کد خبر: ۳۵۴۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

از اولویت‌های سلطانی‌فر در مجلس تا تکذیب رفتنش به وزارت ورزش

سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول سال‌های قبل نیازمند توجه نمایندگان ملت در مصوبه‌های مختلف مربوط به این سازمان بود، مصوباتی که در دوره‌های قبل‌تر بدون در نظر گرفتن ضوابط و قوانین میراثی تصویب می‌شدند.
آفتاب‌‌نیوز : از مواردی چون تصویب بودجه برای این سازمان، تا تصویب طرح‌هایی مانند «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی فرهنگی» و برنامه‌ها‌ی چند ساله توسعه.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد برای دقت بیشتر نمایندگان مجلس نسبت به آن‌چه در سازمان میراث فرهنگی با گرفتن پسوند «معاونت ریاست‌جمهوری» باید به تصویب برسند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید برنامه‌ریزی بهتری اتخاذ کند تا بتواند آینده‌ی این سازمان را در حوزه‌های مختلف تامین کند.

مسعود سلطانی‌فر لازمه‌ی این برنامه‌ریزی مناسب را داشتن تعامل با مجلس دهم می‌داند.

او در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اقدام برای جلب مشارکت مردم در مرمت و بهره‌گیری از بناهای تاریخی و ارتباط با مراکز علمی- پژوهشی مشتاق برای تعامل با سازمان میراث فرهنگی از جمله برنامه‌هایی هستند که در این تعامل به آن‌ها توجه می‌کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، راه‌اندازی‌ انجمن‌های میراث فرهنگی، تشکیل هیات امنای بناهای تاریخی، فعال کردن موزه‌های مختلف و گسترش موزه ملی ایران،‌ ثبت آثار بیشتری از ایران در یونسکو و آماده کردن ده‌ها پرونده برای ثبت جهانی و تعیین حریم محوطه‌های جدید در جهت حفظ میراث فرهنگی را از دیگر برنامه‌هایِ در اولویت این سازمان می‌داند که معتقد است برای اجرایی شدن آن‌ها باید با مجلس دهم تعامل کرد.

از امکانات نهادهای فرهنگی استفاده می‌کنیم

معاون رئیس جمهور همچنین درباره‌ی برنامه‌هایی که این سازمان در حوزه میراث فرهنگی و در سال جدید خواهد داشت، اظهار می‌کند: در حوزه باستان‌شناسی بسیاری از کاوش‌ها و مرمت یافته‌های تا کنون کشف شده را انجام داده‌ایم؛ بنابراین در مقابل منابعی که داریم، کاری که اکنون باید انجام شود اصلاً قابل قیاس نیست. با توجه به محدودیت منابع به دنبال آن هستیم که رویکرد منابع‌مان را متفاوت کنیم. باید بررسی کنیم که چقدر از امکانات و بودجه نهادهای فرهنگی داخلی و فرهنگی در این رابطه می‌توان استفاده کرد.

واگذاری 150 بنای تاریخی به بخش خصوصی برای بهره‌برداری

سلطانی‌فر بیان می‌کند: پس از برجام بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی دنیا برای انجام فعالیت‌های مشترک پژوهشی اعلام آمادگی کردند، همچنین برای بهره‌برداری از اماکن تاریخی - تفریحی اقدامات خوبی را از یک‌سال و نیم پیش تاکنون آغاز کردیم. شرایط را برای حدود 50 بنای تاریخی فراهیم کردیم تا با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری برسانیم.

وی ادامه می‌دهد: سال آینده می‌خواهیم این تعداد را به سه برابر برسانیم و با توجه به اهدافی که در برنامه ششم نیز پیش‌بینی شده، فکر می‌کنیم بتوانیم بیشتر از منافع دولتی منتفع شویم. در عین حال با بخش خصوصی مشارکت بیشتری کنیم و ساز و کاری برای همکاری بیشتر با مراکز علمی- فرهنگی- پژوهشی بین‌المللی بیاندیشیم که هم تجربیات خوبی در مورد بناها و محوطه‌های تاریخی دارند و هم به شدت علاقه‌مندند که با ایران در این زمینه همکاری داشته باشند.

او درباره منابع اعتباری سازمان میراث فرهنگی نیز توضیح می‌دهد: همانطور که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، 47 درصد اعتبارات جاری و 53 درصد اعتبارات عمرانی برای سال جدید افزایش می‌یابد، با این وجود این اعتبارات به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای ما نیست و امیدواریم با مشارکت‌های مردمی و مراکز علمی- پژوهشی جهانی قدم‌های استوارتری برداریم.

ساماندهی نیاوران و سعدآباد با مدیران جدید

تغییر مدیریت در کاخ سعدآباد و نیاوران از دیگر مسائلی است که در طول هفته گذشته از سوی سلطانی‌فر به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی رخ داد. اقدامی که هرچند به نظر می‌رسد درباره‌ی مجموعه‌ سعدآباد با توجه به بحث پیش آمده درباره‌ قطع درختان آن در حدود یک ماه و نیم پیش باشد، اما معاون رئیس جمهور در این زمینه فقط به همین نکته تاکید می‌کند: مطمئنیم تغییرات مدیریتی شرایط سعدآباد و نیاوران را خیلی بهتر خواهد کرد.

او درباره‌ی ملاک انتخاب مدیران موزه‌ها و به طور ویژه مدیران مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی سعدآباد و نیاوران به خصوص با توجه به این‌که مدیرانی انتخاب شده‌اند که تخصص چندانی در این زمینه ندارند؟ می‌گوید: اینها مدیرانی هستند که هرکدام کاور مدیریتی خاص خود را دارند. آقای رحمت‌الله رئوف (مدیرکل پیشین دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات) که سال‌ها در امور سازمانی میراث فرهنگی تجربه داشته است، امروز مدیر نیاوران انتخاب شده و آقای سید بیوک موسوی (معاون ستاد لشگر نجف اشرف، معاون ستاد پشتیبانی جنگ در استان زنجان، معاون فرمانداری استان زنجان، فرماندار شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، شهر ری هشتگرد و شهر دماوند) نیز کارنامه اجرایی خوبی دارند و ما مطمئنیم تغییرات مدیریتی شرایط آنجا را بسیار بهتر از گذشته می‌کند و در ساماندهی این دو مجموعه در سال آینده موفقیت‌های بیشتری خواهیم داشت.

شایعه رفتن به وزارت ورزش

رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره شایعه رفتن‌اش به وزارت ورزش نیز توضیح می‌دهد: هیچ خبری نیست، اگر هم چنین حرفی پخش شود در همین‌جا و همین لحظه شما رسانه‌ها بودید که آن را شکل دادید.

وی در ادامه تاکید می‌کند: هیچ تغییراتی در وزارت ورزش رخ نخواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین