آفتابنیوز : اسماعیل جلیلی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در ابتدای این جلسه معاون وزیر صنعت گزارشی از قراردادها با شرکتهای خارجی ارائه کرد و گفت که این سرمایهگذاری در قالب بسته پیشنهادی تهیه شده توسط وزارت صنعت انجام میشود که در آن اولویتها برای توسعه سرمایهگذاری و سیاستها و روشهای انجام کار برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.
جلیلی اضافه کرد: به گفته معاون وزیر صنعت قراردادهای منعقد شده در کشتیسازی، تجهیزات پزشکی، خودرو و فولاد با کشور ایتالیا نهایی شده است.
سخنگوی کمیسیون ویژه تولید، ادامه داد: در ادامه این جلسه مهندس یکهزارع از قرارداد جدید با پژو خبر داد که در قالب شراکت راهبردی با سهم 70 درصد داخلی و 30 درصد صادرات منعقد شده و محصولات پژو در سه مدل 208، 2008 و 301 با حجم 500 میلیون یورو در قرارداد با سهم 50 درصد هر طرف (ایران- فرانسه) ارائه میشود.
جلیلی اضافه کرد: مدیرعامل ایرانخودرو همچنین گفت که غرامتهایی که شرکت پژو برای عدم اجرای تعهدات در قراردادهای قبلی داشته در مجموعه اقدامات انجام شده خدمات و تجهیزات دریافت شده است.
وی با اشاره به گزارش معاون وزیر اقتصاد در خصوص اجرای رفع موانع تولید نیز خاطرنشان کرد: در این گزارش عنوان شد که حدود 9 هزار میلیاد تومان از بدهیهای بخش خصوصی به بانکها تعیین تکلیف شده، دولت 8 هزارو 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت و اسناد خزانه را در اجرای ماده 2 منتشر کرده و افزایش سرمایه بانکها و تقدیم بدهیها نیز انجام شده است.
به گفته جلیلی در این جلسه اعضای کمیسیون سوالاتی را در خصوص اولویت سرمایهگذاری به شکل نظاممند و علت ادامه قراراداد با پژو در صورت عدم پایبندی این شرکت به تعهدات در سالهای قبل را مطرح کردند و مقرر شد جلسه بعدی برای بررسی موضوع قراردادها با حضور دستگاههای مرتبط برگزار شود.
چرا اصلاً باید با شرکتی جوینت شد که از نظر خودرو سازی در اروپا رده پائینی دارد؟
چرا در فرایند جوینت شدن به اجبار بایستی خط تولید را از سازندگان پژو خرید؟