگی زیر شست قابل خم شدن باشد. در ضمن رویه کفش را بلند انتخاب ننمایید و همچنین کفشی را بپوشید که دارای پاشنه ضخیم و بلند نباشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین