کد خبر: ۳۵۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
ماهیت ولایت فقیه مبتنی بر ماهیت حکومت پیامبر و ائمه است

آیت الله یزدی: امیدوارم نقشه‌ها برای دگرگون کردن نظام ولایت فقیه نقش برآب شود

رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ماهیت ولایت فقیه مبتنی بر همان ماهیت حکومت پیامبر و ائمه اطهار است.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله محمد یزدی عصر امروز در نطق پایانی اختتامیه نوزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماهیت نظام ولایت فقیه گفت: نظام حاکمیت ولایت فقیه آنطور که باید در جهان شناخته نشده است ولی باید به صراحت گفت که همان طور که امام خمینی فرمودند حاکمیت ولایت فقیه، همان حاکمیت پیامبر و ائمه اطهار است.

وی ادامه داد: هنوز ماهیت این نوع از حاکمیت آن طور که باید در جهان شناخته نشده است و یا شاید هم جهانیان نخواسته اند که ماهیت حاکمیت ولایت فقیه را بشناسند، اما باید گفت که این نظام و حاکمیت ولایت فقیه همان حاکمیت پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) است.

یزدی با بیان اینکه وظیفه اصلی مجلس خبرگان رهبری، تعیین رهبری بر مبنای ویژگی‌های ذکر شده در قانون است اظهار کرد: وظیفه اصلی مجلس خبرگان تعیین رهبری بر مبنای ویژگی های ذکر شده در قانون و نیز مراقبت بر استمرار بقا و دوام شرایط ذکر شده برای رهبری در همین زمینه است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف مجلس خبرگان مراقبت از هویت حاکمیت ولی‌فقیه است اظهار کرد: مجلس خبرگان باید از هویت حاکمیت ولی فقیه نیز مراقبت کند تا این هویت دچار دگرگونی و تغییر نشود.

یزدی افزود: منظورم از این جمله این است که باید از اقدامات کسانی که از گذشته چه در داخل و چه در خارج از کشور به دنبال این بوده و هستند که هویت ولایت فقیه را دگرگون سازند و نظام اسلامی را تبدیل به شکلی از نظام های دیگری که در جهان وجود دارد بکنند، جلوگیری شود و همانطور که آیت الله حیدری نیز در جلسه اشاره کردند مشروعیت مسئولان نظام نیز از طریق تائید رهبری حاصل می‌شود.

این فقیه شورای نگهبان با اشاره به اینکه مقبولیت نظام اسلامی با رای مردم حاصل می‌شود اما مشروعیت مسئولان نظام جز با تائید ولی فقیه حاصل نخواهد شد، اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهور توسط رهبری تعیین می‌شود و نمایندگان مجلس نیز بدون تائید شورای نگهبان قانونی نمی‌شوند و مصوبات مجلس نیز جز با مراقبت شورای نگهبان و تائید آن‌ها قانونی نیست به همان شکل نیز مسئولان نظام باید تائید رهبری را با خود داشته باشند تا مسئولیت شان مشروع باشد.

یزدی تاکید کرد:‌ در نظام اسلامی تمام دستگاه ها در ارتباط با ولی فقیه تعریف می شوند و اگر ایشان آن‌ها را تائید نکند نمی‌توان از مشروعیت مسئولان نظام سخن گفت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین با بیان اینکه در راس نظام اسلامی رهبری قرار دارد و نظارت مجلس خبرگان بر ایشان نیز در طول رهبری وی قرار دارد و نه در عرض آن اظهار کرد: انتخاب رهبری توسط مجلس خبرگان صورت می گیرد و نظارت اعضای این مجلس نیز بر استمرار شرایط قید شده در قانون توسط رهبری است و این نوع از حاکمیت با سایر حکومت ها در جهان تفاوت دارد و ما باید از هویت حکومت ولایت فقیه حراست کنیم تا تبدیل به سایر اشکال حکومتی در جهان نشود.

به گزارش ایسنا، یزدی در پایان با بیان اینکه امیدوارم تا اگر نقشه ای برای دگرگون کردن هویت نظام ولایت فقیه وجود دارد نقش برآب شده و این نظام حفظ گردد، اظهار کرد: خوشبختانه 97 درصد کسانی که به مجلس خبرگان پنجم راه پیدا کردند همفکران شما هستند و در مسأله ولایت فقیه از دیدگاه فقهی همان نگاهی را دارند که ما در مجلس چهارم داشته ایم و امیدوارم مجلس خبرگان آینده نیز بتواند به وظایفش به خوبی عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین