کد خبر: ۳۵۴۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲

بازداشت مسئول سلاح‌های شیمیایی داعش در عراق

آمریکا مدعی است که مسئول سلاح‌های شیمیایی داعش را طی عملیات نیروهای ویژه این کشور در ماه گذشته میلادی در عراق بازداشت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت باراک اوباما، دسامبر گذشته در راستای اجرای استراتژی که مبتنی بر استقرار نیروهای یگان ویژه در عراق برای انجام عملیات سری با هدف بازداشت یا ترور رهبران داعش بود، توانست مسئول سلاح شیمیایی داعش را در عملیاتی در شمال عراق بازداشت کند.

از وظایف این یگان ویژه علاوه بر انجام عملیات محرمانه فراهم سازی اطلاعات میدانی برای تعیین اهداف جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، مسئولان آمریکایی هفته گذشته از بازداشت یک رهبر داعش خبر دادند اما هویت وی را فاش نکردند.

آنها تنها به این نکته بسنده کردند که یکی از اعضای داعش اخیرا بازداشت شده و تحت بازجویی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان اطلاعاتی عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که فرد بازداشت شده سلیمان داوود العفری است که در زمان صدام در زمینه سلاح‌های شیمیایی و میکروبیولوژیکی فعالیت داشت.

دو منبع سازمان اطلاعات عراق افزودند: العفری در دهه 50 زندگی خود است و تیم وابسته به داعش را که اخیرا تشکیل شد و در زمینه توسعه سلاح‌های شیمیایی فعالیت داشت، هدایت می‌کرد.

این منابع افزودند: او در عملیاتی در شهرک تلعفر در شمال عراق بازداشت شده است.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که منابع عراقی تاکید کردند: نیروهای عراقی که العفری را دستگیر کردند گفته‌اند که او اکنون نزد آنهاست در حالیکه منابع آمریکایی گفته‌اند العفری در بازداشتگاه‌ ویژه آمریکایی‌ها در اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق است.

از سوی دیگر مقامات اطلاعاتی گفته‌اند که آمریکا از دو ماه پیش مقرهای تولید سلاح‌های شیمیایی داعش را از طریق حملات هوایی و عملیات ویژه هدف قرار داده است. این حملات تجهیزات داعش را هدف قرار می‌دهند.

مقامات افزودند: داعش برنامه تولید سلاح‌های شیمیایی را آغاز کرده و از کارشناسان خارجی و کارشناسان دوره صدام استفاده می‌کند. این مساله موجب نگرانی بسیاری از عراقی‌ها در خصوص دستیابی داعش به سلاح‌های شیمیایی شده است.

در این راستا شبکه سی ان ان نیز گزارش داد که جنگنده‌های آمریکایی روز چهارشنبه مقرهای سلاح‌های شیمیایی داعش در نزدیکی موصل را هدف قرار دادند.

مقامات کرد نیز گفتند: بیش از 40 تن در حمله با گاز کلر در جنوب کرکوک دچار حالت خفگی شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین