کد خبر: ۳۵۳۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

بیست و پنجمین سفر استانی دولت تدبیر و امید/«روحانی» میهمان شهر بادگیرها

«حسن روحانی» رییس جمهوری به همراه جمعی از اعضای هیات دولت امروز میهمان مردم استان یزد است؛ استانی که با توجه به ظرفیت های پرشمار و نیروی انسانی سخت کوش آن، در صورت توجه بیشتر می تواند به کانونی برای جذب انواع سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود.
آفتاب‌‌نیوز : مردم یزد امروز هفدهم اسفندماه، میزبان رییس جمهوری و برخی از اعضای هیات دولت هستند. این سفر یک روزه بیست و پنجمین سفر استانی دولت تدبیر و امید است. استان یزد که با عنوان هایی مانند «دارالعباده» و سرزمین «قنات، قنوت و قناعت» نیز شهره است با یک میلیون و 70 هزار نفر جمعیت در مرکز کشور قرار گرفته است.
سخنرانی در جمع مردم یزد، شرکت در نشست جمعی از علما و ایثارگران و همچنین شرکت در جلسه کارآفرینان حوزه های مختلف استان یزد از جمله برنامه های رییس جمهوری در این سفر است. جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد نیز از دیگر برنامه های مهم رییس جمهوری به شمار می رود.

*** یزد و ویژگی های گردشگری

مساله گردشگری در استان یزد دارای اهمیت فراوان است. یزد، شهری با تاریخی کهن به قدمت خشت خام و بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این استان به دلیل داشتن یکهزار و 480 اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی در کنار 2 استان فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی مورد علاقه گردشگران خارجی لقب گرفته است.
«سیدمحمد میرمحمدی» استاندار یزد، چند روز پیش و در آستانه سفر رییس جمهوری به این استان به خبرنگاران گفت: یکی از ظرفیت های استان یزد که می تواند زمینه را برای سرمایه گذاری های بیشتر فراهم کند، پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری است. در این زمینه 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی در استان یزد وجود دارد که از این مجموع، یک هزار و 586 اثر، ثبت ملی شده است.

*** منابع و ظرفیت های پرشمار یزد
یزد چهارمین استان صنعتی کشور است و در صنایعی چون کاشی و سرامیک، ریسندگی و... از قطب های تولید به شمار می رود. برخی شهرستان های این استان به تنهایی ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب صنعتی را دارا هستند. در این استان معدن های مهم مانند «آهن چغارت»، «مرمر بورق»، «ماسه سنگ متکسانه» و «سرب کوتک» وجود دارد که در صورت مدیریت صحیح، می تواند نقشی مهم و سازنده در دگرگونی های اقتصادی و عمرانی استان داشته باشد.
یکی دیگر از ظرفیت ها و توانایی های استان یزد مشارکت گسترده بخش خصوصی در این استان است. در یزد واحدهای دولتی بسیار کم و سرمایه گذاری در بخش خصوصی در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. تعداد کمِ واحدهای دولتی در این استان، از چند سال گذشته در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند. صاحبان صنایع در استان یزد اغلب از صفر تا صد یک واحد صنعتی بزرگ را خود به راه انداخته اند.
استان یزد همچنین می تواند به قطب مهم تولید انرژی خورشیدی در کشور تبدیل شود. این استان بیش از 300 روز در سال انرژی خورشیدی دارد که می تواند در خدمت مردم و توسعه صنعت قرار گیرد.
شاید در نگاه نخست استان یزد از لحاظ منابع آبی و کشاورزی یکی از فقیرترین استان های کشور به حساب آید اما این کمبود نتوانسته است مردمان سخت کوش این خطه را از کشاورزی محروم کند. براساس برخی آمارها، استان یزد دومین و برخی دیگر از آمارها این استان جایگاه چهارم را در ردیف تولیدکنندگان میوه های گلخانه ای دارد.
اما ظرفیت های استان تنها در بخش گردشگری و صنعت نیست بلکه موقعیت جغرافیایی استان یزد یک موقعیت مهم و راهبردی است. محورهای ارتباطی مهم کشور همچون محورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در حوزه استحفاظی راهداری استان یزد قرار دارد. از این میان راه ارتباطی تهران - بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین راه های ارتباطی کشور، از حوزه استحفاظی راهداری استان یزد عبور می کند. با توجه به این ویژگی، لازم است راه های استان از نظر اعتبار ریالی بیشتر مورد توجه مسوولان کشور قرار گیرد و بودجه لازم به بهسازی و مرمت آن اختصاص یابد.

*** بایسته های توجه مسوولان به برخی چالش ها در یزد

در استان کویری یزد با وجود ظرفیت های فراوان، چالش های جدی نیز وجود دارد که برخی از آنها به بحران تبدیل شده است. یکی از قدیمی ترین مشکل های این استان مشکل تامین آب است. مشکل آب در استان کویری و خشک یزد، موضوع تازه ای نیست و مردم این استان همواره با چالش های کوچک و بزرگی در این زمینه مواجه بوده اند اما در سال های گذشته و با توجه به گسترش کم آبی در کشور، وضعیت این استان به شکلی جدی و متفاوت از گذشته بحرانی شده است تا حدی که آب در برخی مناطق جیره بندی می شود.
در این زمینه میرمحمدی استاندار یزد می گوید: پروژه انتقال آب به یزد یکی از مهمترین بحث های در دستور کار هیات دولت است. این طرح با موافقت رییس جمهوری در دولت تدبیر و امید مورد تایید قرار گرفته و در شورای عالی آب به تصویب رسیده است و بر این اساس عملیات اجرایی با تامین اعتبار مالی مورد نیاز آغاز شده است.
خشکسالی های پیاپی، کویری بودن استان و کم بازده شدن کشاورزی سنتی باعث شده است تا نرخ روستانشینی در استان یزد کمتر از متوسط کشوری باشد. در این استان بیش از 80 درصد جمعیت شهرنشین و کمتر از 20درصد روستانشین هستند و به طور معمول روستاییان به ویژه قشر جوان اشتیاق زیادی به مهاجرت به شهرها دارند.

یکی از مهمترین پیامد های مهاجرت بی رویه ساکنان روستا به شهرها ایجاد و رواج سکونتگاه های غیررسمی است. اکنون شاهد گسترش این سکونتگاه ها در اطراف شهرهای یزد و میبد هستیم به طوری که ساماندهی روستاییان در این 2 شهر به یک ضرورت تبدیل شده است. سکونتگاه های غیررسمی شهر یزد شامل منطقه اسکان در جاده فرودگاه، منطقه حسن آباد و کشتارگاه است. همچنین 3 محله از شهر میبد نیز شامل قسمتی از شهیدیه، محله میبد بالا و میبد پایین نیز از سکونتگاه های غیررسمی این شهر هستند.

بحث اتباع غیرقانونی از دیگر مشکل های استان یزد است. هم اکنون بیش از 100 هزار تبعه خارجی در این استان ساکن هستند که 70 هزار نفر آنان غیرقانونی هستند و تنها 30 هزار نفر مجوز دارند. همین امر موجب ایجاد مشکل های فرهنگی و اجتماعی زیادی در استان شده است.
«محمدعلی طالبی» معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد، بتازگی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در ارتباط با اتباع بیگانه در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده ولی متاسفانه به دلیل نا هماهنگی های موجود در دستگاه های مختلف، توفیق زیادی در ارتباط با کنترل حضور اتباع بیگانه به دست نیامده است.
معاون استاندار در ادامه با اشاره به ورود برخی فرهنگ های غلط مهاجران به فرهنگ یزد تاکید کرد: مردم یزد نه تنها نباید از فرهنگ غلط تاثیر پذیری داشته باشند، بلکه باید با شیوه های صحیح نسبت به انتقال فرهنگ اصیل یزد به افراد غیر بومی و مهاجر اقدام کنند.
استان یزد مانند دیگر استان های کشور همچنین از پروژه های ناتمام رنج می برد. این پروژه ها که بیشتر آنها میراث سفرهای پرتعداد دولت قبلی است این روزها در تمام شهرستان های استان دیده می شوند.
کمبود فضاهای ورزشی به ویژه برای قشر زنان از دیگر چالش های استان یزد است. « فخر السادات خامسی هامانه» مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد، روز شنبه (15 اسفند 94) در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به ضعف امکانات تفریحی، رفاهی و کمبود مراکز ورزشی ویژه زنان در استان گفت: این موارد از جمله مطالبات زنان این خطه از رییس جمهوری و هیات دولت است. وی تخصیص بودجه برای ارتقای سلامت را از دیگر مطالبات زنان این استان بیان کرد و افزود: همچنین برای اشتغال بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و بانوان دانشگاهی نیازمند حمایت هستیم.

با توجه به کمبود امکانات در بخش های مختلف استان به ویژه در حوزه های علمی، فرهنگی و اجتماعی یکی از اساسی ترین معضل های استان یزد مهاجرت نخبگان به ویژه در دوران بعد از دبیرستان است. در این پیوند، «داریوش پورسراجیان» رییس پارک علم و فناوری یزد، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یزد از لحاظ منابع انسانی در جایگاه خوبی قرار گرفته به گونه ای که 22 سال رتبه نخست پذیرش دانشگاه ها را داشت اما به دلیل نبود توازن در بخش های مختلف، سرمایه اجتماعی ما از بین رفته و پدیده مهاجرت نخبگان به وجود آمده است.
پایان سخن آنکه، استان یزد با دارا بودن ظرفیت های فراوان و موقعیت راهبردی و ممتاز می تواند در آینده به یکی از مهم ترین قطب های سرمایه گذاری در بخش های میراث فرهنگی، گردشگری، صنعت و معدن، حمل و نقل، توسعه آموزش عالی، آموزش و پرورش، پزشکی و توریسم درمانی تبدیل شود. این شرایط بی شک با توجه بیشتر دولت به استان یزد و ظرفیت های آن محقق خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین