کد خبر: ۳۵۴۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

سفر نوروزی به عروس زاگرس/تمدن را در کنار طبیعت بکر نگاه کنید+تصاویر

تنگه بهرام چوبین، دریاچه دوقلوی سیاه گاو، غار خفاش، کبیرکوه، تپه علی کش، همه از آثار طبیعی و تاریخی ایلام به‌عنوان عروس زاگرس با تمدن ۹ هزارساله برای پذیرایی از مسافران نوروزی است.
آفتاب‌‌نیوز :
 استان ايلام با داشتن۶۴۱ هزار هکتار اراضی جنگلی ، ۱۵رودخانه دائمی،۲۰ سراب،  یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، چشمه‌های آب گرم متعدد، يک هزار گونه گياهی، سه منطقه حفاظت‌شده، پنج ذخیره‌گاه جنگلی و حدود ۸۰ زيستگاه حیات‌وحش ازنظر تنوع زيستی و محیط‌زیست طبيعی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار و به عروس زاگرس نیز شهرت دارد.

ایلام به دلیل جنگل‌های بلوط، طبیعت بکر خدادادی، کوه‌های سربه فلک کشیده و زیبایی‌های خاص و منحصربه‌فرد است که به جرات می‌توان گفت در هیچ جای کشور نظیر آن‌ها وجود ندارد.

اگر با نگاهی گذرا به این استان بنگرید خواهید دید که در حصاری از كوه‌ها و ارتفاعات جنگلی استقراریافته و آب‌وهوای معتدل كوهستانی و بهاری دلپذیر دارد و شاهکارهای خداوند بر روی زمین به‌وفور پیدا می‌شود و همچون نقاشی چیره‌دست تمامی زیبایی‌ها را در این دیار مرزی برای ما انسان‌ها مهیا کرده و خواهید فهمید که طبیعت هیچ‌چیز را از این استان دریغ نکرده است.

سفر نوروزی به عروس زاگرس/تمدن را در کنار طبیعت بکر نگاه کنید+تصاویر

کوه‌های سربه فلک کشیده استان، طبیعت بکر خداداد، چهارفصل بودن استان در هر فصل از سال، درختان کهن‌سال بلوط و ارژن و کیکم و غیره، غار زینه گان، غار طبیعی مژاره، غار طبیعی خفاش، چشمه‌های آب گرم دهلران، مناظر طبیعی سراب آبدانان، دریاچه دوقلوی آبدانان، تنگ بهرام چوبینِ، آبشار ماربره و ملکشاهی، دره ییلاقی کلم بدره، طبیعت بی‌نظیر سیروان و چرداول، تفرجگاه‌های جنگلی کنارسر مهران، شکارگاه شرازول ایوان و طبیعت کنار آن و .... از جلوه‌ها و مناطق طبیعی استان ایلام هستند که نمونه‌های آن‌ها کمتر می‌توان در غرب کشور دید.

تپه باستانی علی کش با قدمت ۹ هزارساله، آثار خرابه‌های شهر سیمره، شهر باستانی سیروان، غار کول کنی ماژین، آتشکده چهارطاقی، قلعه جهانگیر آباد، آثار قلعه تاریخی و آتشکده سام، ۱۶۰ تپه و آثار باستانی هلیلان، آتشکده سه پا، غار طلسم، طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهکل و... از آثار تاریخی و باستانی استان ایلام هستند که جلوه‌های زیبایی به این دیار بخشیده است.

سفر نوروزی به عروس زاگرس/تمدن را در کنار طبیعت بکر نگاه کنید+تصاویر

ایلام یا همان سرزمین رنگ‌ها به دلیل داشتن طبیعت زیبای خدادادی و وجود کوه‌های سربه فلک کشیده قلارنگ، مانشت، سیوان، مله گون، کبیرکوه، ششکلان، قلاقیران و تعداد کثیری دیگر، آوازه مردان و زنان سخت کوش و حماسه‌ساز آن در بزم ورزم که از دهل و سرنا شنیده می‌شود، به‌عنوان استانی مهمان‌نواز پذیرای گردشگران و دوستداران زیبایی، فرهنگ و هنر و تاریخ و تمدن است.

ایلام آماده استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام در این زمینه گفت: ایلام از استان‌های چهارفصل و برخوردار از جاذبه‌های بکر طبیعی، تاریخی و زیارتی همچون آبشارها، چشمه‌ها، منظره‌ها و ... است که با توجه به بارندگی‌های سال جاری در سطح استان منظره زیبایی از استان ترسیم‌شده که به‌حق عروس زاگرس نام‌گذاری شده است.

عبدالمالک شنبه زاده در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ستاد سفر استان تمهیدات لازم برای اقامت گردشگران در استان اندیشیده است، افزود : امروزه یکی از نیازمندی‌های گردشگران در ایام نوروز به استان اقامت آن‌ها است و این موضوع یکی از اهداف ستاد سفر است که ماندگاری گردشگران را در شهرهای استان بیشتر کند.

وی بابیان اینکه در صورت اضطرار مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی به‌عنوان پشتیبان از اقامت مسافران است، اظهار داشت: هم‌اکنون واحدهای اقامتی گردشگری، مدارس، خوابگاه‌های ادارات و دانشگاه‌ها، زائر سرهای امامزاده‌ها، نمازخانه ادارات، کمپ‌های گردشگری، خانه‌های مسافر ،خانه‌های بوم گردی آماده خدمات‌دهی اقامت به گردشگران است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام به برنامه مسئولان برای گردشگران در ایام نوروز اشاره و تصریح کرد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات در قلعه والی و شهرستان‌ها، اجرای آیین‌های سنتی در محل جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ها و قلعه والی، برپایی چادرهای عشایری در مسیرهای گردشگری با ارائه خدمات به‌رسم سنتی به مسافران از برنامه‌های استان برای گردشگران است.

سفر نوروزی به عروس زاگرس/تمدن را در کنار طبیعت بکر نگاه کنید+تصاویر

وی تصریح کرد: همچنین ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی و خروجی شهرستان‌ها، توزیع اقلام تبلیغاتی، بکار گیری ناظرین و راهنمایان گردشگری، برپایی سفره‌های هفت‌سین در واحدهای اقامتی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و تخفیف واحدهای اقامتی برای گردشگران از دیگر برنامه‌های استان برای گردشگران است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت: با توجه به اینکه شمارش ورودی مسافران بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیست بلکه شمارش اسکان توسط این اداره کل از تمام بخش‌های اقامتی استان احصاء و به ستاد مرکزی شده، پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.

شنبه زاده به وضعیت گردشگری استان اشاره و افزود: با توجه به بضاعت مالی استان تقریباً زیرساخت‌های لازم برای ایام نوروز فراهم‌شده است ازجمله راه‌های منتهی به جاذبه‌های گردشگری، مجتمع‌ها و رستوران‌های بین‌راهی، کمپ‌ها و واحدهای منتهی به جاذبه‌های گردشگری در حد مطلوب آماده خدمات‌دهی است.

وی به وضعیت میراث فرهنگی استان اشاره و ادامه داد: در این حوزه در تمام موزه‌ها، شهرهای تاریخی و آثار شاخص تاریخی با پاک‌سازی و ایجاد تابلوها و استقرار راهنمایان در محل اقدام به آگاهی و اطلاع‌رسانی به گردشگران در طول روز در تمام شهرستان‌های استان می‌کند.

چشمه های آبگرم شهرستان دهلران در کشور بی‌نظیر هستند

وی تصریح کرد: یکی از جاذبه‌های شاخص طبیعی  استان چشمه آبگرم و قیر است که با توجه به اینکه این منطقه نمونه گردشگری در اختیار سرمایه‌گذار قرارگرفته است، اقدامات خاصی را برای خدمات‌دهی به گردشگران ازجمله مجهز کردن حوزه‌های سرپوشیده استخر آبگرم و رفاهی در کنار چشمه‌ها انجام داده است.

وی تصریح کرد: این چشمه‌ها آب‌درمانی، بیماری‌های پوستی، رماتیسم، استخوان‌درد با درجه گرمای بیش از ۵۰ درجه هرساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ستاد خدمات سفر آمادگی کامل دارد که در جهت خدمات‌دهی به گردشگران امکانات لازم را فراهم کند و دعوت می‌شود از همه هم‌وطنان سراسر کشور با توجه به زیبایی‌های تاریخی و جنگلی و چمن‌زارها و بارندگی مناسب مه این دیار را به مخملی سبز تبدیل کرده به ایلام سفر کند.

از دریاچه دوقلوی سیاه گاو تا طاق شیرین و فرهاد

قلعه والی، کاخ فلاحتی، سنگ‌نوشته قوچ علی، تنگه ارغوان، تنگ دالاهو، تفرجگاه تجریان، کوه قلاقیران، امامزاده‌ها، تپه قلا در چوار، پارک تفریحی چغاء سبز و.... از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان ایلام هستند.

پشت قلعه، آثار تاریخی قلعه هزارانی، غار طبیعی مژاره، دریاچه دوقلو سیاه گاو، مناظر طبیعی سراب آبدانان، مناظر طبیعی کوه اناران و مناظر طبیعی کبیرکوه، امامزاده‌ها و... از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام هستند.

آتشکده سیاهگل، طاق شیرین و فرهاد، آثار تاریخی روستای سرتنگ، شهر تاریخی جوی زر، تفرجگاه ییلاقی خوران، تفرجگاه جنگلی منطقه سراب ایوان، غار طلسم، شکارگاه شیره زول، دره زیبا و طبیعی دانوک، چشمه سفید در کوه‌های مانشت و... از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان ایوان از توابع استان ایلام هستند.

از مهم‌ترین آثار شهرستان دره شهر نیز می‌توان به آثار خرابه‌های شهر تاریخی سیمره، آسیاب آبی و قلعه شیخ ماخو ، قلعه میرغلام، تنگه بهرام چوبی، قلعه هاشمی ،بنای چهار طاقی، پل تاریخی گاومیشان ، آثار پل تاریخی چم نشت، آبشار ماربره، امامزاده های منطقه و... اشاره کرد.

پیش بینی ورود ۱۰۰ هزار گردشگر به استان ایلام

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام نیز هفته گذشته در جلسه ستاد سفر استان ایلام اظهار داشت: استان ایلام در غرب کشور دارای آثار متنوع طبیعی و تاریخی است و سالانه در فصل بهار گردشگران و مسافران زیادی از این استان بازدید می کنند.

وی بیان داشت: در سال جاری پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر وارد استان شود که تمهیدات لازم برای استقبال و پذیرایی از گردشگران و مسافران در استان اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اهمیت مکان های پذیرایی گردشگران در استان، افزود: پیش بینی شده از یک هزار مکان پذیرایی در استان توسط اکیپ های بهداشتی نظارت شود.

پولادی با اشاره به اینکه استان ایلام در مجموع آماده استقبال از گردشگران است، افزود: نظارت بر مکان های گردشگری و قیمت ها از دیگر اولویت ستاد سفر استان ایلام است که توسط دستگاه های اجرایی باید انجام شود.

وی افزود: رفع مشکلات استان ایلام در بخش های مختلف از دیگر برنامه های ستاد سفر استان در آستانه سال جدید است.

هم‌اکنون تمهیدات لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و دیگر دستگاه‌های متولی برای مسافران نوروزی به این دیار مرزی اندیشیده شده است، آغوش ایلامیان بر روی مسافران نوروزی باز است و همچنان که در ایام اربعین مهمان‌نوازی قابل‌توجهی انجام دادند به‌یقین این بار نیز سنگ تمام خواهند گذشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین