کد خبر: ۳۵۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۰۳

رشد اقتصادی دوبی 'دو برابر چين' است

آفتاب‌‌نیوز : چين با ۸.۵ درصد رشد از جمله کشورهايی بوده است که بالاترين نرخ رشد اقتصادی جهان را طی سالهای اخير داشته است.
محمد علی العبار مدير کل اداره توسعه اقتصادی دوب در امارات متحده عربی گفته است که دوبی بالاترين رشد اقتصادی جهان را در سال ۲۰۰۵ داشته و توليد ناخالص داخلی دوبی بالغ بر ۱۳۵ ميليارد درهم معادل ۳۷ ميليارد دلار بوده است.

او با مقايسه رشد اقتصادی دوبی در سال گذشته با سالهای ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰ نتيجه گرفت که اين اميرنشين از رشد اقتصادیقابل اطمينانی برخوردار بوده است.
آقای العبار اين رشد پايدار اقتصادی را نتيجه راهبردهای دولتی که به گفته او "نوآورانه و آينده نگرانه" بوده اند، دانست.
او گفته است که انتظار می رود در سال ۲۰۰۶ نيز اين روند ادامه داشته باشد.
آقای العبار تاکيد کرده است که آغاز سياست تنوع پذيری در اقتصاد در دهه هشتاد ميلادی همراه با بروزآوری اين سياستها در مقاطع مختلف و بعد از تدوين يک برنامه استراتژيک اقتصادی در سال ۱۹۹۷ باعث چنين رشدی در دوبی شده است.
او گفته است که روند صعودی قيمت نفت در يکسال اخير نيز باعث شده است تا درآمدهای نفتی امارات متحده عربی حدود ۱۸ درصد رشد داشته باشد.
پيشتر وزارت اقتصاد و برنامه ريزی در امارات متحده عربی رشد اقتصادی امارات متحده عربی در سال ۲۰۰۵ را ۱۲ درصد اعلام کرده بود.
براساس آمارهای اين وزارتخانه، توليد ناخالص ملی امارات متحده عربی از ۳۷۹ ميليارد درهم، معادل يکصد ميليارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۴۲۴ ميليارد درهم، معادل ۱۱۶ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۵ رسيده است.
دوبی يکی از هفت امير نشين امارات متحده عربی است که در سالهای اخير مورد توجه بازرگانان و سرمايه گذاران منطقه و جهان بوده است.
کارشناسان می گويند که اگرچه شانزده درصد، رقمی بالا برای رشد اقتصادی دوبی است ولی بايد در نظر داشت که آيا رقم ثابت رشد اقتصادی اين اميرنشين در مقايسه با سالهای قبل و چشم انداز سالهای بعد نيز همين خواهد بود و يا اينکه افت خواهد کرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین