آفتابنیوز : مجله
دیجی کالا - زهرا غلامی: شرکت BMW در آستانه 100امین سالگرد تاسیساش قرار
دارد و به همین مناسبت از طرح مفهومی خودروی Vision Next 100 رونمایی کرد.
BMW با این طرح مفهومی میخواهد به دنیا بگوید که در 100 سال آینده
خودروها به این شکل طراحی خواهند شد.
«آدرین
ون هویدونک»، مدیر گروه طراحی BMW در بیانیهای گفته است: «اگر ما به
عنوان یک طراح بتوانیم چیزی را تصور کنیم، احتمال اینکه ایدهمان در آینده
به واقعیت تبدیل شود، بیشتر میشود. بنابراین، هدف ما از طراحی BMW Vision
Next 100 این بود که سناریویی برای آینده بسازیم که ذهن مردم را درگیر
کند.»
بدنهی این خودروی مفهومی طوری طراحی شده
که بازدهی آیرودینامیک به حداکثر برسد. همچنین کاملا با مواد بازیافتی
ساخته شده است. ساختار ویژن از فیبر کربن سبک تشکیل شده است. علاوه بر این،
طراحان این خودرو برای قسمت داخلی آن از چوب و چرم استفاده نکردهاند تا
این پیام را برسانند که شرکتهای خودروسازی به تولید پایدار رو بیاورند.
ظاهرا
BMW در زمینهی خودروهای خودران، جبههگیری نکرده است. چرا که در خودروی
ویژن امکان رانندگی به صورت دستی و رانندگی خودکار وجود دارد؛ این دو حالت
به ترتیب Ease و Boost نام دارند. در حالت Ease رانندگی خودرو کاملا خودکار
است و راننده میتواند با خیال راحت بنشیند و دستگاه، کار رانندگی را
انجام دهد. در حالت Boost راننده میتواند برای لذت بردن از رانندگیاش،
حداکثر عملکرد را از ویژن بگیرد.
کل شیشهی جلوی
این خودرو یک نمایشگر واقعیت افزوده است که جای هر گونه نمایشگر داشبورد
را میگیرد. همچنین 800 مثلت در این داشبورد قرار داده شدهاند. مسوولان
BMW آنها را «هندسهی زنده» (Alive Geometry) مینامند. ظاهرا این مثلثهای
رنگارنگ از طریق حرکت کردن مستقیما با راننده ارتباط برقرار میکنند.
شگفتانگیزترین
ایده در این خودرو ویژگیای است که BMW آن را «کامپنین» یا Companion
مینامد. کامپنین یک شی شبیه به الماس است که نماد «هوش، اتصال و دسترسی»
خودرو است. کامپنین به مرور زمان صاحب خودرو را میشناسد و در نهایت کارهای
روزانه را انجام داده و پیشنهادهایی ارایه میدهد.
این
خودرو فاصلهی بسیار زیادی با مرحلهی تولید دارد. اما روی هم رفته،
ترکیب جالبی از تکنولوژیهایی است که به اعتقاد BMW در دهههای آینده مفهوم
تازهای به این شرکت خواهند بخشید.