کد خبر: ۳۵۴۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
رئیس کل دادگستری مازندران:

تعرض به منابع طبیعی استان مازندران در دولت یازدهم به صفر رسید

رئیس کل دادگستری استان مازندران گفت: تنها سال هایی که در طول بعد از انقلاب، تعرض به منابع طبیعی در مازندران به حد صفر رسید، در دو سال اخیر بود.
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی تقوی فرد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: هر سال شاهد تعرض پنج تا 16 درصدی به منابع طبیعی در مازندران بودیم که در دو سال اخیر به حد صفر رسید به همین دلیل مازندران رتبه ممتاز کشوری را به خود اختصاص داد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 700 هکتار از اراضی با ارزش ریالی بسیار بالا در دو سال اخیر رفع تصرف شد و به منابع طبیعی بازگشت و این روند تا رسیدن به نتیجه کامل ادامه پیدا می کند.
تقوی فرد با بیان همت مسئولان دستگاه قضایی مازندران در سال های اخیر برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی، اظهار داشت: عملکرد متولیان امور منابع طبیعی و محیط زیست نظارت می شود.

* بازگرداندن زمینهای تصرف شده توسط خود مردم
رئیس کل دادگستری استان مازندران از ایجاد یک فرهنگ بسیار خوب و اهمیت دادن به منابع طبیعی ومحیط زیست توسط خود مردم خبر داد و گفت: حتی نمونه هایی داشتیم افرادی که قبلا به منابع طبیعی تعرض کرده بودند، بدون تعقیب دستگاه قضایی خودشان پیشنهاد دادند زمین ها را تحویل دهند و به منابع طبیعی برگردانند.
وی ادامه داد: تاکنون چنین فضایی را شاهد نبودیم و این فضا در بین مسئولان نیز ایجاد شده است.

** رسیدگی به پرونده های چند مدیر متولی در دستگاه قضا
تقوی فرد با تاکید بر نظارت بر عملکرد متولیان امور ، تصریح کرد: نه تنها جلوی افراد عمومی را نسبت به تعرض به منابع طبیعی می گیریم، بلکه نسبت به عملکرد متولیان امور نیز نظارت می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر متولیان امور در انجام وظیفه کوتاهی کنند آنان را نیز تحت تعقیب قرار می دهیم و نمونه هایی از تحت تعقیب قرار دادن برخی مدیران متولی در استان داشتیم که پرونده هایی مطرح شده و در حال رسیدگی است.
مقام عالی قضایی استان مازندران اظهار داشت: تحولی در دیدگاه مسئولان و متولیان امور ایجاد شد و موضوع تعقیب کردن متعرضان به منابع طبیعی و محیط زیست که خود متولی امور بودند، در سطح کشور کم نظیر است و با صراحت به متولیان امور گفتم اگر کوتاهی کنید اغماض نمی کنم.

** اگر حد و حدود مشخص نباشد طمع زیاد می شود

رئیس کل دادگستری مازندران درباره میزان تاثیر گذاری اجرای قانون کاداستر(حدنگار) در کاهش دست اندازی به منابع طبیعی و محیط زیست، گفت: کاداستر نقش قابل ملاحظه ای در جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی و محیط زیست دارد.
تقوی فرد افزود: از مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان خواستم به طور جد پیگیر اجرای طرح کاداستر باشد و در این زمینه اقدامات خوبی نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه استان مازندران در بحث حمایت و حفاظت از منابع طبیعی رتبه اول را در کشور کسب کرد گفت: این خبر بسیار خوب هفته گذشته توسط رئیس سازمان محیط زیست در همایش سراسری حفاظت از محیط زیست در تهران بیان شد.
به گفته وی، استان های مازندران، تهران و فارس در همایش سراسری حفاظت از محیط زیست بخاطر حمایت از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست تجلیل شدند.
یک میلیون و 691هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.
از مجموع مساحت عرصه های طبیعی استان، یک میلیون و 187 هزار هکتار زیر پوشش منطقه ساری و بقیه نیز تحت پوشش منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر در غرب مازندران قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین