کد خبر: ۳۵۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

عربستان در جیبوتی پایگاه نظامی می سازد

روزنامه الشرق الاوسط امروز (سه شنبه) در خبری به نقل از سفیر جیبوتی در ریاض نوشت که مقامات کشورش منتظر امضای توافقنامه ای با عربستان سعودی برای ایجاد پایگاه نظامی این کشور در خاک جیبوتی هستند.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه الشرق الاوسط امروز (سه شنبه) در خبری به نقل از سفیر جیبوتی در ریاض نوشت که مقامات کشورش منتظر امضای توافقنامه ای با عربستان سعودی برای ایجاد پایگاه نظامی این کشور در خاک جیبوتی هستند.

به گزارش ایرنا ضیاء الدین بامخرمه با استقبال از این اقدام سعودی ها افزود: با توجه به اینکه روابط دو کشور بطور بی سابقه ای در زمینه های مختلف امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی رو به گسترش است این توافقنامه در آینده ای نزدیک بین دو کشور به امضا خواهد رسید.

وی گفت: در صورت امضای این توافقنامه هر دو کشور در همه زمینه های نظامی اعم از زمینی، دریایی و هوایی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

سفیر جیبوتی در ریاض سفر اخیر اسماعیل عمرجیله رییس جمهوری جیبوتی به عربستان و دیدارش با ملک سلمان را در رشد و توسعه روابط بین دو کشور مهم و مثبت توصیف کرد.

روزنامه الشرق الاوسط افزود: پایگاه نظامی عربستان تنها پایگاه نظامی نیست که در غرب خلیج باب المندب ایجاد می شود بلکه پایگاه های دیگری از کشور فرانسه و نیز آمریکا با چهار هزار سرباز در آنجا وجود دارد.

براساس این خبر، هیات دولت عربستان روز دوشنبه (دیروز) به شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور اجازه داد تا با مقامات جیبوتی درباره امضای توافقنامه همکاری نظامی گفت وگو کند.

این روزنامه به نقل از برخی گزارش های خبری می نویسد، عربستان قبلا این پایگاه را در جیبوتی ایجاد کرده و حتی پنج قایق نظامی سریع السیر نیز به این کشور ارسال کرده تا بر عملیات بازرسی و نظارت بر کشتی هایی که در آب های جیبوتی رفت وآمد می کنند، نظارت دارشته باشند.

عربستان و 9 کشور عربی دیگر با حمایت آمریکا از ششم فروردین گذشته، حملات هوایی و دریایی علیه یمن را آغاز کردند و تاکنون بیشتر تأسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و حتی خانه های مسکونی مردم این کشور را بمباران و منهدم کرده اند.

ریاض هدف از این حملات را به زانو در آوردن نیروهای مردمی و ارتش یمن و بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی یمن به قدرت اعلام کرده است اما با گذشت 11 ماه از این حملات، هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

عربستان که از توانایی اعزام نیروی زمینی به یمن عاجز است با اجیر کردن مزدورانی از کشورهای ضعیف و فقیر آفریقایی مثل سودان و جیبوتی در قبال پرداخت مبالغ هنگفتی به عنوان حقوق ماهیانه به افراد و نیز کمک های میلیاردی به دولت های این کشورها، آنها را وارد جنگ با مردم یمن کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین